تبیان، دستیار زندگی
عکس، کاریکاتور، شعر، داستان و تاریخ، موضوع پنج‌کتابی است که برای معرفی در این بخش انتخاب شده است. این چند کتاب در روزها و هفته‌های اخیر با اقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«حرفه: داستان‌نویس» و چند کتاب دیگر


عکس، کاریکاتور، شعر، داستان و تاریخ، موضوع پنج‌کتابی است که برای معرفی در این بخش انتخاب شده است. این چند کتاب در روزها و هفته‌های اخیر با اقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است.

«حرفه: داستان‌نویس» و چند کتاب دیگر

گزیده آثار هادی حیدری

مجموعه‌ای از کاریکاتورهای هادی حیدری که با عنوان «گزیده آثار» او منتشر شده، در میان پرفروش‌های شهریورماه شهرکتاب مرکزی دیده می‌شود. کاریکاتورهای او برای کسانی که اهل روزنامه‌خوانی هستند، آشناست. حیدری کار مطبوعاتی‌اش را از سال 73 با گل‌آقا شروع کرد و در سال‌های گذشته در روزنامه‌های اقبال، شرق، اعتماد ملی، وقایع‌اتفاقیه، یاس‌نو و یک دوجین روزنامه اصلاح‌طلب دیگر که آمده‌اند و از کار بازمانده [داده شده]‌اند، کار طراحی و هنری کرده و اتفاقات روز ایران و دنیا را با زبان کاریکاتور به مخاطبان بازگفته است. هادی در کارهایی که در این کتاب هم آمده، نشان داده هم کاریکاتور را خوب می‌شناسد و هم جامعه و دنیای اطرافش را. در آثارش، به زندگی امروز ایرانیان به‌خصوص مسایلی که جامعه شهری با آن دست به گریبان است، می‌پردازد و آن‌دسته از وقایع روز دنیا هم که بر زندگی ایرانیان تاثیر می‌گذارد، از نگاه ریزبینش دور نمی‌ماند. می‌توان گفت هر کاریکاتور او، تفسیری چون یک مقاله اجتماعی و سیاسی است. بخشی از آثارش نیز به دغدغه‌های روزنامه‌نگارانه و رنجی که اصحاب مطبوعات می‌برند اختصاص دارد. مقدمه کتاب را ماشاالله شمس‌الواعظین و مسعود مهرابی دو روزنامه‌نگار باسابقه کشورمان نوشته‌اند و نشر نظر آن را در قطع پالتویی کوچک با کیفیتی عالی منتشر کرده است.

عکاسی بی‌هوا

عکاسی بی‌هوا معادلی است که نویسنده این کتاب برای اصطلاح عکاسی کاندید (CANDID) انتخاب کرده است. توماس لوتارد که خود به عکاسی خیابانی اشتغال دارد، در این کتاب نکاتی را که لازمه رسیدن به این هدف است، برای مخاطب بیان کرده است. مقصود از عکاسی کاندید یا بی‌هوا، این است که در این نوع عکاسی، سوژه از دوربینی که او را زیر نظر دارد بی‌اطلاع است و ضمنا خودانگیختگی و صرافت طبع عکاس بر جنبه‌های تکنیکی غلبه دارد. به بیان دیگر، در این شیوه عکاسی به طراحی صحنه و هماهنگی قبلی با سوژه نیازی نیست و همه چیز در ثبت لحظه‌ای از واقعیت و سوژه انسانی خلاصه می‌شود. در این کتاب مصور، هم راه‌های برخورد با سوژه، انتخاب سوژه، روند کار، تجهیزات و لنزهای موردنیاز، زاویه دید، رنگی یا سیاه و سفیدبودن و... توضیح داده شده و هم پیدا کردن مکان و زمان مناسب، رسیدن به سبک شخصی و حتی بازاریابی این نوع عکس‌ها. به‌عنوان مثال، توماس لوتارد به مخاطبش توصیه می‌کند که در عکاسی بی‌هوا، اول باید عکس بگیرید و بعد اجازه بگیرید. این کتاب را دفتر پژوهش‌های فرهنگی در 116صفحه با ترجمه پویا پرهامی و روزبه ملکی منتشر کرده است.

