تبیان، دستیار زندگی
تب یونجه، آلرژی (حساسیت) به گرده گیاهان است که باعث آبریزش چشم‌ها، عطسه، ورم و خارش می‌شود. تب یونجه هنگامی که درخت‌ها و سایر گیاهان گرده‌افشانی می‌کنند، تشدید می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تب یونجه؛ آلرژی به گرده گل و گیاه


تب یونجه، آلرژی (حساسیت) به گرده گیاهان است که باعث آبریزش چشم‌ها، عطسه، ورم و خارش می‌شود. تب یونجه هنگامی که درخت‌ها و سایر گیاهان گرده‌افشانی می‌کنند، تشدید می‌شود.

تب یونجه

تب یونجه را رینیت آلرژیک Alergic Rhinitis (التهاب مخاط بینی) نیز می گویند که منجر به آبریزش بینی، عطسه، خارش و آبریزش چشم می شود.

تب یونجه غالبا در بهار و تابستان شیوع دارد و معمولا ناشی از واکنش به گرده گل و گیاه و درختان است.

با اینکه هر کسی ممکن است دچار تب یونجه شود،‌ بسیاری از مبتلایان سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.

فردی که به لحاظ ژنتیکی دارای زمینه ابتلا به آلرژی باشد، در فصل بهار و در مواجهه با عوامل آلرژی زا همچون درختان، چمن‌ها و علف‌های هرز که عمدتا در این فصل شروع به گرده‌افشانی می‌کنند بیشتر دچار مشکلات حساسیتی می‌شود.

بیشتر مبتلایان به تب یونجه به انواع مختلف گرده گل ها حساسیت دارند. اگر آنها را در اتاقی که تهویه خوب نداشته باشد بگذارید، بدون اختیار نشانه‌های آن را از خود نشان می دهند.

افرادی که هنگام قرار گیری در معرض گرده‌های گیاهی دچار تب یونجه می‌شوند، ممکن است به سایر مواد آلرژی‌زا نیز حساس شوند.

بهترین راه جلوگیری از تب یونجه اجتناب از گرده‌های گیاهی است که محرک آن هستند.

کودکانی که از تب یونجه رنج می‌برند از راه دهان نفس می‌کشند، زیر راه بینی بسته می‌شود.

در بیمارانی که مبتلا به نوع شدیدتری از آلرژی هستند، ممکن است نشانه‌هایی از آسم و تنگی نفس نیز دیده شود. خس خس سینه و سرفه‌های مکرر می‌تواند از علایم بروز آلرژی شدید باشد

تب یونجه قبل از پنج سالگی عارض نمی‌گردد، اما بعد از آن می‌تواند در هر سنی شروع شود و یا پایان یابد و می‌تواند خانوادگی باشد.

برخی از کودکانی که نسبت به حیوانات، گردوخاک و نیز گرده گیاهان حساسیت دارند، در تمام سال از تب یونجه رنج می‌برند و به آن بیماری رینیت آلرژیک پایدار یا Perenial می‌گویند.

در بیمارانی که مبتلا به نوع شدیدتری از آلرژی هستند، ممکن است نشانه‌هایی از آسم و تنگی نفس نیز دیده شود. خس خس سینه و سرفه‌های مکرر می‌تواند از علایم بروز آلرژی شدید باشد.

یکی از تفاوت های‌ سرماخوردگی و آلرژی این است که بیماران مبتلا به سرماخوردگی معمولا دچار تب می‌شوند، در حالی که این موضوع در بیمارانی که مشکل آلرژی دارند صادق نیست.

در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که بیماری‌های آلرژیکی تحت درمان با آنتی بیوتیک ها قرار می‌گیرند، در حالی که این مسئله ضمن تشدید بیماری، موجب ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در بدن می شود.

اساس تشخیص بیماری‌های آلرژی بر دریافت اطلاعات و شرح حال دقیق از بیمار است. علاوه بر انجام معاینات و رد کردن بیماری‌هایی که علایم مشابه با این بیماری دارند، باید تست‌های تشخیصی آلرژی نیز از بیمار گرفته شود تا ضمن تایید تشخیص نوع بیماری با شناسایی عوامل تشدید کننده و اجتناب از برخورد با آن به درمان آلرژی اقدام کرد.

عطسه کردن

علائم تب یونجه

- عطسه

- آبریزش بینی با ترشحات روشن

- خارش

- اشک ریزش چشم ها

زمان مراجعه به پزشک متخصص

اگر فکر می‌کنید مشکل شما بیشتر یک عفونت جدی است و یا اینکه تب یونجه شما را عذاب می دهد، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک احتمالا قطره‌های ضدگرفتگی بینی یا شربت، قرص و یا اسپری آنتی هیستامین برای تسکین نشانه‌های شما تجویز خواهد کرد.

اگر ناراحتی شما شدید است، پزشک یک سری آزمایش های پوستی را برای کشف عامل حساسیت‌زا (آلرژن) که نشانه‌های تب یونجه را بوجود آورده است توصیه می‌کند.

به محض شناخته شدن یک و یا چند آلرژن، پزشک می تواند واکسن مخصوص به آن را تجویز کند و یک دوره از تزریقات را برای حساسیت‌زدایی به مدت بیشتر از یک هفته در نظر بگیرد.

گردوخاک منزل را تا حد امکان بگیرید. حتی اگر کودک شما به گردوغبار حساسیت نداشته باشد، یک فضای خاک‌آلود می‌تواند تب یونجه را شدیدتر کند

راه های خود مراقبتی

- سعی کنید درون خانه بمانید و از دستگاه‌های تهویه مطبوع و تصفیه‌کننده هوا استفاده کنید.

- برای تسکین علائم‌تان از داروهای آنتی‌هیستامین استفاده کنید (با تجویز پزشک).

- افرادی که دچار تب یونجه شدید هستند، در صورتی که مجبور باشند برای مدت طولانی در بیرون خانه بمانند، باید استفاده از ماسک‌های ضدغبار را در نظر داشته باشند.

آنفولانزا در کودکان

در مورد کودک مبتلا به تب یونجه باید ...

- اگر کودک زیاد عطسه می‌کند، درجه حرارت بدن او را به منظور بررسی بیماری های عفونی مانند آنفلوآنزا و یا سرماخوردگی اندازه بگیرید.

- نگذارید کودک به چشمان خود دست بزند، زیرا وضعیت آنها را بدتر می‌کند. چشم های او را با آب سرد شستشو دهید.

- تأثیرات گرده گل ها را هر روز برسی کنید و نگذارید کودک شما به چمنزار و یا به میان علف های تازه قدم بگذارد.

- از افتادن پر حیوانات روی تختخواب کودک ممانعت کنید و لباس های کرکدار به او نپوشانید.

- گردوخاک منزل را تا حد امکان بگیرید. حتی اگر کودک شما به گردوغبار حساسیت نداشته باشد، یک فضای خاک‌آلود می‌تواند تب یونجه را شدیدتر کند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

سلامت نیوز

همشهری آنلاین

ایسنا - دکتر رسول نصیری متخصص آسم و آلرژی

مطالب مرتبط:

در تابستان دچار آلرژی می‌شوید؟

حساسیت بهاری سرمنشا آسم است

عطسه‌های پشت‌سرهم مهم‌اند یا نه؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.