تبیان، دستیار زندگی
درباره نگاه به عکس‌ها» اثر مشترک بیل جی و دیوید هورن با ترجمه محسن بایرام‌نژاد، از سوی انتشارات حرفه هنرمند به چاپ چهارم رسید. با چاپ جدید این کتاب، تعداد شمارگان آن به هشت هزار نسخه رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره نگاه به عکس‌ها


«درباره نگاه به عکس‌ها» اثر مشترک بیل جی و دیوید هورن با ترجمه محسن بایرام‌نژاد، از سوی انتشارات حرفه هنرمند به چاپ چهارم رسید. با چاپ جدید این کتاب، تعداد شمارگان آن به هشت هزار نسخه رسیده است.

درباره نگاه به عکس‌ها

بایرام‌نژاد گفت: کتاب «درباره نگاه به عکس‌ها» در واقع گفت‌وگوی بین بیل جی و دیوید هورن، درباره مسایل پایه و حساس رسانه عكاسی است. جی و هورن هر دو از مشهورترین و معتبرترین عکاسان و مدرسان عکاسی در انگلستان هستند.

وی افزود: این کتاب که اکنون در زبان فارسی مخاطب خود را پیدا کرده، به دلیل نحوه طرح مباحث در اصل انتشار خود پرطرفدار شد و نه تنها بین عکاسان و منتقدان عکس که حتی در بین مخاطبان عادی نیز اهمیت خاصی پیدا کرد.

چهارمین انتشار «درباره نگاه به عکس‌ها» اثر مشترک بیل جی و دیوید هورن، با ترجمه محسن بایرام‌نژاد، با شمارگان دو هزار نسخه، 162 صفحه مصور و بهای هشت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات حرفه هنرمند در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

عناوین 6 فصل این کتاب به ترتیب از این قرار است: «چهار اصل مهم در عكاس»، «معنا و دلیل بی‌ثبات بودن آن»، «شایستگی و دلیل كم‌یاب بودن آن»، «هنر و دلیل متفاوت بودن آن»، «اخلاقیات و دلیل با اهمیت بودن آن» و «دیدن عکس‌ها».

نخستین چاپ این کتاب در سال 1388، با شمارگان دو هزار نسخه و بهای دو هزار و 500 تومان، چاپ دوم آن در سال 1389، با شمارگان دو هزار نسخه و چهار هزار تومان و در نهایت چاپ سوم آن نیز در بهمن 1390 با شمارگان دو هزار نسخه و بهای پنج هزار تومان از سوی انتشارات حرفه هنرمند منتشر شده بود.

بایرام‌نژاد گفت: کتاب «درباره نگاه به عکس‌ها» در واقع گفت‌وگوی بین بیل جی و دیوید هورن، درباره مسایل پایه و حساس رسانه عكاسی است. جی و هورن هر دو از مشهورترین و معتبرترین عکاسان و مدرسان عکاسی در انگلستان هستند.

دیوید هورن، عکاس مستندگرا، با عکاسی از رویدادهای مهمی چون انقلاب مجارستان برای مجلات لایف و آبزرور، مشهور شد. او در سال 1970 یکی از موفق‌ترین آموزشگاه‌های عکاسی در انگلستان را تاسیس کرد.

بیل جی، فعالیت حرفه‌ای خود را در انگلستان و به عنوان اولین مدیر واحد عکاسی موسسه هنرهای معاصر انگلستان آغاز کرد. او نخستین سردبیر و مدیر مسوول نشریات ماندگاری چون «دوربین خلاق» و «آلبوم» است.

جی ضمن تاسیس واحد عکاسی در دانشگاه آریزونا در 20 سال اخیر در همین دانشگاه به تدریس «تاریخ عکاسی» و «نقد عکس» مشغول است. وی بیش از 400 مقاله و 15 کتاب را با موضوع نقد عکس منتشر کرده که از میان آن‌ها می‌توان به «برنارد شاو: درباره عکاسی»، «نگاتیو/پزتیو: فلسفه عکاسی» و «راهنمای عکاسی ایالت متحده» اشاره کرد.

بایرام‌نژاد عکاس و مترجم تخصصی حوزه عکاسی است. تاکنون با ترجمه او کتاب‌هایی چون «ماهیت عکس‌ها» نوشته استیون شور، «عکاسی و سینما» نوشته دیوید کمپنی و «زبان عکس: عکس چگونه از ماجراها و روابط پرده برمی‌دارد» نوشته رابرت اکرت (ترجمه مشترک با اسماعیل عباسی) منتشر شده‌اند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: ایبنا