تبیان، دستیار زندگی
بیشتر وقت‌ها ارتباط نادرست باعث وخیم‌تر شدن مشاجرات می‌شود. وقتی زوج‌ها شروع به دعوا کردن می‌کنند، معمولاً تمرکزشان بر برنده شدن در آن است، نه حل کردن مشکل.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در هنر مشاجره استاد شوید!


بیشتر وقت‌ها ارتباط نادرست باعث وخیم‌تر شدن مشاجرات می‌شود. وقتی زوج‌ها شروع به دعوا کردن می‌کنند، معمولاً تمرکزشان بر برنده شدن در آن است، نه حل کردن مشکل.

مشاجره

هیچ چیز مثل یک دعوای شدید در زندگی زناشویی نمی‌تواند موجب درد و رنج احساسی شود. کسی که شریک زندگیتان است، کسی که به او اعتماد دارید و نسبت به او آسیب‌ پذیرتر هستید، غیرمنطقی و تهاجمی شده است. حرف زدن به نظر بیهوده می‌رسد. دعوا کردن هم هیچ دردی را دوا نمی‌کند. به نظر می‌رسد که به هیچ طریقی نمی‌توان مشکل اصلی یا مشکلاتی که توسط آن دعوا ایجاد شده است را برطرف کرد.

برای تخفیف دادن به آن درد و رنج ممکن است شما هم در جواب تهاجمی عمل کنید یا برای خلاص شدن از شر آن مشاجره ممکن است آن مکان را ترک کنید که هر دوی اینها نمادهایی از واکنش دعوا یا فرار نسبت به خطر هستند. اما هیچکدام از این راه‌ حل‌ها مفید نخواهد بود زیرا که این مشاجره یا درد واقعاً از بین نمی‌رود. درواقع، همسرتان خسته‌ تر و عصبانی‌ تر خواهد شد و به همین دلیل مشاجره بیشتر اوج خواهد گرفت.

دعواهایی که حل نشوند می‌توانند زندگی زناشویی را دچار تخریب اساسی کنند. بعضی ‌وقت‌ها ازدواج‌ها به دلیل همین دعواها برهم می‌خورد. گاهی زوج‌ها با وانمود کردن به اینکه مشکلی که موجب دعوایشان شده از بین رفته است، کنار هم می ‌مانند. در این مواقع، این درد و رنج ممکن است سالها باقی بماند و به طرق مختلف به ازدواج صدمه بزند. زن و شوهر به‌ خاطر همین درد و خشم ادامه دار از هم دور خواهند شد. معمولاً زوج‌ها در هر دعوایی مسائل قبلی را به میان می‌کشند. گذاشتن دعواهای قدیمی روی دعواهای جدید پیچیدگی زیادی ایجاد می‌کند طوریکه دیگر هیچ راهی برای حل مشکل اصلی باقی نمی‌ ماند.

همه زوج‌ها گه گاه دچار اختلاف می‌شوند و در هر ازدواجی هم مشکلاتی وجود دارد اما آنهایی که ازدواج ‌هایی بادوام دارند می دانند که چطور خیلی سریع یک مشاجره را حل‌ و‌ فصل کرده و زخم‌ها را در حداقل مقدار آن نگه دارند. خوشبختانه یاد گرفتن این مهارت ها مقدور است و می‌توانید با آن زندگی توام با درد و خشمتان را به زندگی شاد و خوشبخت تبدیل کنید. معمولاً با استفاده از این مهارت‌ها حل مشکلات کار چندان دشواری نیست، البته به شرط آنکه مشکلات آنقدر پیچیده نشده باشد و زوج‌ مرتب از این مهارت‌ها استفاده کنند. وقتی مشکلات پیچیده شوند، مهارت‌های زناشویی درکنار کمی تلاش بیشتر می‌تواند به برداشتن سد رابطه کمک کرده و زندگی زناشویی را بهتر کند. زوج‌ها اگر بتوانند با احترام، هوشیاری و درک با این تفاوت‌ها برخورد کنند، خواهند توانست اختلافاتشان را به طریقی مثبت از بین برده و همدیگر را بیشتر بشناسند. اما اگر این اختلافات به درستی حل نشوند، زوج‌ها خیلی زود از هم دور و جدا می‌شوند.

اگر چندان اهمیتی ندارد، سعی کنید به خودتان اطمینان دهید و برای آرام کردن عصبانیتتان حرف‌های مثبت با خودتان تکرار کنید. سعی کنید با کلمات و تماس‌های فیزیکی محبت‌ آمیز دوباره با همسرتان ارتباط برقرار کنید

تعیین سبک مشاجره

بررسی اینکه شما و همسرتان چطور به اختلافات تان واکنش می‌دهید می‌تواند کمک تان کند بفهمید مشاجرات چطور اتفاق می‌افتند.

خرابکار زیرک : از روبه‌رو شدن اجتناب می‌کند و معمولاً با سکوت، غر‌غر و ناله کردن در آن مورد حرف می‌‌زند. مشکل معمولاً مقدمه طولانی قبل از شروع دعوا است.

مهاجم سطح بالا : معمولاً در طول مشاجرات بسیار پرسر وصدا و غالب است. ممکن است متعلق به محیط‌هایی بوده باشد که معمولاً دعواها بلند و زیاد بوده است، به همین دلیل این سبک مشاجره کردن برایش عادی است.

پیشگیرنده : اصلاً از جار و جنجال خوشش نمی‌آید و سعی می‌کند به هر قیمتی شده از بروز دعوا جلوگیری کند. شخصیتی حساس و دفاعی دارد.

ضربه‌خور : از دعوا و مشاجره واهمه دارد، به هر قیمتی شده سعی می‌کند وارد چنین موقعیت‌هایی نشود. اما زیر این ظاهر، خشم و تلخی موج می‌زند.

صلح‌طلب : از دعوا کردن خوشش نمی‌آید و سعی می‌کند خیلی زود به آن خاتمه دهد. این می‌تواند باعث شود نتواند به علت آن اختلاف بپردازد.

وقتی سبک‌های مختلف با هم برخورد می‌کنند، برای زوج دشوار می‌شود که به طریقی موثر با آن اختلاف کنار بیاید. رمز کار این است که به آن موضوع مثل یک دشمن نگاه شود و خود را هم‌ رزم‌هایی در آن جنگ ببینید.

در زیر به علائمی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد مشاجره‌ای در حال اتفاق ‌افتادن است.

1 - از بروز تماس چشمی، محبت جسمی و رابطه‌جنسی خودداری می‌کنید.

2 - درمورد همه چیز از همسرتان سوال و بازجویی می‌کنید.

3 - تلاش‌های همسرتان برای ایجاد مکالمه را با جواب‌هایی کوتاه و مختصر پاسخ می‌دهید.

4 - فکرتان روی ویژگی‌های منفی همسرتان متمرکز است.

خشم

چطور عصبانیتتان را کنترل کنید

اگر با این نشانه‌ها برخورد کردید، باید اول احساساتتان را درک کرده و بفهمید که چه حسی دارید. بعد سعی کنید محرک را تشخیص داده و ببینید آیا شرایط خارجی باعث حساس‌تر شدنتان شده است یا خیر.

قبل از اینکه موضوع را با همسرتان مطرح کنید، ببینید آیا واقعاً مسئله مهمی است یا خیر.

اگر چندان اهمیتی ندارد، سعی کنید به خودتان اطمینان دهید و برای آرام کردن عصبانیتتان حرف‌های مثبت با خودتان تکرار کنید. سعی کنید با کلمات و تماس‌های فیزیکی محبت‌ آمیز دوباره با همسرتان ارتباط برقرار کنید.

برای بهبود ارتباط، در هنر مشاجره استاد شوید

بیشتر وقت‌ها ارتباط نادرست باعث وخیم‌تر شدن مشاجرات می‌شود. وقتی زوج‌ها شروع به دعوا کردن می‌کنند، معمولاً تمرکزشان بر برنده شدن در آن است، نه حل کردن مشکل. باید بتوانید بدون قضاوت کردن به نظرات هم گوش دهید. وقتی می‌خواهید سوالی بپرسید، سعی کنید صدا و لحنتان آرام باشد. وقتی مشکل را مشخص کردید، توافق بر یک هدف ساده‌تر خواهد بود. راه‌های مختلفی برای حل مشکلات و اختلافات وجود دارد.

مصالحه و سازش : هر دو طرف باید کمی کوتاه بیایند. اما این یک روش محدود برای حل مشکل است که در آن هر دو طرف بدون رسیدن به یک راه‌حل نهایی، کوتاه می‌آیند.

همکاری : زوج‌ها با همکاری با همدیگر برای پیدا کردن راهی برای رسیدن به یک راه‌حل که به نفع هر دوی آنها باشد، تلاش می‌کنند.

معامله : یک طرف درمقابل خواسته طرف مقابل کوتاه می‌آید اما درعوض خواسته‌ای مطرح می‌کند که به نظرش با آن برابر است. خیلی خوب است که بتوانید زمانی را تنظیم کنید که بنشینید و بررسی کنید که آیا راهکار مورد استفاده موثر بوده است یا خیر. این به هر دوی شما فرصت می‌دهد دوباره ارزیابی کنید که تغییرات چه تاثیری بر مشکلتان داشته است و آیا نیاز به تلاش بیشتر هست یا خیر.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:سایت مردمان /جوان امروز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.