حرفه: داستان‌نویس

چهارمین جلد از مجموعه «حرفه: داستان‌نویس» به‌تازگی از سوی نشر زاوش راهی بازار شده است. کتاب را کاوه فولادی‌نسب و مریم کهنسال‌نودهی ترجمه کرده‌اند و در وهله اول باید به انتخابشان تبریک گفت. اگر جلد اول را دست گرفته باشید، حتما این شوق در شما هم ایجاد شده که منتظر جلدهای بعدی و خواندن توصیه‌های خلاقانه نویسندگان و منتقدان برای پیشرفت در زمینه داستان‌نویسی و حتی داستان‌خوانی باشید. این مجموعه درباره نوشتن است. مخاطب این کتاب همه علاقه‌مندان ادبیات هستند و خصوصا کسانی که دست به قلم‌اند و می‌خواهند با جدید‌ترین شیوه‌ها و سبک‌های داستان‌نویسی آشنا شوند. اگر جلد اول این مجموعه، خواننده را مشتاق نوشتن می‌کند و به او احساس قدرت و هویت می‌بخشد، در جلدهای بعدی و به‌ویژه جلد چهارم، راه‌ها و فوت‌وفن‌های زیادی را پیش‌رویش می‌گذارد تا خودش را در یک کارگاه ادبی فرض کند و به داستان‌نویسی و شیوه نگارش‌اش سمت و سویی علمی و منطقی دهد. ترجمه روان کتاب و نکته‌سنجی نویسندگان، باعث شده است تا اثر این روز‌ها فروش خوبی داشته باشد و توجه علاقه‌مندان ادبیات را به خود جلب کند.

چهارمین جلد از مجموعه «حرفه: داستان‌نویس» به‌تازگی از سوی نشر زاوش راهی بازار شده است. کتاب را کاوه فولادی‌نسب و مریم کهنسال‌نودهی ترجمه کرده‌اند و در وهله اول باید به انتخابشان تبریک گفت. اگر جلد اول را دست گرفته باشید، حتما این شوق در شما هم ایجاد شده که منتظر جلدهای بعدی و خواندن توصیه‌های خلاقانه نویسندگان و منتقدان برای پیشرفت در زمینه داستان‌نویسی و حتی داستان‌خوانی باشید.

انسانیت؛ تاریخ اخلاقی سده بیستم

تاریخ را می‌توان از زوایای گوناگون روایت و بررسی کرد. تاریخ همواره به یک صورت بازگو نمی‌شود و می‌توان با زاویه‌دیدهایی متفاوت به سراغ نقل و تحلیل آن رفت. یکی از تازه‌ترین کتاب‌هایی که ترجمه و به‌تازگی وارد بازار کتاب ایران شده، «انسانیت؛ تاریخ اخلاقی سده بیستم» نام دارد. با خواندن این کتاب می‌توانیم درباره وقایع تاریخی، تصمیم‌گیری‌های سیاسی، جنگ‌ها، کودتا‌ها و... قضاوت اخلاقی داشته باشیم. کتاب با ذهنیتی فلسفی و اخلاقی نوشته شده و هر اتفاق و تحول تاریخی را به پرسش می‌گیرد. شاید تاکنون تاریخ را با چنین رویکردی نخوانده باشید. به‌راستی جایگاه منافع شخصی، قضاوت‌ها و قساوت‌های فردی، قواعد عرفی جوامع و مسوولیت‌پذیری‌ها و... چه تاثیری در شکل‌گیری فجایع انسانی و فروپاشی قواعد اخلاقی داشته‌اند؟ جاناتان گلاور - نویسنده کتاب - قصد ندارد به‌راحتی از کنار وقایع جهان عبور کند و می‌خواهد با رویکردی استدلالی و با معیار اخلاق، به نقل و نقد تاریخ بپردازد. این کتاب با ترجمه افشین خاکباز و ویراستاری خشایار دیهیمی در 692صفحه از سوی نشر آگه منتشر شده است.

دلفین‌ها در خواب‌هایم شنا می‌کنند

شاعران شاید خیال‌پرداز‌ترین آدم‌های روی زمین باشند. تعابیری که شاعران درست می‌کنند، اگرچه از مابه‌ازا‌ها و واقعیت‌های دنیا برگرفته شده، اما منحصر به ذهن خود شاعر است. شاعران شاید خوشبخت‌ترین آدم‌های روی زمین هم باشند چون قادرند رویا‌ها و کابوس‌هایشان را در کمترین زمان ممکن روی کاغذ بیاورند و آنها را ثبت کنند. ساره دستاران هم از جمله رویاپردازهایی است که ذهنش را با تصاویری از کلمات به مخاطبش عرضه کرده است. «دلفین‌ها در خواب‌هایم شنا می‌کنند» اولین دفتر شعر ساره دستاران است که در 108صفحه از سوی نشر آموت منتشر شده است. شعرهای او کوتاه، نغز و ‌گاه شبیه هایکو است، دارای بار معنایی روشنی است و چنان گفته شده که خوانندگان ارتباط راحتی با آن برقرار می‌کنند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: شرق