تبیان، دستیار زندگی
پولیپ های روده در سنین 50 سال به بالا خطرناک و عامل اصلی سرطان های روده بزرگ هستند که باید با تشخیص به موقع برای جلوگیری از سرطان، از بدن بیمار خارج شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پولیپ روده از علل اصلی سرطان روده است


پولیپ های روده در سنین 50 سال به بالا خطرناک و عامل اصلی سرطان های روده بزرگ هستند که باید با تشخیص به موقع برای جلوگیری از سرطان، از بدن بیمار خارج شوند.


پولیپ روده بزرگ

ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در مورد پولیپ های روده بزرگ می گوید:

«پولیپ روده بافت اضافی است که در داخل روده به علت رشد بیش از حد سلول ایجاد می گردد و باعث تغییرات بافتی منجر به سرطانی شدن روده بزرگ یا کولون می شود.

پولیپ های روده علامت مشخصی ندارند و در موارد نادر دچار خونریزی پنهانی می شوند که ایجاد کم خونی و ضعف و خستگی در فرد بیمار می کند.

پولیپ روده در همه سنین دیده می شود، اما در افراد بالای 50 سال بیشتر و خطرناک تر است و آمارها نشان می دهد حدود 50 درصد افراد بالای 70 سال به پولیپ های بدخیم روده مبتلا هستند.

همچنین داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به پولیپ یا سرطان روده، خطر ابتلا به این بیماری را دو برابر می کند و توصیه می شود افراد بالای 50 سال و افرادی که سابقه ژنتیکی پولیپ روده را دارند، هر سال آزمایش خون و مدفوع را سه نوبت انجام دهند.

منشا تمامی سرطان های روده بزرگ، پولیپ های روده هستند که فاکتورهای زیادی در میزان خطر و بدخیم بودن آن ها نقش دارند.

هر چه پولیپ ها بزرگ تر و به تعداد بیشتر باشند، شانس بدخیمی آنها افزایش می یابد و همچنین پولیپ های سمت راست روده بزرگ (کولون بالا رونده) در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان هستند.

پولیپ ها، بافت های مختلفی دارند که پولیپ های آدونوما با بافت هایپر پلاستیک و پولیپ های التهابی بیشتر باعث ایجاد سرطان های روده بزرگ می شود.

برای تشخیص نوع پولیپ و افتراق آنها از سرطان، انجام کولونوسکوپی و بیوپسی لازم و ضروری می باشد

پولیپ های بدون پایه نیز در اکثر موارد بدخیم هستند و در صورت تشخیص به موقع و برداشتن این پولیپ ها می توان از سرطان جلوگیری کرد.

مطالعات نشان داده است که در افراد مبتلا به چاقی، شیوع سرطان روده به سرطان سینه بیشتر است که علت آن مصرف زیاد چربی ها می باشد.

کم کردن مصرف گوشت قرمز و چربی های حیوانی و فست فودها و استفاده بیشتر از سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر خطر تشکیل پولیپ های روده را کاهش می دهد.

مصرف آسپیرین و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی باعث می شود که تشخیص پولیپ ها زودتر امکان پذیر شود و با تحرک و ورزش کافی نیز می توان از این بیماری پیشگیری کرد.»

دکتر بهزاد نخعی، متخصص جراحی عمومی و جراحی کبد و گوارش معتقد است:

«اصطلاح پولیپ به هر گونه توده و یا برجستگی که از سطح مخاطی روده ها به داخل مجرای روده رشد و نمو پیدا کند اطلاق می شود.

اگرچه پولیپ ها بطور پراکنده در هر دو جنس و در هر سنی دیده می شوند، ولی پیدایش بعضی از پولیپ ها، ارثی و خانوادگی است.

