تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه بزرگی از آثار جک وتریانو، نقاش سرشناس اسکاتلندی از روز شنبه، ۲۱ سپتامبر در گالری هنری کلوین گروو در گلاسکو برپا شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلاسکو، میزبان آثار جک وتریانو


نمایشگاه بزرگی از آثار جک وتریانو، نقاش سرشناس اسکاتلندی از روز شنبه، 21 سپتامبر در گالری هنری کلوین گروو در گلاسکو برپا شده است.

گلاسکو، میزبان آثار جک وتریانو

قرار است در این نمایشگاه که مروری بر آثار اوست بیش از 100 تابلو از او به نمایش گذاشته شود که بخشی از آنها از مجموعه‎های خصوصی قرض گرفته شده است.

بسیاری از منتقدان هنری و دست اندرکاران فرهنگ و هنر در اسکاتلند به برگزاری این نمایشگاه در این گالری که متعلق به شورای شهر گلاسکو است، واکنش نشان داده اند.

از جمله مدیر سابق موزه هنرهای مدرن گالری ملی اسکاتلند او را "نقاشی معمولی" می داند که محبوبیتش را مدیون "تولیدات پیش پا افتاده و بازاری" است و هنرمند اسکاتلندی دیگری هم گفته که او "نقاشی نمی کند، فقط رنگ می زند".

با این حال وتریانو یکی از برجسته ترین و محبوب ترین نقاشان زنده بریتانیایی به شمار می رود که هر چند برخی از منتقدان آثار او "هرزه نگاری ملایم" نامیده اند.

این نقاش خود آموخته خود در پاسخ به منتقدانش می گوید: "متاسفانه بعضی از دست اندرکاران اسکاتلندی، فکر می کنند که من ارزش این محبوبیت را ندارم."

آثار وتریانو از گرانترین آثار هنری معاصر به شمار می رود و در میان چهره های سرشناس محبوبیت زیادی دارد.

الکس فرگوسن، سرمربی سابق منچستر یونایتد و جک نیکلسون، بازیگر هالیوود از جمله طرفداران آثار او هستند که چند تابلو او را در اختیار دارند.

لازم به ذکر است که این نمایشگاه تا 23 فوریه سال آینده برپا خواهد بود.

این نقاش 61 ساله که می گوید: "من از آن دسته آدمهایی نیستم که قبول داشته باشم محبوبیت چیز مزخرفی است."

او می افزاید: "اگر چیزی محبوب است بهتر است باور کنید حتما چیزی داشته که محبوب شده."

محبوبیت آثار او در میان مردم عادی به اندازه ای است که برای مثال وتریانو از محل حق انتشار و چاپ تابلویی با عنوان "خدمتکار آوازه خوان" (1992) به صورت پوستر و کارت پستال صدها هزار دلار به دست آورده است.

این اثر پر فروش ترین پوستر در بریتانیا بوده است.

لازم به ذکر است که این نمایشگاه تا 23 فوریه سال آینده برپا خواهد بود.

جک وتریانو با نام اصلی "جک هوگان"  (17 نوامبر 1951)  نقاش اسکاتلندی است. او در شانزده سالگی برای اینکه مهندس معدن شود مدرسه را ترک کرد. در تولد بیست‌ویک سالگی، از دوستش یک جعبه آبرنگ هدیه گرفت و از آن زمان بیشتر وقت خود را صرف یادگرفتن نقاشی کرد.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

هنر آنلاین

گوشه