تبیان، دستیار زندگی
احمدرضا احمدی، علیرضا گلدوزیان و محمدعلی بنی‌اسدی از سوی گروه‌ انتخاب شامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و مرکز پژوهشی ادبیات کودک به عنوان نامزدهای دریافت جایزه آسترید لینگرن سال 2014 میلادی معرفی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویرگران ایرانی و جایزه آسترید لینگرن


احمدرضا احمدی، علیرضا گلدوزیان و محمدعلی بنی‌اسدی از سوی گروه‌ انتخاب شامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و مرکز پژوهشی ادبیات کودک به عنوان نامزدهای دریافت جایزه آسترید لینگرن سال 2014 میلادی معرفی شدند.

تصویرگران ایرانی و جایزه آسترید لینگرن

گروه‌ انتخاب و معرفی نامزدها از ایران مانند سال‌های گذشته از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و مرکز پژوهشی ادبیات کودک، پس از بررسی‌های لازم احمدرضا احمدی را در حوزه نویسندگی و علیرضا گلدوزیان و محمدعلی بنی‌اسدی را در حوزه تصویرگری کتاب کودک برای دریافت جایزه آسترید لینگرن سال 2014 میلادی به بنیاد آسترید لینگرن معرفی کردند.

بنابر این گزارش، تاکنون نویسندگان و تصویرگرانی از کشورهای اتریش، آمریکا، برزیل، انگلیس، ژاپن، ونزوئلا، استرالیا، بلژیک، فلسطین، هلند و آرژانتین جایزه آسترید لیندگرن را دریافت کرده‌اند.

سال گذشته نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان احمدرضا احمدی و فرشید مثقالی را در حوزه نویسندگی و تصویرگری کتاب کودک به این مسابقه معرفی کرد.

در عین حال جایزه سال 2013 میلادی این مسابقه را نویسنده‌ای از آرژانتین با نام "آیسل" دریافت کرد. وی متولد سال 1972 میلادی تصویرساز، کاریکاتوریست، گرافیست و نویسنده است و حدود 10 عنوان از کتاب‌هایش را با نویسندگی و تصویرگری خود به چاپ رسانیده است. کتاب‌های او تاکنون در بیش از 20 کشور جهان منتشر شده است. وی توسط یک هیأت داوری 12 نفره بین‌المللی انتخاب شده‌ بود.

جایزه جهانی آسترید لیندگرن، بزرگ‌ترین جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان و دومین جایزه بزرگ ادبی بعد از جایزه اسکار است.

آسترید لیندگرن، نویسنده بنام سوئدی و صاحب کتاب‌‌هایی چون "پی پی جوراب بلند" و " کارلوس روی پشت بام" است. وی در سال 2002 میلادی در سن 94 سالگی دیده از جهان فروبست و دولت سوئد برای گرامیداشت یاد وی مسابقه‌ای جهانی با نام او پایه‌گذاری کرد، که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود.

هدف از اهدای این جایزه تقویت و بالا بردن کیفیت ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق کودکان در جهان است.

علیرضا گلدوزیان

علیرضا گلدوزیان تصویرگر کتاب های کودکان و نوجوانان سال  1355در تهران به دنیا آمد. او کارشناس ارشد رشته ی گرافیك از دانشگاه هنر است و فعالیت حرفه ای خود را از سال 1374 با طراحی پوستر برای فیلم سینمایی "گروگان" آغاز کرده است.

گلدوزیان تا کنون برای آثار فراوانی در حوزه کودک و نوجوان تصویرسازی کرده است، از جمله: "این همانی" نوشته‌ی فریده خلعتبری، "آغوشت را باز کن" نوشته‌ی عذرا جوزدانی، "بازی ها جورواجورند" سروده‌ی شکوه قاسم نیا، "باعلی، یاعلی" نوشته‌ی فریبا کلهر، "خانم معلم آقای نقاش" نوشته‌ی سید علی اصغر سید آبادی، "زرافه من آبی است" نوشته‌ی سوسن طاقدیس، "سنگ قرمز کوچولو" سروده‌ی افسانه شعبان نژاد، "بازی های پنج انگشت" سروده‌ی مصطفی رحماندوست. گلدوزیان در سال 2002 برای تصویرگری کتاب "زرافه من آبی است"  جایزه baij ژاپن را دریافت کرد و در سال 2003 نیز قلم طلایی بلگراد را برای تصویرگری کتاب "جوراب سوراخ" گرفت. تصویرگری کتاب "یك شب تاریك"  درسال 2004 برگزیده نمایشگاه بولونیا شد و سال 2005، دو كتاب "جوراب سوراخ" و "مداد سیاه و مداد قرمز" جایزه ی بزرگ براتیسلاوا را گرفت.

جایزه جهانی سترید لیندگرن، بزرگ‌ترین جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان و دومین جایزه بزرگ ادبی بعد از جایزه اسکار است.

محمدعلی بنی اسدی

محمدعلی بنی‌اسدی کارشناس ارشد تصویرسازی و نقاش، تصویرگر و کاریکاتوریست نام آشنای ایران، سال 1334 در شهر سمنان زاده شد.

بنی اسدی تا کنون بیش از 80 عنوان کتاب ویژه کودکان و نوجوانان تصویرگری کرده است که از این میان می توان به کتاب های بادبادک و کلاغه،‌ خدا با دوستان خود صمیمی ست، قصه های شیرین موش و گربه اشاره کرد. او در حال حاضر تصویرگری مجله هایی مانند باران، کیهان بچه‌ها و سروش کودکان و نوجوانان را عهده دار است.

بنی اسدی هم اکنون عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و در رشته‌های طراحی، گرافیک، مجسمه‌سازی و انیمشین نیز فعالیت می کند.

دیپلم افتخار و مدال نمایشگاه کاریکاتور یومیوری شیمبون ژاپن (1363)، دیپلم افتخار نمایشگاه کاریکاتور بوردیرا ایتالیا(1368)، جایزه ویژه هیات داوران نمایشگاه کاریکاتور انگله فرانسه (1368)، تندیس هانس کریستین آندرسن از جشنواره روز جهانی کودک (1384)،دیپلم افتخار نخستین نمایشگاه تصویرگران کتاب کودک ایران (1368)، تندیس طلا و دیپلم افتخار سومین نمایشگاه دوسالانه گرافیک ایران (1371)، دیپلم افتخار چهارمین نمایشگاه دوسالانه گرافیک ایران (1373)  از جمله افتخارات داخلی و بین المللی او به شمار می آیند.

محمدعلی بنی‌اسدی به پیشنهاد کمیته جوایز شورای کتاب کودک در سال 1389 به عنوان نامزد ایرانی جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن 2012 (بخش تصویر) انتخاب شده است.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

همشهری آنلاین

هنر آنلاین

کتابک

سایت شخصی علیرضا گلدوزیان

سایت شخصی محمدعلی بنی اسدی