تبیان، دستیار زندگی
نمایندگان مجلس به دنبال طرحی بودند که به موجب آن دهکهای بالا یعنی پردرآمدها از دریافت یارانه حذف شوند اما نمایندگان دولت با این طرح مخالفت کردند و در جلسه مشترک دولت و مجلس توافقی صورت گرفت که فعلا دهکی از دریافت یارانه‌ها حذف نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک خبر خوب برای پولدارها!


نمایندگان مجلس به دنبال طرحی بودند که به موجب آن دهکهای بالا یعنی پردرآمدها از دریافت یارانه حذف شوند اما نمایندگان دولت با این طرح مخالفت کردند و در جلسه مشترک دولت و مجلس توافقی صورت گرفت که فعلا دهکی از دریافت یارانه‌ها حذف نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفت: جلسه فوق‌العاده کمیسیون بودجه دیروز شنبه برگزار شد و محمدباقر نوبخت در این جلسه با پیشنهاد برخی نمایندگان برای حذف 3دهک از یارانه‌بگیران اعلام مخالفت کرد.

پول -یارانه

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش اظهار داشت: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امروز به منظور بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه سال 92 کل کشور نشست فوق‌العاده تشکیل دادند و تبصره 2 ماده واحده این لایحه را بررسی کردند.

وی ادامه داد: در جلسات گذشته کمیسیون تبصره یک ماده واحده لایحه مذکور به تصویب رسید و امروز تبصره 2 که در آن آمده "بیست و شش درصد سهم صندوق توسعه ملی و دو درصد سهم بازپرداخت برداشت از این صندوق (بابت پرداخت عیدانه سال 1391) را به حساب مربوط واریز و پنجاه و هفت و نیم درصد" به عبارت "بیست درصد سهم صندوق توسعه ملی و دو درصد سهم بازپرداخت برداشت از این صندوق (بابت پرداخت عیدانه سال 1391)‌ را به حساب مربوط واریز و شصت و سه و نیم درصد" تغییر می‌یابد، مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در این جلسه برخی اعضا پیشنهاد حذف این تبصره را مطرح کردند که تصویب نشد و پس از آن برروی کلیات آن به توافق رسید اما قرار شد روی متن آن کار شده و اصلاحاتی اعمال شود.

همچنین، جعفر قادری عضو دیگر کمیسیون بودجه از بررسی اجمالی پیشنهاد نمایندگان مبنی بر حذف 3دهک بالای یارانه‌بگیران، در نشست امروز کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت که در این جلسه بحث‌هایی مطرح شد و محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور اعلام کرد که دولت مخالف تصویب چنین پیشنهادی است.در این جلسه فقط بحث‌های اجمالی درباره این پیشنهاد نمایندگان صورت گرفت و بحث‌های تفصیلی‌تر به جلسات آینده کمیسیون موکول شد.

سیدسعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت:با اشاره به جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه خانه ملت با محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: در این جلسه لایحه اصلاحیه بودجه 92 مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای ارزیابی و آسیب شناسی و مشکلاتی که در مرحله اول اجرای طرح هدفمندی یارانه ها با آن مواجه بودیم، هستیم. طیب نیا با بیان اینکه در حال حاضر تراز مالی هدفمندسازی یارانه ها با مشکلات بسیار جدی مواجه است، گفت: چیزی حدود 3500 میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها پرداخت می شود در حالی که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی که قاعدتا باید در این مسیر پرداخت می شد فقط ماهیانه چیزی حدود 1500 میلیارد تومان است

وی افزود: در اصلاحیه لایحه بودجه 92 درباره صندوق توسعه ملی بحث و تبادل نظر شد که به نتیجه‌ای نرسید؛ البته دولت و مجلس توافق کردند بحث پیرامون اصلاحیه بودجه 92 ادامه یابد.باید درباره لایحه اصلاحیه بودجه باید کار تخصصی ویژه صورت گیرد و به راحتی نمی‌توان در این باره تصمیم‌گیری کرد.

این نماینده مردم در خانه ملت از توافق نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه برای برگزاری جلسات هر روز تا زمان تصمیم‌گیری نهایی درباره لایحه اصلاحیه بودجه خبر داد.وی همچنین درباره پیشنهادی مبنی بر حذف یارانه سه دهک گفت: در رابطه با این موضوع بحث‌هایی صورت گرفت اما تصمیمی اتخاذ نشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: مجلس و دولت به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر حذف عده‌ای دریافت یارانه قابل قبول نیست و بایستی پس از انجام اقدامات کارشناسی دولت و مجلس به جمع‌بندی رسیده و تصمیم گیری کنند.

جزئیات 6 خبر یارانه‌ای وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان کسری 1000 میلیاردتومانی منابع برای پرداخت یارانه های نقدی و تامین آن از منابع دیگر گفت: در حال حاضر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی مطرح نیست و نمی توان اقتصاد تب آلود را به اتاق عمل برد.

یارانه

علی طیب نیا عصر در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک مسکن و در جمع خبرنگاران درباره برنامه دولت برای حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه گفت: ستاد هدفمندسازی یارانه ها در دولت جلساتی را شروع کرده است.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در ابتدای ارزیابی و آسیب شناسی و مشکلاتی که در مرحله اول اجرای طرح هدفمندی یارانه ها با آن مواجه بودیم، هستیم. طیب نیا با بیان اینکه در حال حاضر تراز مالی هدفمندسازی یارانه ها با مشکلات بسیار جدی مواجه است، گفت: چیزی حدود 3500 میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها پرداخت می شود در حالی که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی که قاعدتا باید در این مسیر پرداخت می شد فقط ماهیانه چیزی حدود 1500 میلیارد تومان است.

وی خاطر نشان کرد: مبالغی هم از سایر ردیف های بودجه صرف پرداخت نقدی یارانه ها می شود اما متاسفانه ما با کمبود مواجه هستیم و ماهیانه چیزی حدود هزار میلیارد تومان کسری منابع مالی مربوط به پرداخت های نقدی یارانه ها را داریم که البته از روش های مختلف در حال تامین است.

وزیر اقتصاد بیان داشت: ما ماهیانه 3500 میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی می کنیم در حالی که شاید کل هزینه های عمرانی دولت در طول سال به چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان بالغ نشود و این وضعیت بسیار نامساعدی است که حتما باید اصلاح شود.

طیب نیا ادامه داد: آن چیزی که مجلس محترم در قانون بودجه سال 89 پیش بینی کرده بود اینکه قیمت حامل های انرژی حدود 38 درصد افزایش پیدا کند. این کار بایستی از ابتدای تیرماه سال جاری صورت می گرفت اما دولت قبلی بنا به دلایلی این ماموریت را انجام نداد و با توجه به گذشت زمان شاید آن 38 درصد هم جوابگوی کمبود منابع مالی لازم نباشد.

وزیر اقتصاد گفت: البته دولت قصد اینکه چنین افزایشی را در قیمت حامل های انرژی اعمال کند را تا به حال ندارد اما یکی از گزینه هایی که دنبال می شود و حکم قانونی دارد و از ناحیه مجلس به دولت تکلیف شده است، همین افزایش قیمت حامل های انرژی است.

دری عضو دیگر کمیسیون بودجه از بررسی اجمالی پیشنهاد نمایندگان مبنی بر حذف 3دهک بالای یارانه‌بگیران، در نشست امروز کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت که در این جلسه بحث‌هایی مطرح شد و محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور اعلام کرد که دولت مخالف تصویب چنین پیشنهادی است.در این جلسه فقط بحث‌های اجمالی درباره این پیشنهاد نمایندگان صورت گرفت و بحث‌های تفصیلی‌تر به جلسات آینده کمیسیون موکول شد

وی خاطر نشان کرد: از طرفی دیگر بحث حذف بعضی از دهک های درآمدی بالا که واقعا به این منابع نیازی هم ندارند و در هزینه های زندگی آنها نقش ایفا نمی کند در دستور کار یکی از کمیته های ستاد هدفمندی یارانه ها قرار گرفته اما مشکل عمده ای که وجود دارد این است که ما در ایران اطلاعات لازم در خصوص درآمدهای مردم به گونه ای که بتوان دهک های درآمدی را از یکدیگر تفکیک کرد در اختیار نداریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان  داشت: یک کارگروهی در حال کار بر روی این موضوع هستند تا شیوه های شناسایی و تفکیک این دهک ها را مشخص کنند. آنچه که قصد و سیاست دولت است و نمایندگان محترم مجلس هم با آن هم نظر هستند اینکه ما بتوانیم زمینه شناسایی این دهک های بالا را فراهم کنیم و پرداخت ها صرفا به دهک های پایین درآمدی باشد.

نقدینگی-یارانه-پول

وی درباره برنامه دولت برای اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها گفت: چیزی که در حال حاضر مطرح است صرفا اصلاح مرحله اول هدفمندی یارانه ها است در حدی که بتوان تراز مالی مرحله اول را به یک تعادلی رساند. واقعا منطقی و پذیرفتنی نیست در حالی که ما در کل سال شاید کل طرح های عمرانی یعنی سرمایه گذاری دولت چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان ممکن است نباشد، 42 هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت های نقدی کنیم که آن هم از محل افزایش قیمت حام لهای انرژی به دست نمی آید بلکه از محل سایر ردیف های بودجه ای است.

طیب نیا اظهار داشت: در مرحله اول بحث صرفا برقراری تعادل در تراز مالی سازمان هدفمندی یارانه ها است و بحث مرحله دوم یعنی حرکت به سمت قیمت های نسبی بین المللی و جهانی قاعدتا برای امسال مطرح نیست و هدفمندسازی برای شرایطی پیش بینی می شود که یک تعادلی در بازار پول، کالا و ارز فراهم شده باشد.

وی تصریح کرد: همچنین ما بتوانیم تورم را مهار کنیم و نرخ ارز را یکسان سازی کنیم تا بعد از اینکه آرامش در بازارها برقرار شد و به یک تعادل نسبی رسید آن زمان بحث مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها مطرح خواهد شد.یعنی هیچگاه یک بیماری که تب آلود است را وارد اتاق عمل نمی کنیم و برنامه دولت این است که در وهله اول تب اقتصاد را مهار کند و پس از آن فاز دوم هدفمندی را دنبال کند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، تسنیم و فارس