تبیان، دستیار زندگی
ترامادول مسکنی بسیار قوی است که معمولا برای سرکوب دردهای مزمن و شدید استفاده می شود. افرادی که از دردهای مزمن رنج می برند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترامادول؛ مسکنی اعتیادآور


ترامادول مسکنی بسیار قوی است که معمولا برای سرکوب دردهای مزمن و شدید استفاده می شود. افرادی که از دردهای مزمن رنج می برند، ممکن است مدت ها به مصرف دوزهای مداومی از ترامادول توصیه شوند که به آنها کمک می کند این درد مزمن و آزار دهنده را از خود دور کنند.


ترامادول

ترامادول یک داروی نارکوتیک است. این بدین معناست که خیلی افراد با مصرف طولانی مدت آن ممکن است در معرض خطر اعتیاد به آن قرار بگیرند.

این اعتیاد با احساس نیاز اجباری به مصرف مداوم و مکرر قرص شناخته می شود. احساسی که به فرد دستور می دهد به مرور مصرف قرص را افزایش دهد، به طوری که فرد بدون مصرف ترامادول هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.

فراموش نکنید که خطر مصرف مواد مخدر هم در افراد وابسته به مصرف ترامادول به شدت افزایش می یابد، چراکه فرد به مرور نیاز بیشتری به مصرف قرص در خود می بیند و گاهی برای تامین این نیاز از مخدرهای قویتر و البته غیر قانونی کمک می گیرد.

تاثیرات کوتاه مدت ترامادول

ترامادول با مهار ارسال پیام درد از اندام ها به مغز، تاثیر خود را به عنوان داروی مسکن بر بدن می گذارد. از این رو بیماران به مرور مصرف آن را خودسرانه افزایش می دهند، با این هدف که به آرامش بیشتری برسند.

این افزایش مصرف کوتاه مدت ترامادول، تاثیرات زیر را بر بدن فرد می گذارد:

- احساس شادی: ترامادول تاثیری مشابه داروهای ضد افسردگی بر بدن دارد. بدین معنی که با افزایش سطح سروتونین در مغز، باعث احساس شادی و انرژی بیشتر می گردد.

- کاهش استرس و اضطراب: ترامادول به دلیل تاثیر بر عملکرد مغز، باعث احساس آرامش کاذب در فرد می گردد. از این رو امروزه به دارویی تبدیل شده که متاسفانه نوجوانان و جوانان در هنگام رویارویی با مشکلات و شکست ها، آن را تنها راه برای کسب آرامش می دانند.

- از بین رفتن درد: همانطور که گفتیم ترامادول یک مسکن قوی است. بدین صورت که با مهار کردن ارسال پیام درد به مغز باعث سرکوب احساس درد می گردد. این تاثیر می تواند از آن جهت خطرناک باشد که فرد در این شرایط هیچ دردی را حتی در زمان جراحت احساس نمی کند و نمی تواند در این شرایط از خود محافظت کند.

این علائم و نشانه ها بدون شک برای بسیاری از افراد و مخصوصا جوانان مطلوب است و آنها را به مصرف هرچه بیشتر قرص و در نتیجه اعتیاد به آن وامی دارد. مخصوصا اگر فرد دچار افسردگی و یا اضطراب باشد.

بسیاری از افراد معتاد به ترامادول، در خیابان ها دنبال آن نمی گردند. در واقع بیشتر افراد شروع مصرف خود را با تجویز پزشک گزارش کرده اند، در حالی که خودسرانه مقدار مصرف را افزایش داده و بنابر دستور پزشک، مصرفشان را توقف نکرده اند

عوارض

گذشته از تمام اثرات ترامادول که آن را برای بیمار دارویی مطلوب و آرامش دهنده می کند، مصرف ترامادول بیش از یک مدت کوتاه درمانی، عوارض سوء زیادی نیز بر بدن بر جای می گذارد.

افرادی که سابقه حملات عصبی مانند صرع و تشنج دارند نباید از ترامادول استفاده کنند، چراکه مصرف این دارو می تواند باعث حمله عصبی مجدد گردد.

