تبیان، دستیار زندگی
پس از اظهاراتی که اول مهر ماه سال جاری رئیس جمهور در روز نواختن زنگ مدارس در خصوص اشد برخورد با معلمانی که دست به تنبیه بدنی داشن آموزان می زنند، بیان کرد این با نوبت به معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش رسید تا سخن از ممنوعیت مطلقه تنبیه بدنی در مدارس بگ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معلمان خشن،تنبیه می شوند؟


پس از اظهاراتی که اول مهر ماه سال جاری رئیس جمهور در روز نواختن زنگ مدارس در خصوص اشد برخورد با معلمانی که دست به تنبیه بدنی داشن آموزان می زنند، بیان کرد این بار نوبت به معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش رسید تا سخن از ممنوعیت مطلقه تنبیه بدنی در مدارس بگوید، غافل اینکه در دوره مدیریت همین معاون ابتدایی بود که دو دانش آموز سیستانی و یاسوجی در اثر تنبیه بدنی معلم، اولی جان خود و دیگری بینایی اش را برای همیشه از دست داد.

89، سال سیاه دانش آموزان قربانی تنبیه بدنی معلمان
تنبیه مدرسه

ماجرای تنبیه های بدنی دانش آموزان مدارس به عمر سالهای تاسیس مدارس مکتب خانه می رسد. اگر در دهه های اخیر فقر فرهنگی باعث می شد که برخی از معلمان از روش های غیر انسانی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استفاده کنند، اما این روزهایی که پیشرفت علم و تکنولوژی به نقطه ماکسیمم خود رسیده، شنیدن خبر مرگ یا نابینا شدن دانش آموزان به دلیل تنبیه بدنی معلمان به اندازه اسفناک است که به سختی می توان در برابر چنین رفتار وحشیانه ای سکوت کرد. همه ما سال 89 را به یاد می آوریم، سال سیاهی که تنبیه های بدنی معلمان باعث مرگ و نابینا شدن دو دانش آموز شد. 22 ابان بود، ماجرا از آنجایی شروع شد که سعید وقتی سر کلاس رسید، متوجه شد کتابش را به همراه خود نیاورده است. سعید از این مسئله مضطرب شد اما هیچ گاه به فکرش هم نمی رسید که فراموشی آوردن کتاب مدرسه می تواند به قیمت جانش تمام شود. معلم سر کلاس آمد و از دانش آموزان خواست که کتاب هایشان را سر میز بگذارند، سعید که کتاب را به همراه خود نیاورده بود غمگین در نیمکتش کز کرد اما معلم خشمگین دست بردار نبود. کتاب سنگینی را در دست گرفت و با تمام قدرت دستهای بی رحمش، با گوشه کتاب بر سر سعید کوچک کوبید . سعید ناگهان به زمین افتاد، دیگر حاضران مدرسه سعید را به بیمارستان بردند، شاید بتوانند وخامت حال او را مهار کنند اما ضربه سنگین معلم بی رحم کار خودش را کرده بود. یک هفته بعد سعید در بیمارستان چابهار جان باخت تا نمادی برای تنبیه مرگبار دانش آموزان در مدارس باشد. اما انگار قرار نبود حوادث سال 89 دانش آموزان مدارس تمام شود. یک ماه بیشتر از مرگ سعید در اثر تنبیه بدنی معلم مدرسه نگذشته بود که آنیاز دانش اموز کلاس اول ابتدایی مدرسه روستای منصورخانی یاسوج به جرم اینکه نتوانسته بود شکل دایره را روی تخته سیاه بکشد، طعمه خشم معلم شد و به ضربه خط کش که به سمت چشم راستش نشانه گرفته شده بود تا ابد از نعمات بینایی محروم شد.

مرگ و نقص عضو دانش آموزان کشور در سالهای اخیر در حالی رخ داد که پس از وقوع هیچ کدام از این موارد، وزیراموزش و پرورش وقت، صحبتی از استعفا به میان نیاورد! شاید این اتفاق زمانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد که نگاهی به واکنش وزرای آموزش و پرورش در برابر وقوع رخداد های مشابه در سایر کشورها داشته باشیم. از کشورهای توسعه یافته که بگذریم در همین خاورمیانه خودمان، اسفند ماه سال 91 وزیر آموزش و پرورش به دلیل مرگ یکی از دانش آموزان در اثر تنبیه بدنی در مدرسه، از سمت خود استعفا کرد

سال 90 و ادامه ضرب و شتم دانش اموزان در مدرسه

سال 89 به پایان رسید اما تراژدی تنبیه های خشن و مهار نشده دانش اموزان هنوز ادامه داشت. 31 فروردین ماه وقتی هنوز مدت زیادی از آغاز کار مدارس پس از تعطیلات نوروزی نگذشته بود، معلم قزوینی به دلیل اینکه تصور می کرد دانش آموزش تلفن همراه را با خود به مدرسه آورده است او را مورد ضرب و شتم قرار داد و در نهایت دانش آموز دوم دبیرستان به دلیل صدمات وارده برای همیشه دچار نقص عضو شد.  26 شهریور ماه همان سال هم دانش آموزی از شهرستان لالی استان خوزستان به دلیل تاخیر در ورود به مدرسه مورد حمله معلم قرار گرفت و با اصابت ضربات کابل به کمر و گردنش برای همیشه فلج شد.

