تبیان، دستیار زندگی
آن روزها كه اولین بار تار را در دست گرفته بود، نمی دانست بزودی می شود «كیوان ساكت»ی كه نامش برجلد آلبوم ها بدرخشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه دشوار عشق


آن روزها كه اولین بار تار را در دست گرفته بود، نمی دانست بزودی می شود «كیوان ساكت»ی كه نامش برجلد آلبوم ها بدرخشد.

منوچهر زمانیان

گام های اولش را با همراهی منوچهر زمانیان پیمود و همین ها وی را به آینده های روشن امیدوار كرد. دیری نپایید كه اولین استاد و دایی اش، كارگاه موسیقی كودكان و نوجوانان مشهد را ترك كرد. اما گویی تقدیر، كیوان را استاد تار می خواست كه از كیلومترها دورتر، حمید متبسم را به سوی دیار كشاند تا چند صباحی با وی به مشق عشق بنشیند.

پس از نقل مكان متبسم به مشهد دوستی این دوتارنواز صمیمی و عمیق شد اما این درس گرفتن ها پس از مهاجرت حمید رنگ و بوی دیگری گرفت و از میانه راه كیوان ساكت به تنهایی منزل مقصود را در پیش گرفت.

البته یك بار كه برای خرید تار با كمك استاد حسین علیزاده، به تهران رفته بود یك جلسه هم در كلاس وی شركت می كند و 10 قطعه اول شور را همانجا می شنود و فردای آن روز برای استاد علیزاده می نوازد. آنجا بود كه علیزاده با خوشحالی از هنر ذاتی ساكت، نت ها و نوار ردیف های میرزاعبدالله را برای آموزش به وی می دهد.

آن روزها گذشت تا آنجا كه پرویز مشكاتیان وی را برای همكاری با گروه عارف دعوت كرد و آلبوم های افشاری مرکب و افق مهر و وطن من با صدای ایرج بسطامی و مقام صبر با صدای علیرضا افتخاری و کنسرت های متعددی در داخل و خارج از ایران حاصل این همكاری است.

یك بار كه برای خرید تار با كمك استاد حسین علیزاده، به تهران رفته بود یك جلسه هم در كلاس وی شركت می كند و 10 قطعه اول شور را همانجا می شنود و فردای آن روز برای استاد علیزاده می نوازد. آنجا بود كه علیزاده با خوشحالی از هنر ذاتی ساكت، نت ها و نوار ردیف های میرزاعبدالله را برای آموزش به وی می دهد.

كتاب های بسیاری را كه گاه جنبه آموزشی دارد به بازار موسیقی كشور فرستاده بود كه در سال 75 گروه وزیری را تاسیس كرد و پس از آن همراه با این گروه آثارش را در داخل و خارج از كشور عرضه كرد.می توان گفت این استاد تار جزو اولین هنرمندانی بود كه تغییرات استاد قنبری مهر در ساختن تار و سه تار را پذیرفت و سعی كرد آن را در ایران رواج دهد.

وی آهنگسازی و ساخت و اجرای 10 برنامه به نام نغمه های جاویدان را نیز در كارنامه كاری اش دارد و می كوشد با نگاهی دیگرگونه به موسیقی ایران، نوآوری هایی را در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ موسیقایی ایران داشته باشد.

بیایید تار و سه تار بنوازیم (6 جلد)، سبکبال، حرکت دائمی، چرخ نیلوفری، دیدار شرق و غرب (2 جلد)، با موج تا كرانه، سبكبال، در سایه سار بید از جمله تالیفات كیوان ساكت و یادگار خون سرو، شبی با خورشید، سبكبال، می تراود مهتاب، جامه دران، آشنایی با آواز دشتی، قاصدك، دیدار شرق و غرب (مرغ سحر)، نشانه، آن سوی آب و گل، بی كاروان كولی، شرق اندوه و زندگی نیز از جمله آلبوم هایش به شمار می رود.

بخش هنری تبیان


منبع: روزنامه ایران