عکسهای گوهر دشتی در امریکا و تایوان
عکسهایی از دو مجموعه گوهر دشتی در قالب چهارمین دوسالانه هنر آسیایی که توسط موزه ملی هنرهای زیبای تایوان برگزار میشود، به نمایش درآمده است.
امسال آثار هنرمندانی از روسیه، استرالیا و کشورهای آسیایی با گردآوری آیریس شوپینگ هوانگ تا 15 دیماه سالجاری در محل این موزه به نمایش گذاشته شده و گوهر دشتی به عنوان تنها هنرمند ایرانی حاضر در این دوسالانه با دو مجموعه "زندگی امروز و جنگ" و "آتشفشان" معرفی شده است.
مجموعه "زندگی امروز و جنگ" مربوط به سال 2008 میلادی است و طبق بیانیه عکاس برای این مجموعه، گوهر دشتی در این اثر از تجربه خود در دوران جنگ هشت ساله با عراق و تاثیرات سمبلیکی که آن واقعه در زندگی نسل او داشته الهام گرفته است.
در این مجموعه عکس صحنهآرایی شده زوجی در تلاش برای ادامه زندگی روزمره خود به طور نمادین در محیطی سرشار از نمادهای جنگی به تصویر کشیده شدهاند تا اشارهای استعاری بر تاثیرات جنگ به عنوان عامل بر هم خوردن جریان عادی زندگی باشد.
در دومین مجموعه از این عکاس ایرانی که "آتشفشان" نام دارد و در سال 2012 میلادی با تکنیک صحنهآرایی عکاسی شده، نگاه دقیق گوهر دشتی از انبار کارگاه تولیدی تا آزمایشگاه یک مدرسه دخترانه و حیاط یک خانه مدرن ایرانی تا اتاق نشیمن یک خانه سنتی ایرانی سرک کشیده و انسانهایی را ثبت کرده که به طرز اغراقآمیزی در حال خندیدن هستند ولی عکاس درباره دلیل این خنده همگانی اشاره مستقیمی برای مخاطب ندارد و قضاوت را به عهده بیننده میگذارد تا با استفاده از بیانیه، عناصر تصویر و شناختی که مخاطب از اجتماع اطرافش دارد دست به کشف معنا بزند.
این مجموعه عکس گوهر دشتی پیش از این در آذرماه سال 91 در گالری راه ابریشم هم به نمایش درآمده بود.
امسال آثار هنرمندانی از روسیه، استرالیا و کشورهای آسیایی با گردآوری آیریس شوپینگ هوانگ تا 15 دیماه سالجاری در محل این موزه به نمایش گذاشته شده و گوهر دشتی به عنوان تنها هنرمند ایرانی حاضر در این دوسالانه با دو مجموعه "زندگی امروز و جنگ" و "آتشفشان" معرفی شده است.
همچنین چهارمین دوسالانه هنر آسیایی با موضوع "زندگی روزانه" نیز میزبان عکسهای این هنرمند ایرانی است.
به گفته دستاندرکاران این دوسالانه هدف از انتخاب این موضوع کنکاشی در درک مفهوم روزمره بودن در تجربههای زندگی روزانه مردم آسیا است. آن هم در شرایطی که به گمان برگزارگنندگان، مردم این قاره با تغییرات فرهنگی زیادی در قرن بیستویکم روبرو هستند و این دگرگونیها به سرعت در حال تغییر دادن هسته سنتی زندگی مردم است. بطوریکه عدم قطعیت و بینظمیهای مختلف در مراحل زندگی به عنوان یکی از پیامدهای این تغییرات در زندگی روزمره مردم آسیا نمایان شده است.
این نمایشگاه قرار است به سهم خود به مثابه تحقیق و تأملی در قراردادهای اجتماعی در حال ظهور و سیستمهای غیرقابل پیشبینی برای به دست آوردن دوباره یک حس واقعی از اعتماد به نفس و توجه به جوهر زندگی در محیط اجتماعی معاصر آسیایی عمل کند.
نمایش مجموعه "من، او و دیگران" در موزه نلسون اتکین
همچنین مجموعه عکس دیگری از گوهر دشتی به نام "من ، او و دیگران " از 18 مردادماه سالجاری در قالب نمایشگاهی به نام "درباره چهره" به میزبانی موزه نلسون اتکین در شهر کانزاس واقع در ایالت میسوری آمریکا به نمایش درآمده است.
این نمایشگاه به طور اختصاصی به عکاسی پرتره معاصر میپردازد و هدف خود را بررسی دقیقتر و نشان دادن گستردگی و تنوع این ژانر عکاسی در آثار خلق شده در نخستین دهه از قرن بیستویکم در سراسر جهان عنوان میکند.
نمایشگاه "درباره چهره" آثاری از 29 عکاس از کشورهای مختلف را به نمایش درآورده که همگی به تازگی به مجموعه دائمی این موزه اضافه شدهاند. این نمایشگاه تا 29 دیماه سالجاری در همین محل دایر خواهد بود و طبق اعلام مسئولین موزه بازدید از آن رایگان است.
مجموعه عکس گوهر دشتی، که تنها عکاس ایرانی حاضر در این نمایشگاه است، مربوط به سال 2009 میلادی است. او در این مجموعه در قالب پرترههایی از دختران ایرانی که پس از انقلاب 57 به دنیا آمدهاند نگاهی مقایسهای داشته به نوع پوشش آنها در سه فضای جداگانه در زندگیشان یعنی محیط کار، داخل خانه و فضای عمومی و اجتماعی.
گوهر دشتی متولد 1359 در اهواز و دانشآموخته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران است. وی در سالهای اخیر علاوه بر فعالیت هنری به تدریس عکاسی تخصصی در دانشگاههای هنر، الزهرا و علم و فرهنگ مشغول بوده و هماکنون به عنوان مدرس دوره آموزش عکاسی صحنهآرایی شده با آموزشگاه عکاسی حرفهای همکاری میکند.
بخش هنری تبیان
منبع: هنر آنلاین