تبیان، دستیار زندگی
سعید سهیلی این روزها در بزرگراه قم در حال فیلمبرداری جدیدترین فیلم خود با عنوان «كلاشینكف» است، اثری كه نگاهی معترضانه به پدیده شوم قاچاق موادمخدر و رواج اعتیاد در جامعه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبضه ی پر کلاشینکف


سعید سهیلی این روزها در بزرگراه قم در حال فیلمبرداری جدیدترین فیلم خود با عنوان «كلاشینكف» است، اثری كه نگاهی معترضانه به پدیده شوم قاچاق موادمخدر و رواج اعتیاد در جامعه دارد.

قبضه ی پر کلاشینکف

** روز - خارجی - گاوداری

سرباز جوان آتشی در دست دارد و فریاد می زند:

به ناموس من توهین می كنی؟ بگو ... خوردم بگو بگو ... .

مرد به آرامی به پسر جوان نگاه می كند و با خونسردی می گوید:

وجود داری آتیش بزن، عُرضشو داری بزن.

سرباز جوان كه عصبانی تر شده كپسول گازی را پشت سر خود می كشاند؛ كارگران گاوداری سعی می كنند مانع از وی شوند اما نمی توانند جلوی او را بگیرند.

سرباز جوان بار دیگر فریاد می زند: اگه اینا رو (كاه) آتیش بزنم نصف تهرون خمار میشن.

مرد باز هم با همان آرامش می گوید:

اونو بزا زمین بچه.

سرباز جوان با آتش به سمت كاه ها حمله می كند؛ كاه ها شعله ور می شود ...

در همین لحظه كارگردان كات داده و گروه با سطل آبی كه در دست دارند تلاش می كنند كاه های آتش گرفته را خاموش كنند.

«ساعد سهیلی» بازیگر نقش سربازی جوان كه «عادل» نام دارد، نماد اعتراض جامعه در برابر قاچاق موادمخدر است.

او لباس سربازی بر تن دارد و با یك اسلحه «كلاشینكف» كه نام فیلم نیز از آن برگرفته شده، به توصیه های صحبت های سعید سهیلی كارگردان فیلم درباره درگیری با كارگران گوش می دهد.

كمی آنطرف تر جمشید هاشم پور بازیگر حرفه ای و كاربلد سینمای ایران با گریمی خاص ایستاده و با همان نگاه نافذ در حال بررسی شرایط است.

روز به نیمه رسیده اما كار فیلمبرداری از سر گرفته می شود و ظاهرا تصاویر گرفته شده رضایت سهیلی را جلب نكرده است.

گروه طراح صحنه، كاه های سیاه شده را كنار می زند و جمعی از كارگران نیز پشت كاه ها پناه می گیرند كه در كادر دیده نشوند.

همه چیز آماده برای فیلمبرداری است اما صدای كامیون هایی كه از جنب گاوداری عبور می كنند كار را دشوار می كند؛ از این رو گروه مجبور به بستن خیابان های اطراف می شود اما با این حال تردد برخی كامیون ها از داخل سوله های مختلف به خیابان، كار را مختل می كند و از طرفی شوخ طبعی برخی راننده های كامیون به دشواری های كار می افزاید.

سعید سهیلی قبل از گرفتن سكانس مورد نظر به همه اعلام می كند كه مراقب خود باشید زیرا سلامت از همه چیز مهمتر است.

«علی مردانه» مشاور سهیلی فریاد می زند كه دور تا دور محدوده فیلمبرداری خالی شود زیرا دوربین همه فضاها را خواهد گرفت و كسی نباید در كادر باشد.

دوربین روی شانه های فیلمبردار است و سهیلی در كنار فیلمبردار قرار دارد.

بار دیگر صحنه تكرار می شود.

رقص كپسول گاز روی زمین، و آتش در دست ساعد سهیلی، كمی خطرناك به نظر می رسد اما ساعد غرق در نقش «عادل» شده و به نتیجه مطلوب خود از این سكانس می اندیشد.

«مهدی دلخواسته» عكاس فیلم پشت كاه ها سنگر گرفته تا عكس دلخواه خود را از این پلان بگیرد؛ فیلمبرداری آغاز می شود و در نهایت آتش به جان كاه می افتد كه خاموش كردن آن گروه را كمی با مشكل روبرو می كند.

سهیلی برای اینكه به گروه انرژی دهد از آنان می خواهد به افتخار خود و جمشید هاشم پور دست بزنند. ساعت حدود 13 است و كار همچنان ادامه دارد و «كلاشینكف» برای رسیدن به پایان هنوز روزهای زیادی را در پیش دارد.

صحنه درگیری ساعد سهیلی با كارگران دوباره تكرار می شود، اما در این حین زمین خوردن یكی از كارگران باعث آسیب دیدگی جزیی وی می شود و كارگری دیگر جایگزین او می شود.

بازوی ساعد سهیلی در یكی از سكانس ها ضربه خورده و در حال كمپرس محل آسیب دیدگی با یخ است؛ از طرفی طولانی شدن فیلمبرداری این پلان یك دقیقه ای، جمشید هاشم پور را كمی خسته كرده اما هربار كه سهیلی از وی می خواهد این بخش دوباره فیلمبرداری شود، وی با روی خوش اعلام آمادگی می كند.

هاشم پور در میانه فیلمبرداری به خبرنگار ایرنا می گوید: همانند فیلم «گشت ارشاد» در «كلاشینكف» نقش منفی را ایفا می كنم.

وی یادآوری می كند كه رسانه ها و مجلات جای ما نیست، جای امثال چهره های گیشه پسند است.

این بازیگر سینما تاكید می كند كه امروز خبری از بزرگانی همچون محمدعلی كشاورز، جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی و فرامرز قریبیان نیست در صورتیكه رسانه های امروز درباره بازیگران بزرگ دنیا «تك نگاری» می كنند اما این موضوع در رسانه های كشور دیده نمی شود.

كار از نو آغاز می شود و پلان های باقی مانده این سكانس فیلمبرداری می شود و هاشم پور با همان استیل منحصر بفرد خود دست روی پیشانی می گذارد تا كار ادامه یابد.

سهیلی برای اینكه به گروه انرژی دهد از آنان می خواهد به افتخار خود و جمشید هاشم پور دست بزنند.

ساعت حدود 13 است و كار همچنان ادامه دارد و «كلاشینكف» برای رسیدن به پایان هنوز روزهای زیادی را در پیش دارد.

پولاد كیمیایی، حمید فرخ نژاد و شقایق فراهانی در روزهای آتی به جمع بازیگران این «كلاشینكف» جدیدترین پروژه سینمایی سعید سهیلی می پیوندند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : ایرنا