تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره جزییات جلسه دیروز این ستاد گفت: تسهیل در روند تامین ارز، جدول برنامه‌ای حمل کالاهای اساسی به استان‌ها، تامین علوفه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی و آغاز بررسی قیمت لبنیات با حضور نمایندگان سازمان حمایت و تشکل خصوصی مربوطه مبا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرار نیست چیزی گران شود؟


سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره جزییات جلسه دیروز این ستاد گفت: تسهیل در روند تامین ارز، جدول برنامه‌ای حمل کالاهای اساسی به استان‌ها، تامین علوفه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی و آغاز بررسی قیمت لبنیات با حضور نمایندگان سازمان حمایت و تشکل خصوصی مربوطه مباحث مطرح شده در جلسه دیروز بود.

علی پورکاوه

علی پورکاوه، سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره جزییات جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: دیروز جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور نمایندگان بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط برگزار و در آن درباره تامین ارز نهاده‌ها و کالاهای اساسی بحث‌هایی صورت گرفت. بانک مرکزی در این جلسه قول داد که ارز نهاده‌های دامی با سهولت بیشتری تامین شود.

پورکاوه همچنین درباره مذاکرات انجام شده در طی این جلسه درباره جدول برنامه‌ای حمل کالاهای اساسی از بنادر تا استان‌ها خبر داد و گفت: همچنین درباره تامین علوفه‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی نیز بحث‌هایی صورت گرفت.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره نتایج مباحث مطرح شده تامین علوفه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی گفت: بر اساس این مباحث سهمیه علوفه استان‌ها مشخص و برای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برای چگونگی، هماهنگی و پیگیری مصوبات تعیین تکلیف شد.

وی با اشاره به ثبات نرخ ارز در بازار و ثبات سیاست‌های مالیاتی طی چند ماهه اخیر و تاثیر مثبت آن در بازار اظهار کرد:‌ با شفاف شدن این دو موضوع می‌توان در آینده تصمیمات مثبتی را اتخاذ کرد.

پورکاوه در پاسخ به این سوال که چرا جلسه یکشنبه بدون حضور نمایندگان اتحادیه‌ها برگزار شد، خاطرنشان کرد: ستاد تنظیم بازار کارگروه‌های تخصصی دارند که این کارگروه‌ها در زمینه اقلام لبنی، گوشت، مرغ و ... فعالیت می‌کنند. در آن کارگروه‌ها نماینده تشکل‌های بخش خصوصی فعالانه حضور داشته و نقطه نظرات خود را اعلام می‌کنند.

مقرر شد وارد کنندگان بخش خصوصی اسناد مربوط به محموله‌های خود را به سازمان حمایت ارائه دهند و سازمان قیمت تمام شده را بر اساس نرخ ارز حدود 2400 تومانی که اعلام شده، به واردکننده ارائه می‌کند و پس از آن وارد کننده باتوجه به نرخی که از سوی سازمان حمایت به وی اعلام شده اقدام به فروش نهاده به تشکل‌ها می‌کند. رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در پایان گفت: قرار است هفته آینده در جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت کف و سقف مرغ تعیین شود

سخنگوی ستاد تنظیم بازار با تاکید بر این‌که نظرات نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی در کارگروه‌ها اتخاذ شده و جمع بندی شده آن در جلسه دیروز مورد بحث قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره لبنیات و قیمت گذاری آن‌ها مباحثی مطرح شده است یا خیر؟ تصریح کرد:‌ گزارش کارگروه تخصصی اقلام لبنی دیروز در جلسه ستاد تنظیم بازار دریافت و قرار شد نماینده این کارگروه به همراه نماینده سازمان حمایت کارشناسی‌های لازم را انجام دهند. انبارهایی که نهاده‌های دامداران از آن‌ها تامین می‌شود هنوز محموله‌های جدید با نرخ ارز جدید را وارد نکرده‌اند، قرار شد نماینده این دو بخش بحث قیمت‌ و دامنه قیمت لبنیات را مورد بحث قرار دهد.

قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ 6500 تومان

سخنگوی ستاد تنظیم بازار درباره قیمت مصوب مرغ و احتمال تغییر آن در بازار گفت: در حال حاضر قیمت مصوب مرغ براساس ارز 2477 تومان که در قانون بودجه وجود دارد 6500 تومان است.

او از اختیار واگذاری قیمت گذاری مرغ به تشکل‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: میانگین کشوری قیمت هر کیلو مرغ 6500 تومان تصویب و این رقم در حال حاضر اجرایی می‌شود.

‌ گزارش کارگروه تخصصی اقلام لبنی دیروز در جلسه ستاد تنظیم بازار دریافت و قرار شد نماینده این کارگروه به همراه نماینده سازمان حمایت کارشناسی‌های لازم را انجام دهند. انبارهایی که نهاده‌های دامداران از آن‌ها تامین می‌شود هنوز محموله‌های جدید با نرخ ارز جدید را وارد نکرده‌اند، قرار شد نماینده این دو بخش بحث قیمت‌ و دامنه قیمت لبنیات را مورد بحث قرار دهد

ذخیره‌سازی کالاها گردشی است

وی همچنین درباره ذخیره سازی کالاهای اساسی و ذخایر در گردش آن‌ها تصریح کرد: نمی‌شود گفت که ذخیره سازی تا چه زمانی است زیرا ذخیره سازی کالاهای اساسی گردشی بوده یعنی در ازای خروجی مشخص ورودی مشخصی هم داریم.

پورکاوه با تاکید بر این‌که باید ذخایر در انبارها حفظ شود، بیان کرد:‌ در محرم و صفر به دلیل افزایش تقاضا ممکن است در ازای هر یک واحد ورودی دو واحد خروجی داشته باشیم در چنین مقاطعی سعی می کنیم قبل و بعد از افزایش تقاضا با جبران ورودی‌ها تعادل ذخیره سازی را حفظ کنیم.

فروشگاه

سخنگوی ستاد تنظیم بازار در پایان در پاسخ به این سوال که نهایتا در جلسه دیروز تنظیم بازار قیمت گذاری جدیدی انجام شده است یا خیر؟ گفت: در مورد هیچ کالایی بنا برای قیمت گذاری جدید نداریم. زیرا نهاده‌ها با قیمت‌های مصوب در حال توزیع است و تغییرات لازم نیز پیش از این انجام شده است.

تعیین قیمت سقف و کف مرغ هفته آینده رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از تعیین قیمت سقف و کف مرغ در جلسه هفته آینده ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: قیمت نهاده و نرخ فروش آن توسط سازمان حمایت با ارائه اسناد وارد کنندگان خصوصی و بر اساس ارز 2477 تومان تعیین می شود.

حسین مقدم‌نیا  درمورد مسائلی که در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار بررسی شد اظهار داشت: در این جلسه نتیجه خاصی حاصل نشد  و به ما اعلام کردند که قیمت سقف و کف مرغ در هفته آینده تعیین خواهد شد و در مورد نهاده ها نیز تصمیماتی اتخاذ و در اصل قیمت گذاری آن به عهده سازمان حمایت گذاشته شد.

وی در مورد قیمت نهاده‌ها نیز گفت: مقرر شد وارد کنندگان بخش خصوصی اسناد مربوط به محموله‌های خود را به سازمان حمایت ارائه دهند و سازمان قیمت تمام شده را بر اساس نرخ ارز حدود 2400 تومانی که اعلام شده، به واردکننده ارائه می‌کند و پس از آن وارد کننده باتوجه به نرخی که از سوی سازمان حمایت به وی اعلام شده اقدام به فروش نهاده به تشکل‌ها می‌کند. رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در پایان گفت: قرار است هفته آینده در جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت کف و سقف مرغ تعیین شود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا و تسنیم