تبیان، دستیار زندگی
چه کارهای جالبی می توان با آب انجام داد! حتی از یک قطره ی آن می توان به جای ذرّه بین استفاده کرد. باور نمی کنی؟ پس یک تکه مقوا را مانند شکل ببر. روی دریچه ی گرد آن، یک تکه پلاستیک شفاف بچسبان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذرّبین آبی

ذرّبین آبی

چه کارهای جالبی می توان با آب انجام داد! حتی از یک قطره ی آن می توان به جای ذرّه بین استفاده کرد. باور نمی کنی؟ پس یک تکه مقوا را مانند شکل ببر. روی دریچه ی گرد  آن، یک تکه پلاستیک شفاف بچسبان. روی آن هم یک قطره ی بزرگ آب بچکان. تا وقتی قطره برجسته بماند، مثل یک ذرّه بین عمل می کند. چون هر چیزی از آن طرف قطره، بزرگ تر به نظر می رسد.

ذرّبین آبی

حالا با یک سطل پلاستیکی (سطل ماست) و مقداری کاغذ آلومینیوم می توانی یک ذرّه بین بزرگ درست کنی.

ذرّبین آبی

یک طرف ظرف را سوراخ کن. روی در سطل یک ورقه کاغذ آلومینیوم بکش. مواظب باش که کاغذ خیلی محکم نشود. یک کش دور دهانه ی سطل بیندازد. سپس  آن قدر آب روی آلومینیوم بچکان که کمی گرد و شبیه یک درّه ی کم شیب شود. حالا می توانی چیزهای گوناگون را از راه سوراخ، توی سطل بگذاری و با ذرّه بین بزرگت به آن نگاه کنی.

ذرّبین آبی

برای ساختن یک کوه آب، یک سکه روی میز بگذار. با یک قطره چکان، طوری روی آن آب بچکان که آب، مثل یک گنبد، روی سکه را بپوشاند.

ذرّبین آبی

درست مثل این که آب پوسته ای دارد که سطح سکه را پوشانده است. برای درست کردن قطره چکان، به یک سیخ چوبی، یک تکه پنبه و یک نی مخصوص نوشیدنی احتیاج داری. پنبه را بعد از خیس کردن در یک سر نی فرو کن.

ذرّبین آبی

وقتی چوب را توی نی فرو کنی، قطره های آب خارج می شوند.

منبع: مجموعه شعبده بازی علمی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی