تبیان، دستیار زندگی
هدف این پروژه اینست که بررسی کنیم آیا بر روی سطوحی که به صورت عادی در طول روز ممکن است لمس کنیم، باکتری وجود دارد یا خیر. اگر جواب سؤال فوق مثبت باشد، احتمال انتقال باکتری ها از مکانهای عمومی به منزل وجود خواهد داشت و باید مراقب این قضیه باشیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف - جلسه اول

موضوع پروژه: بیوشیمی

هدف پروژه: هدف این پروژه اینست که بررسی کنیم آیا بر روی سطوحی که به صورت عادی در طول روز ممکن است لمس کنیم، باکتری وجود دارد یا خیر. اگر جواب سۆال فوق مثبت باشد، احتمال انتقال باکتری ها از مکان های عمومی به منزل وجود خواهد داشت و باید مراقب این قضیه باشیم.

توضیحات:

به سطوحی که ممکن است در روز لمس کنید (در خانه، مدرسه، محل کار، کتابخانه، فروشگاهها و...) فکر کنید. چند نفر دیگه ممکن است این سطوح را لمس کرده باشند؟

پول، سبد خرید، دستگیره درب، تلفن، دکمه های دستگاه عابر بانک، نرده های کنار راه پله، تجهیزات باشگاه های ورزشی و صد ها سطح دیگر وجود دارد که ممکن است در روز توسط افراد بسیار زیادی لمس شوند.

دانشگاه آریزونا تحقیقی در این زمینه انجام داده و 800 سطح مختلف را در سه ایالت مختلف بررسی نموده نتیجه این تحقیق این بوده که احتمال انتقال باکتری های خطرناک توسط افراد از این سطوح به منزل آن ها بسیار زیاد است. انتقال این باکتری ها به داخل منزل می تواند برای سلامتی شما و خانواده شما خطرناک باشد.

در آمریکا حدوداً 80000 نفر سالانه در اثر باکتری های عفونی جان خود را از دست می دهند و بعد از سرطان و حمله قلبی، سوم دلیل شایع مرگ در آمریکا می باشد.

باکتری با ورود به منزل شما، می تواند به سرعت پخش شود و افراد منزل می توانند سطوح مختلف را با لمس کردن آلوده کنند (مانند درب یخچال، دستگیره درب، ریموت تلویزیون و...) و به همین دلیل شستن دست ها در هنگام ورود به خانه ضروری می باشد. نتایج این پروژه به بالا بردن آگاهی شما، دوستان و خانواده تان از ضرورت شستشوی دست ها کمک فراوانی خواهد نمود و شما را به استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده در آشپز خانه و سرویس های بهداشتی تشویق خواهد نمود.

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف

فرضیه:

فرض کنید که باکتری ها در تمام سطوحی که عموم مردم در طول روز لمس می کنند وجود دارد و می توانند برای سلامتی کسانی که این سطوح را لمس می کنند خطر ساز باشند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف - جلسه اول

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف - جلسه دوم

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف

بررسی رشد باکتری استافیلوکوکوس در میدان مغناطیسی