تربیت اثربخش در مدرسه 2

خودکشی از ترس اخراج از مدرسه

تراژدی پایان نداشت. 11 مهر ماه سال 91 و پس از اینکه کمتر از دو هفته از آغاز سال تحصیلی گذشته بود دانش آموز 17 ساله همدانی به دلیل اینکه از سوی مسئولان مدرسه به اخراج تهدید شده بود و از گفتن این مسئله به والدین خود می هراسید، دست به خود کشی زد. 23 مهر ماه همان سال هم دانش آموز کرمانی به دلیل تنها چند دقیق تاخیر در ورود به مدرسه از سوی اولیای مدرسه مورد ضریب  وشتم شدیدی قرار گرفت و بیهوش راهی بیمارستان شد.

وزیری که هیچ گاه استعفا نکرد

مرگ و نقص عضو دانش آموزان کشور در سالهای اخیر در حالی رخ داد که پس از وقوع هیچ کدام از این موارد، وزیر اموزش و پرورش وقت، صحبتی از استعفا به میان نیاورد! شاید این اتفاق زمانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد که نگاهی به واکنش وزرای آموزش و پرورش در برابر وقوع رخداد های مشابه در سایر کشورها داشته باشیم. از کشورهای توسعه یافته که بگذریم در همین خاورمیانه خودمان، اسفند ماه سال 91 وزیر آموزش و پرورش به دلیل مرگ یکی از دانش آموزان در اثر تنبیه بدنی در مدرسه، از سمت خود استعفا کرد. اما وزیر سابق آموزش پرورش نه به دلیل مرگ و نقص عضو شدن دانش آموزان مدارس در اثر تنبیه بدنی و نه به علت مرگ و سوختگی دانش آموزان پس از آتش سوزی های متعدد مدارس، هیچ گاه سخنی از استعفا نگفت!

شنیدن خبر مرگ یا نابینا شدن دانش آموزان به دلیل تنبیه بدنی معلمان به اندازه اسفناک است که به سختی می توان در برابر چنین رفتار وحشیانه ای سکوت کرد. همه ما سال 89 را به یاد می آوریم، سال سیاهی که تنبیه های بدنی معلمان باعث مرگ و نابینا شدن دو دانش آموز شد. 22 ابان بود، ماجرا از آنجایی شروع شد که سعید وقتی سر کلاس رسید، متوجه شد کتابش را به همراه خود نیاورده است

دولت جدید، تدبیر جدید

این روزها در شرایطی که وزیر آموزش و پرورش هنوز منتسب نشده ، معاون ابتدای وزارت آموزش و پرورش که باقی مانده وزارت و دولت پیشین است، با تاکید بر ممنوعیت تنبیه بدنی دانش آموزان در مدارس اظهار کرده است که: آنجایی که آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد تعلیم و تربیت است قطعا در چنین نهادی برقراری امنیت جسمی و روحی روانی کودکان در اولویت قرار دارد، چرا که ابتدا باید امنیت جسمی و روانی تامین شود تا آموزش و تربیت اثرگذار باشد و تنبیه بدنی اولین مولفه‌ای است که آرامش جسمی و روحی روانی را به هم می‌ریزد و فردی که احساس آرامش نکند، نمی‌تواند یاد بگیرد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که در دوره مدیریت این معاون و سایر همتایانش در مقاطع دیگر تحصیلی بود که خشونت علیه دانش اموزان تا این حد در مدارس گسترش داشت.

تنبیه مدرسه

کلیپ های متعددتنبیه های بدنی در اینترنت

مشاهده موارد تنبیه های شدید بدنی علیه دانش اموزان هم اصلا کار دشواری نیست، فقط کافی است که در گوگل کلید واژه کلیپ تنبیه بدنی دانش آموزان را تایپ کنید تا با کلیک آیتم جستجو با حجم بی حد  حصر کلیپ های تنبیه بدنی علیه داشن آموزان روبرو شوید که تماشای هر کدامشان می تواند تا روزها آزردگی خاطر را در روح استان باقی بگذارد. جالب اینجا است با اینکه تنبیه بدنی خلاف قانون است و مرتکبان باید به بدترین شکل مجازات شوند باز هم مدارس ما پر هستند از معلمان و ناظمانی که بدون توجه به اصل قانونی اقدام به تنبیه و ضرب و شتم و آزار و اذیت دانش آموزان می کنند.

دولت جدید به داد دانش آموزان برسد

با توجه به روی کار آمدن دولت جدید که با نوید تدبیر و امید آمده، امید است که در سال تحصیلی جدید و سالهای بعد از آن، دیگر شاهد تنبیه بدنی علیه دانش آموزان حتی در دور افتاده ترین نقاط کشور نباشیم  و دانش آموزان ما بدون ترس از تنبیه ضرب و شتم روزگار خوش کودکی و نوجوانی را در کلاس های مدارس به تحصیل علم و هنر بپردازند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان