تبیان، دستیار زندگی
قهرمان المپیک 2012 لندن گفت: حضور رسول خادم به عنوان مشاور عالی سرپرست وزارت ورزش و جوانان، نه فقط به نفع کشتی، بلکه به سود کل ورزش ایران خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمید سوریان:

دوست دارم محمد بنا را ببینم


قهرمان المپیک 2012 لندن گفت: حضور رسول خادم به عنوان مشاور عالی سرپرست وزارت ورزش و جوانان، نه فقط به نفع کشتی، بلکه به سود کل ورزش ایران خواهد بود.

سوریان

تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در مسابقات جهانی بوداپست یک غایب بزرگ داشت و او کسی نبود جز حمید سوریان قهرمان المپیک 2012 لندن که 5 مدال طلای جهانی را هم در کارنامه خود دارد. وی با اینکه در مسابقات جهانی بوداپست روی تشک نرفت اما در حاشیه این رقابت ها، یک اتفاق خوب برای او و کشتی ایران افتاد و سوریان به عضویت کمیته ورزشکاران فیلا در آمد.

سوریان با ابراز خوشحالی اش از حضور در کمیته ورزشکاران فیلا، ابراز امیدواری کرد که بتواند قدم های مثبتی را برای کشتی ایران بردارد.

*نتایج تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت های جهانی بوداپست را چگونه ارزیابی می کنی؟

خدا را شکر نتایج نسبتاً خوبی به دست آمد و با اینکه نفرات تیم ملی و کادر فنی نسبت به المپیک 2012 کاملاً دچار تغییر شده بودند اما نتایج قابل قبولی حاصل شد و کشتی گیران جوان تر ما هم توانستند در یک آزمون جهانی کسب تجربه کنند. ما در چند سال اخیر هم در مسابقات جهانی همواره مدال آورده بودیم و خوشبختانه از بوداپست هم با مدال های خوش رنگی برگشتیم. کشتی ایران از لحاظ فنی در شرایط خوبی قرار دارد و ما با کار و تلاش بیشتر می توانیم به موفقیت های بهتری دست پیدا کنیم.

*کسب دو مدال طلا را برای تیم ملی پیش بینی می کردی؟

بله خصوصاً از امیر علی اکبری که کشتی گیر بسیار خوبی است و بنا به دلایلی مدتی در کشتی حضور نداشت اما حالا به میادین برگشته و خوشبختانه توانست مدال بسیار ارزشمندی را برای تیم ملی به ارمغان بیاورد. او در تمرینات با تمام وجود کار می کرد و امیدوار بود که بتواند به موفقیت برسد که این موضوع خوشبختانه حاصل شد و او به مدال طلا رسید. ضمن اینکه طالب نعمت پور هم در 8 ، 9 سال اخیر نشان داده بود که کشتی گیر بسیار توانمندی است و با بدشانسی از رسیدن به مدال جهانی دور مانده بود اما حالا در بوداپست به آنچه که لیاقتش را داشت رسید و به مدال طلا دست پیدا کرد.

*البته محمد فقیری که به جای تو در 55 کیلوگرم کشتی می گرفت موفق نبود و به مدال نرسید؟

این موضوع به هیچ عنوان از ارزش های محمد فقیری کم نمی کند. او کشتی گیر بسیار خوبی است که در چند سال اخیر نتوانسته بود دوبنده تیم ملی را به دست بیاورد اما در این رقابت ها توانست شرکت کند و به اعتقاد من در آینده هم می تواند بهتر از این عمل کند.

آقای بنا یکی از سرمایه های بزرگ ورزش ایران است که زحمات بسیار زیادی را کشیده و به اعتقاد من باید از تجربه ایشان به نحو احسن استفاده شود اما با این وجود آقای چمن گلی هم در طول این مدت زحمات زیادی را برای تیم ملی کشیدند که منجر به این شد تا مدال های خوبی نصیب تیم ملی در مسابقات جهانی شود و امیدوارم که بتوانند بازهم برای تیم ملی مثمرثمر باشند

*درباره عملکرد عبدالله چمن گلی که پس از محمد بنا هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را برعهده گرفت چه نظری داری؟

آقای بنا یکی از سرمایه های بزرگ ورزش ایران است که زحمات بسیار زیادی را کشیده و به اعتقاد من باید از تجربه ایشان به نحو احسن استفاده شود اما با این وجود آقای چمن گلی هم در طول این مدت زحمات زیادی را برای تیم ملی کشیدند که منجر به این شد تا مدال های خوبی نصیب تیم ملی در مسابقات جهانی شود و امیدوارم که بتوانند بازهم برای تیم ملی مثمرثمر باشند.

*البته گروهی معتقدند که چمن گلی دستیاران زبده و باتجربه ای ندارد که در مواقع سخت به کمک او بیایند؟

این درست نیست که من بخواهم در این رابطه نظر بدهم چرا که همین افرادی که به عنوان دستیاران آقای چمن گلی فعالیت می کنند مربیان من در تیم ملی هستند و زحمات زیادی می کشند هر چند که باید پذیرفت که آقای ناصر نوربخش و آقای جمشید خیرآبادی که دستیاران آقای بنا در تیم ملی بودند، از مربیان بسیار خوب کشتی فرنگی به شمار می روند و در موفقیت های تیم ملی نقش زیادی را ایفا کردند.

*بعد از المپیک تماسی با محمد بنا داشتی؟

نه متاسفانه فرصتی به وجود نیامده است که ایشان را ببینم و تماسی هم نداشته ایم اما خیلی دوست دارم که آقای بنا را دوباره ببینم و با هم صحبت داشته باشیم.

حمید سوریان

*خیلی ها دوست دارند که دوباره تو را در دوبنده تیم ملی ببینند؟

من هم خودم دوست دارم که به تیم ملی برگردم اما همه چیز دست خداست و امیدوارم فضایی حاکم شود که کشتی ایران در شرایط ایده آلی به فعالیت خود ادامه دهد. متاسفانه تیم های ملی کشتی ما در شرایط نامناسبی پا به رقابت های 2013 گذاشتند و دلیل این موضوع هم عدم ثبات مدیریت است. متاسفانه فدارسیون کشتی حدود 22 ماه است که با سرپرست اداره می شود و امیدوارم که هر چه زودتر انتخابات فدراسیون کشتی برگزار شود تا با انتخاب رئیس فدراسیون، کشتی ایران با برنامه ریزی دقیق تر و بهتری به کار خود ادامه دهد.

*البته تو قبل از اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی از تفاوت هایی که بین کشتی آزاد و فرنگی گذاشته شده بود، خیلی گلایه داشتی؟

بله همین طور است اما خوشبختانه در آستانه اعزام تیم ملی کشتی فرنگی به مسابقات جهانی، با درایت آقای رسول خادم این مشکل برطرف شد و بچه ها با شارژ روحی خوبی عازم رقابت ها شدند. البته بحث من فقط مسائل مالی نیست و به صورت کلان به این قضیه نگاه می کند و معتقدم که با انتخاب رئیس فدراسیون، او بهتر می تواند برنامه های تیم ملی را پیش ببرد تا سرمربیان تیم های ملی تنها به مسائل فنی بپردازند و دغدغه های دیگری نداشته باشند و دیگر شاهد رخ دادن چنین مشکلاتی نباشیم.

*رسول خادم پست جدیدی گرفته و به عنوان مشاور عالی سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوبب شده است و به نظر می رسد این موضوع به نفع کشتی ایران باشد؟

انتخاب آقای رسول خادم به عنوان مشاور عالی آقای صالحی امیری، نه فقط به نفع کشتی بلکه به نفع کل ورزش ایران است چرا که آقای خادم فردی با تجربه و با درایت است که برای ورزش ایران و کشتی زحمات بسیار بالایی کشیده و ورزشکاری با تحصیلات عالیه است که سابقه مدیریت در بخش های مختلف نیز دارد و می تواند به رشد ورزش ایران کمک زیادی کند.

خوشبختانه در آستانه اعزام تیم ملی کشتی فرنگی به مسابقات جهانی، با درایت آقای رسول خادم این مشکل برطرف شد و بچه ها با شارژ روحی خوبی عازم رقابت ها شدند. البته بحث من فقط مسائل مالی نیست و به صورت کلان به این قضیه نگاه می کند و معتقدم که با انتخاب رئیس فدراسیون، او بهتر می تواند برنامه های تیم ملی را پیش ببرد تا سرمربیان تیم های ملی تنها به مسائل فنی بپردازند و دغدغه های دیگری نداشته باشند و دیگر شاهد رخ دادن چنین مشکلاتی نباشیم

*خود تو هم که به عنوان عضو کمیته ورزشکاران فیلا انتخاب شدی و علیرضا رضایی هم عضو کمیته فنی فیلا شد و به نظر می رسد کرسی های از دست رفته کشتی ایران در فیلا در حال بازگشت است؟

از این موضوع بسیار خوشحالم و امیدوارم که بتوانم در کمیته ورزشکاران فیلا، فرد مثمرثمری باشم. حقیقت امر این است که پس از اینکه IOC تصمیم گرفت که کشتی در المپیک باقی بماند، به فدراسیون های جهانی هر رشته ای اعلام کرد که باید کمیته ای را با حضور ورزشکاران مطرح آن رشته در جهان تشکیل دهد که در تصمیم گیری های آن رشته نظر خود را ارائه دهد و من هم از بین 19 کاندیدای حضور در کمیته ورزشکاران فیلا به عضویت این کمیته که شامل 7 نفر است درآمدم.

*دقیقاً قرار است چه کاری در این کمیته انجام دهی؟

شرح وظایف ما هنوز مشخص نشده اما نکته ای که می دانم این است که یکی از این 7 نفر باید در ژنو به صورت متمرکز حضور داشته باشد و بقیه افراد برنامه های این کمیته را با او هماهنگ کند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: برنا