ترامادول همچنین باعث بی ثباتی، عدم تعادل، سرگیجه و احساس بی خیالی در افراد می شود.

اثرات بلند مدت مصرف ترامادول

به دلیل عوارض نامطلوب، این دارو معمولا برای درمان و مصرف طولانی مدت توصیه نمی شود. اثرات سوء مصرف درازمدت ترامادول بسیار متنوع و شدیدند که از میان آنها به برخی موارد اشاره می کنیم:

تحمل و عادت کردن به دارو: از آنجایی که ترامادول با تاثیر بر مغز و عملکرد عصبی تاثیرات خود را می گذارد، خطر عادت کردن و تحمل بدن نسبت به این دارو بسیار بالا است. در واقع وقتی بدن به حضور ترامادول عادت می کند، برای رسیدن به تاثیرات اولیه سرکوب درد و سایر تاثیرات مطلوب آن، فرد نیاز دارد مقدار داروی مصرفی را بالا و بالاتر ببرد.

وابستگی: همراه با تحمل دارو، خیلی از افراد در اثر مصرف بلندمدت ترامادول به آن عادت کرده و در واقع به آن وابسته می شوند. در این زمان است که از تاثیرات درمانی دارو خبری نیست و در حقیقت بدن فرد ترامادول را به عنوان ماده ضروری و اصلی برای عملکرد طبیعی بدن می شناسد. در این هنگام، توقف مصرف و یا حتی کاهش مقدار مصرف دارو، فرد را به شدت ضعیف و بیمار می کند.

همه این عوارض است که منجر به اعتیاد به ترامادول می شود. بسیاری از افراد معتاد به این دارو در خیابان ها دنبال آن نمی گردند. در واقع بیشتر افراد شروع مصرف خود را با تجویز پزشک گزارش کرده اند، در حالی که خودسرانه مقدار مصرف را افزایش داده و بنابر دستور پزشک، مصرفشان را توقف نکرده اند. این افراد پس از دوره درمان، به دنبال راه های غیر قانونی برای پیدا کردن ترامادول هستند.

اگر این اتفاق برای شما یا کسی از نزدیکانتان افتاده است، خجالت نکشید. بر اساس تخمین های بین المللی تقریبا 20 درصد افراد، دوره ای از زندگی خود را رفتارهای مخاطره آمیز در مصرف داروها را داشته اند. مهم این است که هرچه سریع تر و با بهترین راه از این دام رهایی یابیم.

درمان سوء مصرف ترامادول

اگر شما تصمیم خود را گرفته اید که از مصرف این داور، عوارض سوء آن و البته هزینه های بالایی که در این راه صرف کرده اید رهایی یابید، باید حتما با پزشک مشورت کنید.

پزشکان در این شرایط بسته به شرایط شما و نیز اینکه چه مقدار از دارو را برای چه مدت مصرف کرده اید، بهترین راه درمانی را برای شما انتخاب می کنند.

در این روش، پزشک داروهای دیگری را جایگزین داروهای کنونی شما کرده و به مرور مقدار ترامادول مصرفی را کم می کنند تا در نهایت مصرف آن به کلی کنار گذاشته شود.

در این شرایط فرد کمترین عوارض را از کنار گذاشتن ترامادول تجربه می کند.

روش دیگری به نام سم زدایی سریع وجود دارد که با خارج کردن دارو از بدن، فرد را از شر اعتیاد به ترامادول و سوء مصرف داروهای دیگر رها می کند.

با این حال این بیماران نیز نیاز دارند که مورد بررسی و پیگیری قرار گیرند و پزشک برنامه های درمانی خاصی و نیز داروهای مناسبی را برای آنها در نظر می گیرد.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مصرف داروی مسکن اعتیاد می‌آورد؟

خوددرمانی؛ درمان بیماری یا درمانی بیماری زا

ماده مخدر استامینوفن نصف شد

داروهای مسکن را بی‌جا نخورید

مصرف بی رویه داروهای مسکن خطر دارد

تاثیر مسکن های ضد درد بر سلامتی بدن

دادن داروی مسکن به کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.