تبیان، دستیار زندگی
هدف از انجام این پروژه بررسی و مقایسه تأثیر آب شور و آب شیرین بر رشد چمن است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی و مقایسه تاثیر آب شیرین و آب شور دریا بر رشد چمن - جلسه دوم

اهداف: بررسی و مقایسه تأثیر آب شور و آب شیرین بر رشد چمن

وسائل مورد نیاز:

- دو عدد ظرف پلاستیکی بزرگ

- مقداری چوب با سطح مقطع 2× 4 سانتی متر

- میخ، چکش، اره

- مقداری پارچه کنفی

- آب شیرین

- آب دری

- بذر چمن

- خاک گلدان

- منگنه تفنگی

- قیف

- قیچی

- پیمانه مدرج

- چهار عدد شیشه خالی آب معدنی

بررسی و مقایسه تاثیر آب شیرین و آب شور دریا بر رشد چمن - جلسه دوم

روند انجام کار:
بذر چمن باید در دو عدد جعبه چوبی پر از خاک جوانه زده و رشد نماید. لازم است هر دو جعبه در شرایط جوی (نور و دما) یکسان قرار گیرند تا مانند هم رشد نمایند. تنها متغیر این پروژه اینست که یکی از چمن ها را باید با آب نمک و دیگری را با آب شیرین غرقه نمایید. دو عدد ظرف پلاستیکی مستطیلی بزرگ آماده کنید. توسط چوب های آماده شده، دو عدد قاب چوبی به نحوی بسازید که داخل این ظروف مستطیلی فیت شوند. کف این قاب را توسط پارچه کنفی بپوشانید و آنرا به بدنه قاب منگنه نمایید (حتماً پارچه در حالت کشیده شده قرار گیرد). کف قاب دیگر را نیز به همین ترتیب بپوشانید. حال قاب ها را بر عکس نموده به نحوی که پارچه منگنه شده کف آن قرار گیرد، سپس آن ها را با خاک گلدان پر نمایید. پارچه های نصب شده در کف این قاب ها باعث می شوند که خاک ها سر جای خود باقی بمانند ولی آب اضافی از کف آن بیرون رود.
بررسی و مقایسه تاثیر آب شیرین و آب شور دریا بر رشد چمن - جلسه دوم

حال ظروف پلاستیکی را در جای گرم و پر نوری قرار داده و دو تکه چوب بر روی آن ها قرار داده و قاب های ساخته شده و پر شده از خاک را روی آن ها قرار دهید. دقت کنید که این قاب ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیر ند. مقداری بذر چمن توسط یک پیمانه قاشقی کوچک بر روی خاک هر یک از این قاب ها بپاشید (مقدار بذر پاشیده شده بر روی دو قاب باید برابر باشد).

بررسی و مقایسه تاثیر آب شیرین و آب شور دریا بر رشد چمن - جلسه دوم

روی بذر ها کمی خاک بپاشید و سپس خاک آن ها را مرطوب نمایید. هر روز به این چمن ها سر بزنید و خاک آن ها را کمی مرطوب نگه دارید تا جوانه بزنند. مقدار آبی که به دو ظرف می دهید نیز باید با هم برابر باشند. اجازه دهید که چمن ها حدود 3 تا 5 سانتی متر رشد نمایند. حال یکی از جعبه های چمن را داخل یکی از ظروف پلاستیکی قرار دهید و به آرامی آب دریا را درون آن بریزید تا چمن ها در آب غوطه ور شوند. اجازه دهید چمن ها در این آب یک ساعت بمانند، سپس مجدداً چوب ها را بر روی ظروف پلاستیکی قرار دهید و چمن ها را روی آن ها بگذارید تا آب اضافی آن به درون ظرف پلاستیکی بریزد. در صورتی که به آب دریا دسترسی ندارید، می توانید از نمک های مخصوصی که جهت ساخت آبی مشابه آب دریا به کار می روند طبق دستور العمل آن ها استفاده کنید. این نمک ها را می توانید از آکواریوم فروشی ها تهیه نمایید. جعبه دوم چمن ها را نیز به صورت مشابه به درون ظروف پلاستیکی قرار دهید و مقدار مشابه آب شیرین در آن بریزید تا غوطه ور شوند و پس از یک ساعت آن ها را از درون آب شیرین در آورید و بر روی چوب های نگهدارنده گذاشته و بر روی ظرف پلاستیکی قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. حال به آن ها دو روز وقت دهید تا خشک شوند و تغییرات ایجاد شده در چمن ها را مشاهده کنید (شامل رنگ و...) اگر تغییری در چمن ها دیده نشد، روز سوم عمل غوطه ور سازی را دوباره تکرار نموده و مجدداً به آن ها سه روز وقت دهید تا خشک شوند. این عمل را آنقدر تکرار کنید تا تغییرات آن ها نمایان شود.

نتیجه گیری:

نتیجه گیری کنید که آیا فرض اولیه شما صحیح بوده یا خیر.

گسترش دادن پروژه:

1- آیا اگر چمن ها در اثر آب شور خشک شوند، با کاشتن مجدد بذر چمن، مجدداً چمن تازه جوانه می زند یا شوری خاک باعث از بین رفتن چمن ها می شود؟ در این صورت چه باید کرد؟ باید آنقدر آن ها را آبیاری کنیم که نمک آن ها شسته شود؟ جواب سۆالات فوق را با انجام آزمایشاتی به دست آورید.

2- آیا همه چمن ها به آب شور حساس می باشند؟

3- آیا ریختن نمک در پیاده روها و جاهایی که نمی خواهیم علف بروید، علف های مزاحم را از بین می برد؟ اگر جواب مثبت باشد، دیگر نیازی به استفاده از مواد شیمیایی و سمی نخواهیم داشت.

تکلیف: نتایج بدست آمده و کلیه مشاهدات و اطلاعات بدست آمده را مکتوب نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: یک دریاچه آب شور – (آب دری در وسائل بشود آب دریا)

منابع مطالعه: کتاب چمن ها مشیل باوکر- محسن کافی- نشر ندای اهورا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

بررسی و مقایسه تاثیر آب شیرین و آب شور دریا بر رشد چمن - جلسه اول

بررسی و مقایسه تاثیر ب شیرین و ب شور دریا بر رشد چمن - جلسه دوم

بررسی و مقایسه تاثیر آب شیرین و آب شور دریا بر رشد چمن 

فهم تفاوت در چگالی آب‌های  شور دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها