تبیان، دستیار زندگی
دکتر روحانی در مصاحبه شبکه CNN در پاسخ به سوال کریستین امانپور درباره حساب کاربری توئیترش و اینکه آیا امکان دسترسی مردم ایران به این شبکه اجتماعی را به وجود خواهد آورد یا خیر گفت: همه تلاش من این است که مردم ایران به راحتی بتوانند از همه اطلاعات موجود در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از فیس بوک تا توییتر با روحانی!


دکتر روحانی در مصاحبه شبکه CNN در پاسخ به سوال کریستین امانپور درباره حساب کاربری توئیترش و اینکه آیا امکان دسترسی مردم ایران به این شبکه اجتماعی را به وجود خواهد آورد یا خیر گفت: همه تلاش من این است که مردم ایران به راحتی بتوانند از همه اطلاعات موجود در سطح جهانی استفاده و بهره برداری کنند.

توییتر

توئیتر (2006) از زمان تاسیس یعنی از هفت سال پیش تاکنون به پاتوقی برای کاربران از قشرهای مختلف تبدیل شده ‌است، که علاوه بر به‌ روز ‌رسانی اخبار مکانی برای گردهم‌ آیی‌های خشمگینانه آنلاین کاربران نیز به شمار می‌ رود. براساس گزارش CNN، در واقع هر رویداد تکان ‌دهنده و یا بی ‌اهمیتی که در جهان رخ می‌ دهد، بیش از نیم میلیارد کاربر توئیتر حرفی برای گفتن درباره آن رویداد دارند و معمولا این اظهارنظرها ناامید‌کننده یا خشمگینانه است. از انتخاب "بن ‌افلک" برای بازی در نقش بتمن گرفته تا تبرئه جورج زیمرمن،‌ رقابت‌ های ورزشی،‌ برنامه‌ های تلویزیونی، سیاست، اخبار و یا هرموضوع دیگری منجر به آغاز موجی از اظهار نظرهای منفی و خشمگین در توئیتر می‌ شود.

"دیوید ریس" روانشناسی در سن ‌دیه‌ گو که در زمینه پویاشناسی شخصیتی تخصص دارد معتقد است فعالیت‌ های آنی توئیتری می‌ تواند بر افراد غلبه کند. به گفته وی بسیار ساده است که عبارتی را نوشته و کلید ارسال را فشار دهیم، به این شکل می‌ توان به صورت آنی و بدون اینکه به آن فکر کرد، چیزی گفت.

البته همانطور که اشاره می ‌کنید، در دوران تبلیغات انتخاباتی‌ ام حامیان و طرفداران من، از این شبکه ها به طور وسیع استفاده کردند و الان هم ،حامیان، طرفداران و حتی منتقدین از این شبکه ها استفاده می کنند و من هم از نظرات حامیان و هم از منتقدین استفاده می کنم

چندی پیش بنیانگذار و رئیس توئیتر و حساب توئیتری منتسب به رئیس جمهور ایران با یکدیگر پیام کوتاهی را در این شبکه اجتماعی رد‌ و بدل کردند. براساس گزارش CNN، جک دورسی رئیس شبکه اجتماعی توئیتر چند روز پیش در این شبکه اجتماعی پیامی با این مضمون را برای دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ارسال کرد: عصر به‌ خیر آقای رئیس ‌جمهور. آیا شهروندان ایرانی هم می ‌توانند توئیت‌ های شما را بخوانند؟

پنج ساعت پس از ارسال این پیام حساب کاربری رئیس جمهور ایران به دورسی پاسخ داد: عصر به خیر. همانطور که به کریستین امانپور گفتم، همه تلاش من این است که مردم ایران به راحتی بتوانند از همه اطلاعات موجود در سطح جهانی استفاده و بهره برداری کنند، زیرا این حق آنها است. دورسی نیز در پاسخ به این پیام از دکتر روحانی تشکر کرده و از او درخواست کرده تا اگر برای محقق کردن این امر کاری از  وی برمی ‌آید، او را مطلع سازند.

توییتر

توئیتر

ریاست جمهوری ایران در مصاحبه شبکه CNN در پاسخ به سوال کریستین امانپور درباره حساب کاربری توئیترش و اینکه آیا امکان دسترسی مردم ایران به این شبکه اجتماعی را به وجود خواهد آورد یا خیر گفت: همه تلاش من این است که مردم ایران به راحتی بتوانند از همه اطلاعات موجود در سطح جهانی استفاده و بهره برداری کنند. شبکه های اجتماعی بزرگ و شبکه های اطلاعاتی بزرگ امروز در سطح جهان وجود دارد که حق همه انسان ها و ملت هاست که از آن استفاده و بهره برداری کنند. البته ممکن است بسیاری از کشورها چارچوب هایی از لحاظ اخلاقی داشته باشند که آنها را مراعات می کنند، حتما در ایران هم چارچوب هایی وجود دارد اما در عین حال تلاش من این است که در ماه های آینده ،همه آن قول ‌هایی که در تبلیغات انتخاباتی به مردم داده‌ ام را عملی کنم.

البته همانطور که اشاره می ‌کنید، در دوران تبلیغات انتخاباتی‌ ام حامیان و طرفداران من، از این شبکه ها به طور وسیع استفاده کردند و الان هم ،حامیان، طرفداران و حتی منتقدین از این شبکه ها استفاده می کنند و من هم از نظرات حامیان و هم از منتقدین استفاده می کنم، چون دولت نیاز به انتقاد دارد؛ بنابراین کاستن مشکلات مردم در این زمینه جزو برنامه های دولت است که مردم بتوانند در چارچوب های اخلاقی که تنظیم می ‌شود، اطلاعات لازم را از این شبکه ها کسب کنند.

همه تلاش من این است که مردم ایران به راحتی بتوانند از همه اطلاعات موجود در سطح جهانی استفاده و بهره برداری کنند. شبکه های اجتماعی بزرگ و شبکه های اطلاعاتی بزرگ امروز در سطح جهان وجود دارد که حق همه انسان ها و ملت هاست که از آن استفاده و بهره برداری کنند

حائز اهمیت آن که شبکه اجتماعی توییتر نیز همچون شبکه های فیس بوک، سی ان ان (اخیرا رفع فیلتر شد) و رویترز فیلتر می باشد و این در حالی است که دولتمردان ایرانی آشکارا از آن ها استفاده نموده و حتی گاهی مردم را نیز بدان ها ترغیب می نمایند. چند سوال پیش می آید که به واقع استفاده از این شبکه ها آزاد است؟ اگر نیست چرا دولتمردان از آن استفاده می کنند؟ و اگر بلامانع است پس چرا فیلتر می باشند؟!

فرآوری: ازاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: همشهری آنلاین / گرداب / ویکیپدیا