تبیان، دستیار زندگی
در این طرح دانش آموزان با خاطره نویسی و یادداشت روزانه آشنا شده و ویژگی های آن را فرا می گیرند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطره نویسی/ یادداشت روزانه

رمان

اهداف یادگیری:

  • آشنایی با خاطره نویسی و ویژگی های آن
  • آشنایی با چگونگی نوشتن خاطره یا یادداشت روزانه

شرح درس:

در این طرح دانش آموزان با خاطره نویسی و یادداشت روزانه آشنا شده و ویژگی های آن را فرا می گیرند.

شاید واژه ی خاطره نویسی برایتان آشنا باشد، همه ی ما روزانه اتفاقاتی را تجربه می کنیم که بعضی تلخ و برخی شیرینند و گاهی در صدد بر می آییم که این اتفاقات روزانه را ثبت کنیم.

خاطره نویسی عام ترین و صمیمانه ترین نوع نوشتن است. برای نوشتن خاطره هیچ قید و محدودیتی نیست.

خاطره نویسی سبب می شود که از مراحل و ایام زندگی آثاری جاندار و روشن برجای بماند.

خاطرات تلخ و شیرین زندگی، پیروزی ها و شکست ها، عواطف و احساسات، تجربیات تکرار ناشدنی، حوادث ایام و ...با نوشتن ثبت و ماندگار می شوند؛ زیرا همین ها هستند که پیمانه ی حیات آدمی را پر می سازند بنابراین زنده نگه داشتن این حوادث بسیار مغتنم است.

وقتی گذشته ی خود را در برابر چشم دل مجسم می کنیم ، هم عبرت می گیریم و هم پی می بریم که غم و شادی در گذر است و آنچه می ماند، دستاوردهای ماست.

نویسندگانی را سراغ داریم که خاطراتشان پر ارزش ترین آثار به جا مانده از آنهاست. این خاطرات به این دلیل ارزشمندند که برگزیده و دست چین شده اند و تکرار در انها نیست. برای دیگران قابل فهم است و حالت شخصی ندارند. زبان آنها گرم و صمیمی است و شیرین و عبرت انگیز هستند.

همه چیز می تواند موضوع خاطره باشد؛ تاثیر پذیرفتن از یک نوشته، شنیدن یک سخن، دیدن یک فیلم، بروز یک حادثه، فکری که در زمانی خاص ذهن ما را به خود مشغول کرده است، اعمال و رفتار دیگران، صحنه ها و دیده های هر روز، عجایب و غرایب، آنچه در سفر و گردش علمی دیده ایم، موضوع یک کلاس درس، اخبار مهم رادیو، تلویزیون، مطبوعات، وصف خصوصیات روحی و جسمی دوستان، وصف اماکن تفریحی، زیارتی، بناهای تاریخی، نقد یک کتاب یا معرفی آن، ثبت یک شعر زیبا، اندیشه ها و آرزوها، مشاجره با دوستان، گفتار درونی، مناجات، بیان خواب، شرح بیماری و ...

فقط باید دقت کرد که در ثبت وقایع جدول ضربی عمل نشود، یعنی لازم نیست مواردی را که هر روز برای شما رخ می دهد، هفت بار تکرار کنید و بنویسید مگر آنهایی را که از ویژگی یا اهمیتی برخوردار هستند.

یادداشت ها گاه کوتاه و گاه بلند هستند و از نظم منطقی خاصی پیروی نمی کنند اما محتوای آنها به هر حال باید اثربخش باشد و در خواننده هم حسی پدید آورد. خاطرات می تواند بیان کننده ی تجربیات روحانی نویسنده باشد.

برای نوشتن خاطره و یادداشت روزانه بهتر است رئوس مسائل مهمی را که در طول روز برایتان پیش آمده یادداشت کنید تا در پایان روز و در فرصتی مناسب آن ها را بنویسید.

در نوشتن یادداشت می توانید از شیوه ی طرح سوال نیز استفاده کنید:

  • امروز چه حادثه ی مهمی برایم اتفاق افتاد؟
  • با چه کسانی برخورد داشتم؟
  • چه مطلب مهمی یاد گرفتم؟
  • با چه کتاب تازه ای آشنا شدم؟
  • به چه کسی کمک کردم؟
  • چه صحنه ی زیبایی دیدم؟

و ...

خاطره نویسی نوعی تمرین نگارش است. خاطره نویسی به ما فرصت می دهد تا از انچه آموخته ایم به خوبی استفاده کنیم؛ وصف، ساده نویسی، مقایسه، خلاصه برداری و...

پس اگر تاکنون دفتر یادداشتی تهیه نکرده اید، بی درنگ از همین امروز خاطرات هر روز خود را ثبت کنید . خاطرات هر هفته و هر ماه خود را باهم مقایسه کنید و ببینید تا چه اندازه در نوشتن پیشرفت داشته اید. بدین ترتیب گنجینه ای گرانبها از پیمانه ی ایام خود را نیز گرد آورده اید.

تست:

کدام گزینه نادرست است؟

الف) خاطره نویسی نوعی تمرین نگارش است.

ب) برای نوشتن خاطره و یادداشت روزانه بهتر است سریعا اتفاقاتی را که در طول روز برایتان پیش آمده یادداشت کنید.

ج) یادداشت ها گاه کوتاه و گاه بلند هستند و از نظم منطقی خاصی پیروی نمی کنند.

د) خاطرات به این دلیل ارزشمندند که برگزیده و دست چین شده اند و تکرار در آن ها نیست.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه : فاطمه شیرزاده