تبیان، دستیار زندگی
این مواد مخدر مایه فساد است ، فساد را باید برداشت تا دیگران اصلاح شوند . هر عقلی و هر عاقلی این معنا را تصدیق دارد كه با این طور فسادها كه جوانهای ما را تقریباً به نیستی می كشاند ، باید مبارزه بشود . امام خمینی (ره) كنفرانس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

این مواد مخدر مایه فساد است ، فساد را باید برداشت تا دیگران اصلاح شوند . هر عقلی و هر عاقلی این معنا را تصدیق دارد كه با این طور فسادها كه جوانهای ما را تقریباً به نیستی می كشاند ، باید مبارزه بشود .

امام خمینی (ره)

كنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تارخ 17 تا 26 ژوئن 1987 ، در شهر « وین » به منظور ابراز عزم سیاسی ملّتها در امر مبارزه با پدیده خانمانسوز و شوم مواد مخدر تشكیل شد و در آن سندی با عنوانC.M.O به تصویب رسید . این سند خط مشی همه جانبه اقدامات را در امر كنترل مواد مخدر مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات بین المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال كنند .

در این كنفرانس ، سندی در چهار فصل تنظیم گردید كه بیش از 35 مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف ، پیشگیری از طریق آموزش ، نقش رسانه ها در بازگشت معتادین به دامن اجتماع و معالجه آنان ، ریشه كنی مزارع غیر مجاز خشخاش ، نابودی شبكه های عمده قاچاق مواد مخدر ، همكاریهای حقوقی كشورها و ... را در خود جای داده است . این سند در 26 ژوئن،مصادف با 5 تیر ماه تصویب شد و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام گردید .

هم اكنون در جهان 214 میلیون معتاد وجود دارد كه 14 میلیون نفر از آنها به هروئین و كوكائین معتاد هستند .

سابقه مواد مخدر در جهان

بر اساس برخی اسناد موجود ، سابقه آشنایی بشر را  با مواد مخدر حدود 4000 سال پیش از میلاد برآورد شده است .

« پلین » دانشمند رومی قرن اوّل میلادی ، اولین كسی است كه شیره غلیظ خشخاش را به نام اپیوم عرضه كرد . " اپیوم " از ریشه " اٌپوس "  "OPOS " به معنی شیره  است كه از كلمه " اهی پی نا " " AHIPENA " از زبان سانسكریت گرفته شده و بنا  به تلفظهای دیگر " اٌفیون " یا " هپیون " خوانده می شود .

به كار بردن كلمه  " تریاك "  " Theriac" بجای اٌفیون یك غلط مصطلح است ، زیرا " تریاك " در زبان انگلیسی و " تریاق " در زبان فرانسوی نام یك پادزهر است كه از حدود 70 نوع گیاه تهیه شده و گاهی پوست یك نوع مار به نام  Tiriak در ایران را نیز به آن می افزودند .

تاریخ مواد مخدر در ایران

دٌوّ ل استكباری و در رأس آنها انگلیس ، همزمان با رسوخ در اركان مواد مخدر را رواج دادند كه حتی برخی از شاهان صفوی نیز به آن روی آورده  و معتاد شدند .

با شروع حكومت قاجار ، بر مبنای سیاست انگلیس كه خواهان تضعیف همسایگان هندوستان بود ، تریاك كشی چنان در ایران رواج یافت كه حتی تصویر " ناصرالدین شاه " را همانند نقش سكه بر حقه های وافور منقوش ساختند و بدینسان به آن رسمیت بخشیدند و در همین ایام نیز كشت  خشخاش را ترویج كردند و برای اولین بار در " ماهان ِ كرمان " مرغوب ترین نوع این محصول را كاشتند .

در زمان حكومت سلسله پهلوی ، سطح زیر كشت تا میزان 33000 هكتار افزایش یافت و علاوه بر تریاكهای سناتوری كه اسباب عیش طبقه اشراف و ثروتمندان ، و كلا و نمایندگان مجلس ، درباریان و خوانین بود ، برای اولین بار مرزهای كشور به روی هروئین گشوده شد و از حدود سال 1340 جوانان این مرز و بوم در معرض یكی از مهمترین توطئه های قدرتمندان ( مواد مخدر ) قرار گرفتند و ایران كه در مسیر ترانزیت مواد مخدر آسیا به  اروپا قرار دارد ، بزرگترین لطمات را متحمل شد . استكبار جهانی كه  شكست عظیمی را از انقلاب اسلامی متحمل شده بود جهت غوطه ور كردن جوانان كشور در دام اعتیاد ، با توطئه ای حساب شده توزیع مواد مخدر را در ایران افزایش داد .

مبارزه با قاچاق مواد مخدر با رهنمودهای امام رحمةالله و با همّت جوانان مسلمان در قالب كمیته های انقلاب اسلامی آغاز شد . این مبارزه ، با تشكیل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1367 و تصویب قانون جدید مبارزه با مواد مخدر ، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 19/5/68 به تدریج شكل سازمان یافته به خود گرفت و با ادغام نیروهای انتظامی موج فزاینده ای به خود گرفته است و ستاد مبارزه با مواد مخدر كه ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده دارد ، هماهنگی لازم را در زمینه ادامه این مبارزه انجام می دهد .

در حال حاضر در كشور یك میلیون و 200 هزار نفر معتاد وجود دارد و 800 هزار نفر نیز به صورت تفننی از مواد مخدر استفاده می كنند .

فقر ، بیكاری ، سرخوردگی اجتماعی و جدایی والدین از عوامل اصلی گرایش به مواد مخدر هستند .