پولیپ روده بزرگ

پولیپ های روده بزرگ (کولون) به سه گروه عمده تقسیم بندی می شوند که عبارتند از :

- پولیپ های مخاطی نئوپلاستیک و سرطانی

- پولیپ های مخاطی غیر نئوپلاستیک و غیر سرطانی

- پولیپ های زیر مخاطی شامل :  لیپوم، کارسینوئید و لنفوئید

از سوی دیگر از نظر نحوه رشد و اتصال به مخاط روده بزرگ، پولیپ ها ممکن است پایه دار و دارای تنه بوده و یا بدون پایه و چسبیده به مخاط  باشند.

برای تشخیص نوع پولیپ و افتراق آنها از سرطان، انجام کولونوسکوپی و بیوپسی لازم و ضروری می باشد.

از نظر علائم بالینی بیشتر پولیپ ها ساکت بوده و فاقد علائم مشخصی می باشند. هر چند خونریزی بصورت خفیف و مزمن که باعث کم خونی فقر آهن در بیمار می شود از علائم اصلی است. لذا آزمایش مدفوع در سه نوبت از نظر وجود خون مخفی و میکروسکوپی لازم و ضروری است.

سایر اقدامات تشخیصی شامل رایوگرافی با باریم، سیگموئیدوسکوپی، کولونوسکوپی، بیوپسی و سی تی اسکن می باشد.

از نظر درمانی، پولیپ های کولون و رکتوم (مقعد) بایستی به روش جراحی و یا کولونوسکوپی برداشته و جهت آزمایش به بخش پاتولوژی فرستاده شوند.»

علی اکبر کاهدی، فوق تخصص گوارش و کبد در این باره می گوید:

«پولیپ های روده از عوامل اصلی بروز سرطان های روده بزرگ هستند که در اغلب موارد بدون علامت بوده و تنها با انجام معاینات و آزمایشات دوره ای و منظم تشخیص داده می شوند.

سرطان های مربوط به دستگاه گوارش از مهم ترین و شایع ترین سرطان ها هستند.

اگر چه علت اصلی سرطان روده بزرگ مانند سایر انواع سرطان ها مشخص نیست، اما عواملی همچون سابقه فامیلی و ژنتیکی ابتلا به سرطان روده از عوامل مهمی است که می تواند زنگ خطر بسیار جدی در خصوص ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد.

در صورتی که اندازه پولیپ های روده، بزرگ تر و تعداد آنها بیشتر باشد، در این حالت احتمال بدخیم شدن پولیپ ها و در نتیجه بروز سرطان های روده بزرگ به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

احتمال ابتلا به پولیپ های روده و در نتیجه ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن بیشتر می شود، طوری که اغلب موارد پولیپ روده در افراد بالای 50 سال بروز می کند. البته در تمام سنین باید مراقب بود تا دچار پولیپ روده نشویم که این امر مستلزم انجام معاینات و آزمایشات دوره ای و منظم است.

انجام آزمایش خون و مدفوع حداقل سالی دو بار به ویژه در افراد بالای 50 سال بسیار ضروری است، چرا که این نوع آزمایشات می تواند به تشخیص به موقع و در نتیجه درمان مناسب بیماری کمک کند.

‌افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان های روده و همچنین سابقه بروز پولیپ های روده را دارند، بسیار بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به پولیپ روده و در نتیجه سرطان روده بزرگ قرار دارند. به همین دلیل انجام آزمایش خون و مدفوع در این افراد حداقل سالی سه نوبت به ویژه پس از 50 سالگی ضروری است.

علاوه بر تشخیص به موقع و درمان زودرس پولیپ های روده، اصلاح الگوهای تغذیه ای و انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم روزانه نیز در پیشگیری از بروز یا تشدید پولیپ روده و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به سرطان های روده بزرگ بسیار موثر خواهد بود.»

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

باشگاه خبرنگاران

پزشک آنلاین

جوان امروز

مطالب مرتبط:

تجمع پولیپ‌ها در روده بزرگ

کمبود خواب، علت پولیپ روده ‌ای!

9 نکته برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ درمان‌پذیر است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.