تبیان، دستیار زندگی
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین حضور زنده تلویزیونی خود، به موضوع احیاء دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: دولت یازدهم با جدیت نجات دریاچه ارومیه را محقق خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابتکار منجی دریاچه ارومیه؟


معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین حضور زنده تلویزیونی خود، به موضوع احیاء دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: دولت یازدهم با جدیت نجات دریاچه ارومیه را محقق خواهد کرد.

ابتکار، دریاچه ارومیه

معصومه ابتکار در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه محیط زیست ایران با مشکلات بسیار متعددی دست به گریبان است، تصریح کرد: ایران با توجه به تلاقی آب و هوای اروپایی و آسیایی دارای تنوع زیستی بسیار ارزشمند و منابع طبیعی بسیار غنی است اما واقعیت این است که با توجه به تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیت و افزایش شهرنشینی و توسعه بی‌رویه و بی‌توجهی به ملاحظات زیست‌محیطی در اتخاذ تصمیمات کلان توسعه اکنون با مشکلات زیادی در بخش محیط زیست مواجه هستیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه اظهار کرد: واقعیت این است که دریاچه ارومیه وضعیت خوبی ندارد. اواسط دولت هفتم متوجه یک سری تغییرات جدی در وضعیت دریاچه ارومیه شدیم و از همان زمان مطالعات جامعی از وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه و مشکلات آن تهیه کردیم، هشدارها به احداث جاده میان‌گذر و سدسازی‌های متعدد داده شد و کارگروهی تشکیل شد برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه اما بعدها در اقداماتی که باید برای حفاظت از دریاچه انجام می‌شد وقفه افتاد. اکنون بر اساس مطالعات صورت گرفته می‌دانیم چه مواردی برای احیاء دریاچه ارومیه باید مورد نظر قرار گیرد و برنامه عمل مشخص است.

ابتکار با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه یک موضوع ملی است، خاطرنشان کرد: طی دوره‌ای برداشت آب در بخش کشاورزی، بی‌توجه به میزان حق‌آبه دریاچه ارومیه افزایش یافت و برداشت آب در بخش کشاورزی بیشترین مشکل را برای دریاچه ارومیه ایجاد کرد؛ لذا باید استراتژی تولید کشاورزی را اصلاح کنیم. به عنوان مثال، هر کالایی که تولید می‌شود میزان مصرف آب مجازی بسیار بالایی دارد از این رو در کشوری مانند ایران که نیمه‌خشک است بهتر آن است که آن کالا وارد شود. باید یکی از مولفه‌های تولید بخش کشاورزی میزان مصرف آب مجازی باشد که اگر این مورد در ارومیه رعایت می‌شد و حتی الگوی آبیاری اصلاح می‌شد قطعا با این مشکل مواجه نبودیم.

اواسط دولت هفتم متوجه یک سری تغییرات جدی در وضعیت دریاچه ارومیه شدیم و از همان زمان مطالعات جامعی از وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه و مشکلات آن تهیه کردیم، هشدارها به احداث جاده میان‌گذر و سدسازی‌های متعدد داده شد و کارگروهی تشکیل شد برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه اما بعدها در اقداماتی که باید برای حفاظت از دریاچه انجام می‌شد وقفه افتاد. اکنون بر اساس مطالعات صورت گرفته می‌دانیم چه مواردی برای احیاء دریاچه ارومیه باید مورد نظر قرار گیرد و برنامه عمل مشخص است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به راهکارهای نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: تمایل به سمت اقداماتی است که با وضعیت محیط زیست منطقه سازگاری داشته باشد؛ به عنوان مثال، انتقال آب از خزر خیلی مورد نظر نیست چرا که اعتقاد دارند هم هزینه بسیار زیادی را خواهد داشت و هم مشکلات و تبعات زیست‌محیطی دیگری خواهد داشت. اگر همان هزینه و اعتبارات انتقال آب را داشته باشیم و در بخش کشاورزی، سدها و لایروبی انهار و مسیرها هزینه کنیم اثربخش‌تر خواهد بود.

وی به مردم ایران اطمینان داد که با تعامل دیگر دستگاه‌ها در دولت یازدهم نجات دریاچه ارومیه محقق خواهد شد.

ابتکار، دریاچه ارومیه

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به مشکلات جدی در بخش فاضلاب‌های صنعتی و حتی خانگی در شمال کشور نیز گفت: برنامه توسعه سیستم فاضلاب در شهرهای شمالی کشور یکی از اولویت‌های محیط زیست است که باید با الویت بیشتری در دستور کار دولت‌های قبلی قرار می‌گرفت اما این موضوع هم با توجه به شرایط اقتصادی کشور با جدیت صورت نگرفته است. اکنون این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته است که راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست یکی از مواردی است که در این بخش بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه وضعیت دیگر تالاب‌های کشور از جمله بختگان، هامون و حتی زاینده‌رود هم بهتر از دریاچه ارومیه نیست، تصریح کرد: مطالعه روی پیشنهاد یک لایحه برای حفاظت از تالاب‌های کشور در حال انجام است. طی دیداری هم که هفته گذشته با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتم تاکید شد که این لوایح با سرعت بیشتری ارائه و بررسی شود.

وی در ادامه به پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: در اواخر دوره هشتم ریاست جمهوری هشدارها نسبت به خشک شدن تالاب‌ها و منابع آبی عراق داده شد اما متاسفانه وقفه‌ای در اجرای اقدامات برای جلوگیری از ورود ریزگردها در دوره نهم و دهم افتاد. اکنون 23 استان کشور در ایران با پدیده ریزگرد مواجه هستند که مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است. صندوق منطقه‌ای برای حل و فصل موضوع ریزگرد در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی خواهیم کرد و همچنین ستادی متشکل از کارشناسان برجسته برای رسیدگی به پدیده ریزگرد در کشور تشکیل خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برداشته شدن تحریم‌های زیست‌محیطی ایران از سوی آمریکا چقدر موثر خواهد بود، گفت: تاخیر در اجرای برخی برنامه‌های زیست‌محیطی متاثر از تحریم‌ها بوده و با برداشته شدن تحریم‌ها این موارد برطرف خواهد شد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع: ایسنا