تبیان، دستیار زندگی
هدف این پروژه اینست که بررسی کنیم آیا افزایش سن و بدست آوردن تجارت زندگی باعث می شود که بزرگسالان، بوها را بهتر از افراد جوان تشخیص دهند یا خیر....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تاثیر افزایش سن در تشخیص دادن بوها - جلسه اول

موضوع پروژه: علوم زیستی

اهداف پروژه: هدف این پروژه اینست که بررسی کنیم آیا افزایش سن و بدست آوردن تجارت زندگی باعث می شود که بزرگسالان، بوها را بهتر از افراد جوان تشخیص دهند یا خیر.

توضیحات:

بینی شما هر روزه بوهای مختلفی را حس می کند. در طول زندگی هر فرد، بینی او بوهای بسیاری متنوعی را حس خواهد نمود. مغز شما برای هر بویی که بینی شما حس می کند، یک تصویر ذهنی می سازد. ممکن است بوی جلبک های دریایی، تصویر دریا را در ذهن شما بسازد. (در صورتی که قبلاً مدت زمانی را در ساحل گذرانده باشید). بوی هندوانه ممکن است شب یلدا را به خاطر شما بیاورد زیرا معمولاً در شب یلدا هندوانه خریداری و خورده می شود. بوی شیرینی های در حال پخت ممکن است برای مثال شما را یاد آشپز خانه خانه مادر بزرگتان بیاندازد که همیشه برای شما شیرینی می پزد.

بررسی تاثیر افزایش سن در تشخیص دادن بوها - جلسه اول

بوی گل رز ممکن است شما را یاد باغچه همسایه تان بیاندازد که بوی گل های آن همیشه از پنجره شما به مشامتان می رسد.

بررسی تاثیر افزایش سن در تشخیص دادن بوها - جلسه اول

این بوها و تصاویر ذهنی آن ها با زندگی کردن و لذت بردن از تجارب مختلف در مغز ما ساخته می شوند. ممکن است برخی بوها برای افراد جوان در صورتی که با آن ها بر خورد نکرده باشند، قابل تشخیص نباشند، برای مثال بوی نفتالین تقریباً برای همه بزرگسالان آشنا و قابل تشخیص می باشد، ولی به دلیل اینکه امروزه جنس لباس ها بهبود یافته و دیگر مانند قدیم از نفتالین استفاده نمی شود، ممکن است افراد جوان با بوی آن آشنایی نداشته باشند. بوی نفت ممکن است یک فرد مسن را یاد زمستان و علائدین یا بخاری نفتی دوران کودکی او بیاندازد. بوها بخش بسیار مهمی از تجارب زندگی ما را تشکیل می دهند.

فرضیه:

فرض کنید که افراد بزرگسال بتوانند بوهای مختلف را بهتر و صحیح تر از افراد جوان تشخیص دهند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

بررسی تاثیر افزایش سن در تشخیص دادن بوها - جلسه اول

بررسی تاثیر افزایش سن در تشخیص دادن بوها - جلسه دوم

بررسی تاثیر افزایش سن در تشخیص دادن بو ها