تبیان، دستیار زندگی
عصر امپراتوران اینترنتی را در این نقشه ببینید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام کشورها کدام ‌سایت‌ها را می بینند


عصر امپراتوران اینترنتی را در این نقشه ببینید

محققان در اکسفورد بر مبنای میزان بازدید از سایتها، اولین نقشه امپراتوران اینترنتی را ترسیم کردند.

مطابق نقشه ترسیم شده توسط موسسه تحقیقات اینترنتی آکسفورد {لینک} گوگل با حکومت در 62 کشور جهان بزرگترین امپراتوری را در دنیای دیجیتال به خود اختصاص داده است.

دکتر مارک گراهام و استفانو ساباتا تعداد ملاقات کنندگان unique از یک سایت را در یک روز با تعداد صفحات بازدید شده در یک روز در کشور مورد تحقیق را ترکیب کرده و آمار مندرج را بدست آوردند.منبع آماری آنها سایت الکسا بوده و مطابق آن بعد از گوگل که در 62 کشور امپراتوری می کند، سایت فیس بوک با 50 کشور، رتبه دوم پربازدید ترین سایت را به خود اختصاص داده است.

سومین رتبه  متعلق به سایت بایدو چین است که نسخه بدل گوگل ساخته چینی ها است که در دو کشور محبوب ترین و پربازدید ترین (چین و کره) محسوب می شود.

در 14 کشور نیز یوتیوب که متعلق به گوگل است نیز پربازدید ترین سایت محسوب می شود. در کشورهایی که گوگل حکومت می کند، نیمی از جمعیت اینترنت دنیا در آنجا زندگی می کنند.(بیش از 1 میلیارد ) و بایدو بدلیل جمعیت زیاد در چین و کره در این رده دوم هستند.(نیم میلیارد)

گفتنی است آمار اخذ شده مربوط به ماههای جولای و آگوست 2013 است که از سایت الکسا اخذ شده و مطابق آن نقشه عصر امپراتوران اینترنتی ترسیم شده است.

هر رنگ نشان دهنده بیشترین تعداد بازدید از یک سایت در کشور و منطقه مورد نظر است و هر سه بلوک نیز نماینده 1 میلیون کاربر اینترنتی است.

کشورها در سایز غیرمعمول نشان داده شده اند که دلیل آن نوع موتور جستجو در منطقه حاکمیت آن سایت است. گوگل به رنگ قرمز و فیس بوک نیز به رنگ آبی نشان داده شده است.

رنگ بنفش متعلق به یاهو است و جالب اینکه در حالی که گوگل در غرب حکومت می کند، نتوانسته در ژاپن نفوذ داشته باشد و همچنان یاهو در این کشور عرض اندام می کند. چین و کره نیز به رنگ سبز موتور بایدو را نشان می دهند که در انی منطقه محبوب تر از سایر سایتها و موتورهای جستجو است.

برای دیدن اینفوگرافیک زیر روی تصویر کلیک کنید

امپراتوری اینترنتی

بر این اساس گوگل در اروپا و شمال امریکا و اقیانوسیه حکومت می کند و فیس بوک در خاورمیانه، شمال افریقا و منطقه اسپانیای زبان در قاره امریکا حکومت می کند.

برخی مناطق آسیا البته نسبت به این امپراتوری واکنش مقاومتی نشان داده اند و بایدو در چین و کره سمبل این موضوع هستند که بیشترین جمعیت یکدست اینترنت دنیا را نیز در خود جای داده اند.(در کره بایدو جلوتر از موتور خود کره ای ها بنام Naver است.)

منطقه دیگر قابل بحث در آسیا همان طور که گفته شد ژاپن و امپراتوری یاهو براین سرزمین است. یاهو در تایوان(بعد از خریداری کمپانی Wretch)، روزنامه الوطن ویس در فلسطین، سایت ایمیل mail.ru در قزاقستان و شبکه اجتماعی VK در بلاروس و موتور جستجوی Yandex در روسیه سایتها و حکومتهایی هستند که به نوعی استقلال از گوگل و فیس بوک برای خود تشکیل داده اند.

منبع آماری آنها سایت الکسا بوده و مطابق آن بعد از گوگل که در 62 کشور امپراتوری می کند، سایت فیس بوک با 50 کشور، رتبه دوم پربازدید ترین سایت را به خود اختصاص داده است

در مورد افریقا در کشورهایی مانند کنیا، ماداگاسکار، نیجریه و افریقای جنوبی امپراتوری گوگل و در غنا، سنگال و سودان امپراتوری فیس بوک می درخشد.

در 14 کشور نیز یوتیوب که متعلق به گوگل است نیز پربازدید ترین سایت محسوب می شود. در کشورهایی که گوگل حکومت می کند، نیمی از جمعیت اینترنت دنیا در آنجا زندگی می کنند.(بیش از 1 میلیارد ) و بایدو بدلیل جمعیت زیاد در چین و کره در این رده دوم هستند.(نیم میلیارد)

در 50 کشوری هم که فیس بوک حکومت می کند ، کل جمعیت اش 280 میلیون است.

ما هنوز در ابتدای شروع این امپراتوری هستیم و باید سالها بعد ببینیم این نقشه چگونه تغییر می کند.

برای دیدن نقشه زیر در ابعاد بزرگتر روی تصویر کلیک کنید

امپراتوری اینترنتی

بخش ارتباطات تبیان


منبع: خبرآنلاین