تبیان، دستیار زندگی
دیپلماسی نیویورکی دولت بعد از تماس تلفنی نقل محافل بود عده ای خط بطلان بر آن می کشیدند وعده ای هم تایید صددرصدی داشتند اما موضع مقام معظم رهبری حمایت از این دیپلماسی بود که گوشه ای از آن بجا نبوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقاط ضعف و قوت دیپلماسی ایرانی در نیویورک

بجا و نابجاهای نیویورکی


دیپلماسی نیویورکی دولت بعد از تماس تلفنی نقل محافل بود عده ای خط بطلان بر آن می کشیدند وعده ای هم تایید صددرصدی داشتند اما موضع مقام معظم رهبری حمایت از این دیپلماسی بود که  گوشه ای از آن بجا نبوده است.

اوباما

جمعه گذشته وقتی باراک اوباما در نشست مطبوعاتی خود از گفت و گوی تلفنی با حسن روحانی رییس جمهور ایران خبر داد، قطعا می دانست که این خبر، مهمترین خبر در خصوص روابط دیپلماتیک دو کشور در 34 سال بعد از انقلاب اسلامی بوده و به سرعت به خبر اول همه رسانه های جهان تبدیل می شود.

در ایران اما واکنش ها به این موضوع متفاوت بود، بسیاری خیلی زود از این حرکت دولت استقبال کردند و برخی هم آن را شکستن مقاومت ملت در سالهای گذشته دانستند. عده ای هم در این میان، رویکرد محتاطانه تری در پیش گرفتند و به کلیات سفر هیات ایرانی به نیویورک و دستاوردهای آن پرداختند.

مقام معظم رهبری نیز بعد از گذشت بیش از یک هفته از این رویداد تاریخی، در اظهاراتی، ضمن  ما حمایت از تحرک دیپلماسی دولت و اعلام اعتماد به دولت، در عین حال برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد را «بجا» ندانستند.

این مذاکرات بخش عمده ای از اینها را خنثی کرد و نشان داد جمهوری اسلامی اهل مذاکره و گفت و گوست و نیات شفاف و روشنی دارد، بنابراین بخشی از توطئه رسانه ای و تبلیغی که علیه ما صورت گرفته بود را خنثی کرد

اما سفر نیویورک به عنوان اولین تحرک دیپلماسی دولت حسن روحانی چه نقاط ضعف و قوتی داشت و چه دستاوردهایی برای کشورمان به همراه داشت؟

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گوی اختصاصی خود با «تبیان»، به این سوال پاسخ داد و گفت که دیپلماسی ولت در این سفر فضای مایوس کننده ای که علیه ایران ایجاد شده بود را از بین برد و توطئه ایران هراسی را خنثی کرد.

نقوی حسینی

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با سید حسین نقوی حسینی را در زیر می خوانید:

-مهمترین نقاط ضعف و قوت دیپلماسی ایران در نیویورک را چطور ارزیابی می کنید؟

تحلیل مقام معظم رهبری در این باره تحلیل دقیق و درستی بود. ایشان فرمودند که ما تحرک دیپلماسی دولت را تایید و از آن حمایت می کنیم. این بدان معنا بود که دولت یازدهم برنامه های دقیق و فعالی به عرصه نشست سازمان ملل و سایر نشست های دیپلماتیکی که برگزار شد، ورود پیدا کرد. گفت و گوهایی که صورت گرفت هم نشان داد که تیم دیپلماسی ما تیم فعالی است. البته مقام معظم رهبری اشاره کردند که برخی اقدامات در این سفر بجا نبود. این انتقادی است که خیلی ها به عملکرد تیم دیپلماتیک کشورمان دارند مثلا مذاکره تلفنی  آقای روحانی با اوباما. البته رهبری گفتند «بجا» نبوده یعنی شاید کل آن از نظر ایشان منتفی نبوده و مثلا موقعیتی که این گفت وگوها صورت گرفت موقعیت خوبی نبود. از جمله گفت و گوی تلفنی شاید در آخرین لحظات سفر بجا نبوده یا مدت زمانی که آقای ظریف با جان کری، وزیر خارجه امریکا گفت و گو کرد، قرار بود این جلسه در حد یک احوالپرسی باشد ولی به یک مذاکره رسمی تبدیل شد. شاید انتقاد مورد نظر حضرت آقا هم در همین موضوعات بود ولی در کل فعالیت دیپلماسی هیات ایرانی در نیویورک فعالیت خوبی بود و توانستند نتایج خوبی هم از این دیپلماسی به دست بیاورند. به هر حال مذاکره با حدود 17 گروه دیپلماتیک از کشورهای دیگر اثرات خوبی برای کشورمان به دنبال خواهد داشت.

دولت یازدهم باید به خدعه ها و نیرنگ ها مورد اشاره مقام معظم رهبری توجه کند و بداند که آمریکایی ها به نیرنگ های زیادی دست می زنند و قابل اعتماد نیستند. اگر به این نکات توجه شود، تحرک دیپلماسی دولت قطعا نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت

-به اعتقاد شما این گفت و گو ها در آینده روابط ایران با سایر کشورهای دنیا چه اثر ملموسی به دنبال خواهد داشت؟

متاسفانه مدتی است فضای بسیار مایوس کننده ای از سوی غربی ها به ویژه آمریکایی ها علیه ایران ایجاد شده و آنها ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی را تبلیغ می کردند. این مذاکرات بخش عمده ای از اینها را خنثی کرد و نشان داد جمهوری اسلامی اهل مذاکره و گفت و گوست و نیات شفاف و روشنی دارد، بنابراین بخشی از توطئه رسانه ای و تبلیغی که علیه ما صورت گرفته بود را خنثی کرد. ضمن این که این گفت و گوها زمینه های خوبی را برای گفت و گوهای دو جانبه، چندجانبه و ادامه روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرد.

نقوی حسینی

-با توجه به واکنش منفی رژیم صهیونیستی به دیپلماسی فعال ایران در نیویورک، به نظر شما چرا آنها با بهتر شدن وجهه ایران در عرصه بین المللی مخالفت دارند؟

صهیونیست ها 34 سال است که روی انزوای ایران کار می کنند و همه تلاششان را به کار گرفته اند که ایران را منزوی کنند و خصومت بین غرب و ایران را افزایش دهند تا از این طریق منافع خودشان را حفظ کنند لذا خصومت غرب با ایران را پشتوانه تجاوزگری خود در منطقه خاورمیانه قرار دادند. طبیعی است وقتی آنها می بینند که ایران در عرصه بین المللی حضور فعال و اثرگذاری دارد عصبانی می شوند و تلاش می کنند این اتفاق نیفتد.

-با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری که ضمن حمایت از دیپلماسی دولت، انتقادهایی هم به آن داشتند، دیپلماسی دولت باید با چه راهبردی ادامه یابد؟

دولت یازدهم باید به خدعه ها و نیرنگ ها مورد اشاره مقام معظم رهبری توجه کند و بداند که آمریکایی ها به نیرنگ های زیادی دست می زنند و قابل اعتماد نیستند. اگر به این نکات توجه شود، تحرک دیپلماسی دولت قطعا نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان