تبیان، دستیار زندگی
برای اینکه در کنار هم ارتباطی موثر را تجربه کنیم رعایت نکات زیر می تواند کمک حال خوبی باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب یک ارتباط استثنایی


برای اینکه در کنار هم ارتباطی موثر را تجربه کنیم رعایت نکات زیر می تواند کمک حال خوبی باشد.

ارتباط مودبانه، زبان بدن

ارتباطات بخش عمده ای از زندگی روزمره است. این که آیا شما در حال سخنرانی، تدریس در کلاس و یا داشتن یک گفتگو با یک همکار می باشید، نوع ارتباط شما را تعیین می کند. بنابراین، برای درک اصول ارتباطات موثر و این امر که چگونه آنها را در مکالمات روزمره خود اعمال می کنید، زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برای اینکه در کنار هم ارتباطی موثر را تجربه کنیم رعایت نکات زیر می تواند کمک حال خوبی باشد.

زبان بدن

سر تکان دادن، تایید مطالب، تماس چشمی، لبخند زدن ودر کل حالات چهره و بدن، مهارت های ارتباطی است که غیر مستقیم احساسات فرد در یک ارتباط را بیان می کنند. در کنار زبان گفتاری، با زبان بدن می توان موافقت و مخالفت را نشان داد.

به طور مثال در زمین فوتبال در مواردی بدون اینکه حتی جمله ای به زبان بیاورد، حالاتی که به بازیکنان با دست هایش نشان می دهد به نوعی ارتباط غیر کلامی است و فعالیتی که بازیکنان در زمین انجام می دهند نشان دهنده انتقال پیام است. این موارد نشان می دهد، یادگیری و آموزش زبان بدن و استفاده از آن برای موقعیت های مختلف نه تنها در یک بازی فوتبال بلکه در زندگی افراد بهترین ابزار برای ارتباط موثر است.

کلماتی که روی زمین نمی مانند

سعی کنید در گفت و گو توجه شنونده را جلب کنید. به طور مثال در جلسه هیئت مدیره فقط در از جملات و کلماتی که موثرند، استفاده کنید. طوری صحبت کنید که نیازهای مخاطب تان رفع شود و خواسته های شما در این گفت وگو برطرف شود. به طور مثال در یک جلسه تخصصی اگر فرد به جای استفاده از اصطلاحات موضوع مورد بحث، داستان سرایی کند در این حالت مخاطبشان را از دست می دهند.

زمان مناسب برای گفت وگو یکی از نکات مهمی است که در میزان تاثیر گذاری ارتباط نقش تعیین کننده ای دارد

نواختن ملودی توجه با تغییر آهنگ صدایتان

شما آنقدر کسل کننده صحبت کرده اید که مخاطبین شما سه حالت از خود نشان می دهند؛ آنها ساعت خود را چک می کنند، چشم هایشان بدون هدف اطراف اتاقی که در حال صحبت هستید، نگاه می کند، شاید به نوعی می خواهند به شما بفهماند گفت و گو کسل کننده را هر چه زودتر خاتمه دهید.

تغییر آهنگ صدا – افزایش یا کاهش صدا، حتی سکوت تامل برانگیز می تواند مخاطب را پای صحبت های شما نگاه دارد. تفسیر کلمات، توضیحات بیشتر در مورد یک موضوع تا حد زیادی گفتگو را  تحت تاثیر خود قرار می دهد.

لطفا فقط گوش بدهید

در فرآیند تعاملی که با دیگران دارید، اگر هدف شما داشتن ارتباطی موثر است ، گوش دادن یکی از مواردی است که لازم است، بیاموزید. منظور از گوش دادن،شنیدن نیست بلکه جلوگیری از افکار مزاحم وتمرکز روی صحبت های طرف مقابل کمک می کند در زمان پاسخگویی شما دقیق تر و بهتر پاسخ بگویید. این امر از سوء تفاهم ها جلوگیری می کند. به طور مثال وقتی در یک گفت وگو فرد از این شاخه به آن شاخه می پرد. هنگام صحبت کردن آرام وقرار ندارد، راه می رود و حرف می زند. در این وضعیت مخاطب نمی تواند به روشنی هدف گفتگو را درک کند. به نوعی می توان گفت با جنب وجوشی که فرد دارد، تمرکز مخاطب از بین می رود.

زمان مناسب

زمان مناسب انتخاب کنید

زمان مناسب برای گفت وگو یکی از نکات مهمی است که در میزان تاثیر گذاری ارتباط نقش تعیین کننده ای دارد. به طور معمول با اکثر افراد در پایان روز یا در ساعات شلوغی کار ارتباطات، کمتر تاثیر دارد. همچنین هنگامی که مخاطب شما مشغول کار کردن است ، به طور مثال در حال پاسخگویی به ارباب رجوع یا مشغول کار با کامپیوترمی باشد در حالی که فقط گوشش به سمت شماست و گهگاهی نگاهی به شما هم می کند، مطمئنا زمان مناسبی برای گفت و گو نیست.

به طور کلی مهارت های ارتباطی موثر برای موفقیت هر رابطه ضروری است. این که حرکات و حالات ما در حین گفتگو در ذهن چه حسی را به مخاطب القا می کند، در ادامه فرآیند گفت و گو تاثیر گذار است و جنس رابطه را تعیین  می کند.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

وقتی عاشق خودم شدم ...

بیا با هم حرف بزنیم

میانبرهای یک رابطه ی سالم

ممنونم، متشکرم، سپاسگزارم

کسب نتایج سحرانگیز با انتقاد!!

ابزار شما برای تأثیرگذاری بر دیگران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.