تبیان، دستیار زندگی
هدف این پروژه اینست که متوجه شویم آیا کلروفیل در برگ هایی که به طور طبیعی سبز اند ولی رنگ آنها زرد شده وجود دارد یا خیر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلروفیل وجود کلروفیل در برگ های زرد شده- جلسه دوم

اهداف:

هدف این پروژه اینست که متوجه شویم آیا کلروفیل در برگ هایی که به طور طبیعی سبز اند ولی رنگ آن ها زرد شده وجود دارد یا خیر؟

وسائل مورد نیاز:

- الکل سفید

- دو عدد لوله آزمایش

- دو عدد نگهدارنده لوله آزمایش

- یک گیاه آپارتمانی

- شعله گاز

- یک قابلمه کوچک

- آب

- قیچی

روند انجام کار:

برای استخراج کلروفیل از برگ گیاه می توان آن را در الکل در حال جوش قرار داد. اگر کلروفیل در برگ مورد نظر وجود داشته باشد، رنگ الکل سبز خواهد شد. هر چه برگ مورد نظر کلروفیل بیشتری داشته باشد، رنگ الکل در حال جوش سبز تر خواهد شد. الکل یک ماده قابل اشتعال است و هنگام استفاده از آن در مجاورت حرارت باید خیلی دقت کنید. چون دمای جوش الکل از آب پایین تر است، در این پروژه برای بالا بردن ایمنی از یک سیستم دو مرحله ای برای جوش آوردن الکل استفاده خواهیم نمود.

به گیاه آپارتمانی انتخاب شده دقت کنید و سعی کنید دو عدد برگ که تا حد امکان هم اندازه باشند را پیدا کنید. یکی از این برگ ها را توسط قیچی از گیاه جدا نموده و آنرا چند روز در جایی قرار دهید تا رنگ سبز آن کاملاً از بین رفته و زرد شود. برای اینکه برگ دوم را گم نکنید، یک تکه نخ کوچک به ساقه آن گره بزنید.

کلروفیل وجود کلروفیل در برگ های زرد شده - جلسه دوم

لوله های آزمایش را بیاورید و آن ها را تا نصف حجمشان از الکل پر کنید. برگ زرد شده را در یکی از این لوله های آزمایش بیاندازید. برگی که علامت زده اید را نیز توسط قیچی از گیاه جدا نموده و درون لوله آزمایش دوم بیاندازید. قابلمه کوچک را پر آب کنید و روی اجاق قرار دهید تا به جوش آید، سپس شعله گاز را خاموش کنید. لوله های آزمایش را توسط گیره های آن ها به درون آبجوش فرو برید و همان جا رها کنید

کلروفیل وجود کلروفیل در برگ های زرد شده - جلسه دوم

به گونه ای تقریباً به صورت عمودی یا با کمی شیب درون آب قرار گیرند و آب وارد آن ها نشود. بهتر است برای ایمنی بیشتر از دستکش نسوز استفاده کنید. اجازه دهید لوله های آزمایش برای مدت 10 الی 15 دقیقه درون این آب بمانند، سپس لوله ها را از درون آب در بیاورید و رنگ الکل موجود در آن ها را مشاهده نمایید. آیا رنگ الکل موجود در هر دو ظرف سبز شده؟ اگر جواب مثبت است، الکل کدام ظرف سبز تر شده است؟

کلروفیل وجود کلروفیل در برگ های زرد شده - جلسه دوم

نتیجه گیری:

نتیجه گیری نمایید که آیا فرضیه شما درست بوده یا خیر.

گسترش دادن پروژه:

1- آیا چمنی که به دلیل فقدان نور خورشید به رنگ سفید در آمده نیز کلروفیل دارد؟

2- آیا رنگ سبز سبزیجاتی که سبز رنگ می باشند مانند نخود سبز، لوبیا سبز،کاهو، اسفناج، کلم، نعناع و... نیز به دلیل وجود کلروفیل در آن ها می باشد؟ وجود کلروفیل در این سبزیجات را تست نمایید.

از بین سبزیجات فوق اسفناج و نعناع به صورت برگ می باشند. آیا نتایج آزمایش کلروفیل نعناع و اسفناج با نخود سبز و لوبیا سبز یکسان است؟

تکلیف: نتایج بدست آمده را یاد داشت کنید و تمامی مشاهدات و اطلاعات بدست آمده را مستند سازی نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: یک گل فروشی

منابع مطالعه: کتاب گیاه شناسی – رابرت وود- محمد رضا افضلی (ترجمه)- نشر انتشارات فنی ایران

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

کلروفیل وجود کلروفیل در برگ های زرد شده- جلسه اول

کلروفیل وجود کلروفیل در برگ های زرد شده- جلسه دوم

بررسی وجود کلروفیل در برگ های زرد شده

فتوسنتز