تبیان، دستیار زندگی
عضو آکادمی جراحان گوش، گلو و بینی آمریکا، نسبت به گرایش آقایان ایرانی برای داشتن بینی دخترانه در جراحیهای زیبایی هشدار داد و گفت: متاسفانه اخیرا در مراجعات آقایان برای عمل زیبایی بینی، آنها از پزشک خودشان می خواهند که بینی آنها را دخترانه عمل کند. دکتر سی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاجعه دماغی؛مردان بینی زنانه می خواهند!


عضو آکادمی جراحان گوش، گلو و بینی آمریکا، نسبت به گرایش آقایان ایرانی برای داشتن بینی دخترانه در جراحیهای زیبایی هشدار داد و گفت: متاسفانه اخیرا در مراجعات آقایان برای عمل زیبایی بینی، آنها از پزشک خودشان می خواهند که بینی آنها را دخترانه عمل کند.
دکتر سیدعلیرضا مصباحی در نشست خبری چهارمین کنگره انجمن بین المللی راینولوژی و پلاستیک صورت که قرار است از 17 تا 19 مهر ماه جاری در مرکز همایشهای رازی برگزار شود، افزود: متاسفانه چنین طرز تفکری، عواقب ناگواری دارد که پزشک باید جلوی این طرز تفکر را بگیرد.

مردان

دبیر روابط بین الملل انجمن راینولوژی ایران با عنوان این مطلب که چنین افرادی در بحرانهای سنی قرار دارند که بعدا از تصمیم خود پشیمان می شوند، گفت: حضور و دخالت افراد غیرمتعهد و غیر متخصص در رشته های جراحی زیبایی و پلاستیک، باعث شده تا شاهد افزایش جراحیهای غیر ضرور زیبایی بینی در کشور باشیم. ایران و تهران به عنوان مرکز اعمال جراحی زیبایی در دنیا است. تمام زیبایی های صورت نسبت به بینی سنجیده می شود و بعد از عمل بینی، تمام اجزای صورت خودش را نشان م دهد. یکی از دلایل گرایش مردم ایران به جراحی زیبایی بینی، آناتومی بینی ایرانیها است که مشکل دارد.

این فلوشیپ جراحی پلاستیک بینی و صورت از آمریکا، با عنوان این مطلب که زیبایی با جذابیت فرق می کند و چهره ایرانیها از جذابیت بالایی برخوردار است اما شکل بینی ما خیلی خوب نیست، تاکید کرد: علت مراجعه به پزشک، به دلیل شکل بینی است که اشکال دارد.

مصباحی با بیان این مطلب که مرد باید چهره مردانه داشته باشد، افزود: متاسفانه باید نسبت به افزایش چنین تقاضاهایی نگران بود و مانع از آنها شد.

رکورد عمل در مردان

دکتر سید کمال فروتن عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی با بیان اینکه زیبایی مختص زنان نبوده و مردان نیز به سمت اعمال جراحی زیبایی گرایش دارند عنوان کرد: بر اساس آمارهای موجود در مطب های خصوصی، اعمال جراحی زیبایی در حوزه مردان سالانه 10 تا 20 درصد افزایش داشته است. وی با اشاره به اینکه آمار فوق مربوط به مطب و بخش های خصوصی است تصریح کرد: مسلما آمار افزایش مراجعات برای اعمال جراحی زیبایی بیش از این رو به افزایش است.

حضور و دخالت افراد غیرمتعهد و غیر متخصص در رشته های جراحی زیبایی و پلاستیک، باعث شده تا شاهد افزایش جراحیهای غیر ضرور زیبایی بینی در کشور باشیم. ایران و تهران به عنوان مرکز اعمال جراحی زیبایی در دنیا است. تمام زیبایی های صورت نسبت به بینی سنجیده می شود و بعد از عمل بینی، تمام اجزای صورت خودش را نشان م دهد. یکی از دلایل گرایش مردم ایران به جراحی زیبایی بینی، آناتومی بینی ایرانیها است که مشکل دارد

عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی اظهار کرد: بیشترین اعمال جراحی زیبایی مردان مربوط به تزریق بوتاکس است که حدود 40 تا 50 درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه اعمال جراحی بینی و رینوپلاستی رتبه دوم اعمال جراحی زیبایی مردان را به خود اختصاص داده است یادآور شد: گذاشتن گونه و سپس ساکشن به ویژه ساکشن ناحیه شکم نیز در حوزه اعمال جراحی مردان افزایش قابل توجهی داشته است. دکتر سید فروتن ادامه داد: عوارض اعمال جراحی زیبایی در مردان تفاوتی با اعمال جراحی زنان ندارد ولی جراحان باید در انتخاب بیماران مرد دقت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مردان مراجعه کننده برای اعمال جراحی زیبایی باید از نظر روحی روانی بررسی شوند خاطر نشان کرد: این اشخاص روحیه بسیار حساس تری دارند که ممکن است بعد از عمل ایجاد مشکل نماید به همین سبب جراحان باید در انتخاب بیماران مرد با وسواس بیشتری عمل نمایند.

مردان

امکانات کامل است

دکتر مهران آقا گلی، متخصص جراحی فک ، دهان و صورت نیز در این باره می گوید: عمل جراحی بینی در کشور ما نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر است و بسیاری از زنان و مردان بدون نیاز به جراحی بینی خواهان انجام اینگونه جراحی ها هستند.وی اظهار داشت : به طور کلی 10 تا 20 درصد افراد مراجعه کننده نیازی به این عمل نداشته ولی اصرار بر جراحی بینی خود دارند.

آقا گلی با اشاره به اینکه یک سری از تقاضاهای عمل جراحی زیبایی بینی با مسائل روانی در ارتباط است و کمبود اعتماد به نفس در این بیماران می تواند یکی از این دلایل باشد گفت : عمل رینو پلاستی در گروه جراحی های زیبایی قرار دارد و از میزان شکایت بالایی برخوردار است و متاسفانه برخی از بیماران با ذهنیت خاصی به جراح مراجعه می کنند که در مواردی که ظاهر بینی آنها پس از جراحی با ذهنیت آنها تطبیق نداشته باشد اقدام به شکایت می کنند.

عمل جراحی بینی در کشور ما نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر است و بسیاری از زنان و مردان بدون نیاز به جراحی بینی خواهان انجام اینگونه جراحی ها هستند.وی اظهار داشت : به طور کلی 10 تا 20 درصد افراد مراجعه کننده نیازی به این عمل نداشته ولی اصرار بر جراحی بینی خود دارند

متخصص جراحی فک ، دهان و صورت خاطر نشان کرد : البته همه جراحی ها هم نمی تواند بدون ایراد باشد و امکان دارد در برخی آنها اشکالاتی نیزوجود داشته باشد. با این حال یک سوم شکایات حوزه رینو پلاستی بدون علت علمی است .آقا گلی اظهار داشت : در حال حاضر ایران جراحان بسیار قابلی دارد ، آنان به علم روز دنیا مسلط بوده و پا به پای کشورهای پیشرفته در حرکت هستند. بعد از ایران کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه در ردیف‌های بعدی تعداد عمل‌های جراحی بینی قرار دارند.

به گفته وی در این حوزه ایران هیچ کمبودی ندارد و با کمی تفاوت سلیقه جراحان به تجهیزات پزشکی دسترسی دارند.برخی آمارهایی که از سوی انجمن جراحان فک و صورت ارائه شده، نشان می دهد سالانه 200 میلیارد تومان هزینه جراحی بینی می شود.از تقسیم 200 میلیارد تومان هزینه سالانه هر عمل زیبایی بینی به متوسط تعداد افرادی که هر ساله این عمل را انجام می دهند (85 هزار نفر در سال) مبلغ تقریبی 2353000 تومان هزینه هر عمل جراحی می شود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : مهر، ایرنا، دانا، سلامت نیوز