تبیان، دستیار زندگی
هدف این پروژه اینست که بررسی کنیم آیا بر روی سطوحی که به صورت عادی در طول روز ممکن است لمس کنیم، باکتری وجود دارد یا خیر. اگر جواب سؤال فوق مثبت باشد، احتمال انتقال باکتری ها از مکانهای عمومی به منزل وجود خواهد داشت و باید مراقب این قضیه باشیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف - جلسه دوم

اهداف: هدف این پروژه اینست که بررسی کنیم آیا بر روی سطوحی که به صورت عادی در طول روز ممکن است لمس کنیم، باکتری وجود دارد یا خیر. اگر جواب سۆال فوق مثبت باشد، احتمال انتقال باکتری ها از مکان های عمومی به منزل وجود خواهد داشت و باید مراقب این قضیه باشیم.

وسائل مورد نیاز:

- مقداری پنبه

- یازده عدد پتری

- آگار

- بر چسب

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف - جلسه دوم

روند انجام کار: یازده عدد پتری تهیه کنید و در کف آن ها لایه ای آگار بریزید. پتری و آگار را می توانید از آزمایشگاه مدرسه نیز تهیه نمایید. پتری یک ظرف درب دار گرد شیشه ای می باشد.
بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف - جلسه دوم

آگار نیز یک ماده ژله ای می باشد که به عنوان تغذیه برای باکتری ها استفاده می شود. درب پتری ها را بر چسب بزنید تا بعداً بتوانید محتویات آن را روی این بر چسب یادداشت نمایید.

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف - جلسه دوم

بسته پنبه را باز کنید و یک تکه از آنرا برای مقایسه درون یکی از پتری های آگار دار قرار دهید و روی بر چسب آن بنویسید "پنبه استریل". اگر در این ظرف هیچ باکتری ای رشد نکند می توانیم اطمینان حاصل کنیم که پنبه ها استریل بوده اند و باعث انتقال باکتری به داخل پتری ها نشده اند.

به یک مرکز خرید شلوغ سر بزنید و ده سطح مورد تماس با دست مردم را مانند گوشی تلفن عمومی، دستگیره های درب، کلید های عابر بانک و... را در نظر بگیرید.

هر یک از این سطوح را با یک تکه پنبه پاک نمایید و پنبه را در یک پتری بیاندازید و نام سطح را بر روی بر چسب آن بنویسید (برای مثال گوشی تلفن عمومی...) و درب آنرا ببندید. وقتی بر گشتید، این ظروف را در یک مکان امن همدما با اتاق قرار دهید. پتری و آگار باعث می شوند باکتری ها با سرعت خوب رشد نمایند. آگار برای باکتری ها غذا و رطوبت مناسب را تامین می کند و باکتری ها بدون هیچ گونه مزاحمتی رشد خواهند نمود.

هر روز به نمونه ها سر بزنید و مشاهدات خود را از هر یک از ظروف یادداشت نمایید. باکتری ها بسیار کوچک می باشند و آنها راحتی با میکروسکوپ های عادی نیز نمی توان دید ولی در صورتی که باکتری ها در هر یک از پتری ها وجود داشته باشند، پس از مدتی رشد کردن، کلونی آن ها بر روی آگار قابل مشاهده خواهد بود.

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف - جلسه دوم

لازم به ذکر است که چون در این پروژه به نوعی باکتری ها را پرورش می دهید، و باکتری ها برای سلامتی شما خطرناک می باشند، پس از اتمام پروژه هرگز درب پتری ها را باز نکنید و آن ها را همانطور با درب بسته دور بیاندازید.

نتیجه گیری:

با توجه به نتایج بدست آمده، نتیجه گیری نمایید که آیا فرض اولیه شما صحیح بوده یا خیر.

گسترش دادن پروژه:

1. تاثیر مواد شوینده و ضد عفونی کننده را بررسی نمایید. برای این کار چند سطح را در نظر بگیرید و از هر کدام توسط پنبه تست بگیرید و آن را داخل پتری قرار دهید، سپس سطح را توسط مواد ضد عفونی کننده تمیز نمایید و مجدداً تست را انجام دهید. سپس هر دو پتری را زیر نظر بگیرید و اثر مواد پاک کننده را بررسی کنید.

2. در صورتی که به میکروسکوپ الکترونی دسترسی دارید، باکتری های جمع آوری شده را توسط میکروسکوپ الکترونی مشاهده و بررسی نمایید.

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف - جلسه دوم
تکلیف: نتایج بدست آمده را یادداشت نمایید و کلید مشاهدات و اطلاعات بدست آمده را مکتوب نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: یک فروشگاه

منابع مطالعه: کتاب باکتری شناسی - جملیه نوروزی- نشر جعفری

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف _ جلسه اول

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف _ جلسه دوم

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف