تبیان، دستیار زندگی
دل مردم ایران زمین آکنده از مهر و محبت و عشق به پیامبر و فرزندان پاک و مطهر ایشان است. باید قدر این محبت و علاقه را دانست .محبتی که سدی محکم در برابر گسترش فساد و فحشا است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیمیای محبت

کیمیای محبت
دل مردم ایران زمین آکنده از مهر و محبت و عشق به پیامبر و فرزندان پاک و مطهر ایشان است. باید قدر این محبت و علاقه را دانست .محبتی که سدی محکم در برابر گسترش فساد و فحشا است.

آفریدگار مهربان از سر لطف و رحمت، محبت و علاقه آل الله علیهم السلام را در دل ما مردم ایران زمین نهاد. این نعمتی بزرگ و بی بدیل است که بسیاری از مردم دنیا از آن بی بهره اند.

نباید مهر و محبت به چهارده نور مقدس علیهم السلام را دست کم گرفت. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها درباره محبت به حضرت علی علیه السلام می فرماید:

ان السعید کل السعید حق السعید ، من احب علیا فی حیاته و بعد موته. به درستی، خوشبخت به تمام معنا و واقعی کسی است که علی را در حال حیات و بعد مرگش، دوست بدارد . (1)

هم چنین امیرالمومنین علی علیه السلام درباره اثر محبت به اهل بیت علیهم السلام می فرماید :

لمحبینا افواج من رحمة الله و لمبغضینا افواج من سخط الله. برای دوستان ما فوج هایی از رحمت خداست و برای دشمنان ما، فوج هایی از خشم خداست .(2)

محبت به عزیزان الهی، چون گوهری تابناک و درخشنده در سینه است که هرگز نورش از میان نمی رود و این نور فرد را به راه مستقیم هدایت خواهد نمود و از گناه و فساد و فحشا دور خواهد ساخت .

محبت و مهر مردم مسلمان ایران زمین به آل الله علیهم السلام بهترین و استوارترین سد در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان قسم خورده اسلام و شیعه است به شرط آن که از این محبت و عشق مردم به درستی بهره برداری شود.

وظیفه ما طلاب است که محبت مردم به پیامبر و فرزندانش را طوری هدایت کنیم تا آنان گرد گناه و فساد نگردند و از گناه و فساد و فحشا بیزار شوند. می توان باکمی تفکر و تدبیر جوانان این مرز و بوم را از راه محبت به آل الله علیه السلام ، مجذوب فرامین و دستورات اسلام نمود و کاری کرد که آنان با جان و دل گوش به فرمان خدا و رسولش باشند و از شیاطین بیزاری جویند.

بسیاری از جوانانی که در انقلاب و دفاع مقدس شرکت فعال داشتند، به واسطه این محبت و علاقه شدید به آل الله علیهم السلام بود که این چنین شیدای خدا شدند و حتی از بذل جان هم در راه دوست دریغ نورزیدند .

شایسته است که طلاب و روحانیون با بهره گیری از محبت مردم به انوار مقدس الهی، جامعه را از گناه و فساد پاک سازند.

ما طلاب باید در برخورد با محبین آل الله 2 کار مهم را انجام دهیم :

1. باز نگه داشتن راه :

محبت اهل بیت به ویژه امام حسین علیه السلام از چنان کششی برخوردار است که همه کس حتی مسیحیان ، یهودیان ، زرتشتیان و آنانی که اعتقادی به هیچ دین و مذهبی ندارند، جذب خود می کند .

حال که اهل بیت علیهم السلام ، مردم را به سمت خود جذب نموده اند ما حق نداریم راه را بر روی کسی ببندیم .

این معجزه عشق اهل بیت است که جوانانی که حتی حرمت پدر و مادران خود را نگه نمی دارند، مجذوب انوار آسمانی شده و در جلسه هایی که به نام و یاد ایشان برپا می شود شرکت می کنند.

نباید جوانانی که با سر و وضع آن چنانی و با تیپ و قیافه های غربی وارد محافل مذهبی می شوند، به جرم قیافه ظاهرشیان از جلسه و خودمان طرد کنیم .

درست است که ظاهر آنان ظاهری اسلامی نیست اما دل آنان سر شار از محبت به پیامبر و فرزندانش است و بهتر است کمی هم به دل آنان نظاره کنیم !

ما درون را بنگریم و حال را               نی برون را بنگریم وقال را

باید چون پیامبر و اهل بیتش رحمة للعالمین باشیم. امام حسین علیه السلام حر بن یزید ریاحی که راه را به روی ایشان بست را از در خانه خودش برنگرداند. این که چنین جوانانی پا به جلسه های اهل بیت می گذارند، جای بسی شکر دارد. این نشانه فطرت پاک ایشان است. باید روحانی و سخنران جلسه، نفس حقی داشته باشد تا گرد و غبار از آینه دلشان بزدارید.

خداوند هرگز بندگانش را از درگاه خود نمی راند حتی اگر آنان چون فرعون غرق گناه باشند. ما که از خدا بالا تر نیستیم که بخواهیم سد ورود جوانان به محافل اهل بیت شویم. باید چون خدا با مهربانی با این گونه جوانان بر خورد کنیم.

بازآ بازآ هر آن چه هستی بازآ            گر گبر و کافر و بت پرستی بازآ

 این درگه ما، درگه نومیدی نیست           صد بار اگر توبه شکستی بازآ

2.هدایت :

کم نبودند جوانانی که در باتلاق گناه و فساد دست و پا می زدند اما محبت ایشان به پیامبر و فرزندانش، بالاخره کار خودش را کرد و ایشان پا به راه هدایت گذاردند.

بی تردید شما دوست عزیز نام شیدایی امام حسین علیه السلام، حاج رسول ترک را شنیده ید. وی در جوانی انسانی مذهبی و مومن نبود اما نام و یاد امام حسین علیه السلام او را به راه مستقیم رهنمون ساخت. محبت امام حسین علیه السلام کاری با حاج رسول ترک کرد که وی را به یکی از مردان صالح و عابد روزگار بدل ساخت!

طلاب و روحانیون باید با همراه ساختن سعه صدر و محبت، به دستگیری معنوی جوانان مجذوب شده به محافل و جلسه های آل الله علیهم السلام بپردازند.

بسیاری از این جوانان در خانواده هایی غیر مذهبی بزرگ شده اند. خانواده هایی که پایبندی به فرامین الهی را جدی نمی گیرند و حتی برخی از این خانواده ها جوانشان را به فساد و فحشا تشویق و سوق می دهند!

این ما طلاب هستیم که باید چون اربابان حسین بن علی علیهما السلام، دست این گونه جوانان را بگیریم و آنان را از ورطه نابودی نجات بخشیم.

پس از آن که با مهربانی و سعه صدر با این جوانان بر خورد کردیم و توانستیم اعتماد آنان را به خود جلب نماییم، حال وقت هدایتگری است. باید به این جوانان پاک سرشت این نکته مهم را گوشزد نماییم که محبت باید در رفتار و گفتار هم نمایان شود. عاشقی که حاضر نباشد به خاطر محبوبش از برخی کارهای خود دست بکشد و برخی کارها را انجام دهد نشاید که عاشق و محب نامیدش.

باید در هنگام شور جلسه های عزاداری به جوانان گوشزد نماییم که باید محبت خود به اهل بیت را در رفتار هم ثابت کنید. همان گونه که همسر با رفتار شایسته محبتش را به همسرش ثابت می کند، پدر با رفتارش عشق خویش را به فرزندش به اثبات می رساند، شما هم باید با رفتارتان عشق و محبت خود را به پیامبر و فرزندان پاک و معصومش ثابت کنید، اگر دوست دارید که واقعا محب آنان باشید !


پی نوشت ها:

1-تحف العقول /ص962

2-تحف العقول/ص188

منابع:

تحف العقول/ترجمه حسن زاده/آل علی/قم/88

تهیه و تولید:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان