تبیان، دستیار زندگی
دبیر هفته جهانی فضا از برگزاری مراسم هفته جهانی فضا از تاریخ 12 تا 18 مهرماه سال جاری در کشور خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه هفته جهانی فضا در ایران


دبیر هفته جهانی فضا از برگزاری مراسم هفته جهانی فضا از تاریخ 12 تا 18 مهرماه سال جاری
در کشور خبر داد. هفته جهانی فضا فرصتی برای دولت‌هاست تا دستاوردها و فعالیت‌های فضایی خود را
به اطلاع مردم برسانند. تشویق مردم به مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با فضا نیز از مهم‌ترین اهداف این هفته به شمار می‌رود.

برنامه هفته جهانی فضا در ایران

دبیر هفته جهانی فضا گفت: فاصله بین چهارم اکتبر سالگرد پرتاب اولین ماهواره به فضا یعنی اسپوتنیک1 و سرآغاز ورود انسان به فضا در سال 1957 و دهم اکتبر سالگرد قانون‌مند شدن بهره برداری از فضای ماورای جو از سوی سازمان ملل متحد به عنوان «هفته جهانی فضا» نامگذاری شده است شعار امسال هفته جهانی فضا، «کاوش در مریخ،کشف زمین» انتخاب شده است.

دکتر منوچهر امیر فیروزکوهی، دبیر هفته جهانی فضا گفت: از ابتدای نامگذاری هفته جهانی فضا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور فعال در این حوزه همه ساله با تدارک برنامه های متنوع در جهت اهداف تعریف شده برای این مناسبت حرکت نموده و سازمان فضایی ایران وظیفه هماهنگی و سازماندهی برنامه های متناسب با این هفته را در سراسر کشور عهده دار شده و تلاش نموده است تا گروههای مختلف مخاطبین را تشویق و ترغیب به فراگیری و آشنایی با فواید فناوری فضایی نماید.

امیر فیروزکوهی افزود: امسال نیز کمیته هفته جهانی فضا با مشارکت کارشناسان و فعالان حوزه فناوری فضایی از دانشگاهها، مۆسسات آموزشی، انجمن های علمی – تخصصی در سازمان فضایی ایران تشکیل و اقدام به تدارک برنامه های آموزشی در سطوح مختلف تخصصی و عمومی نموده است. آنچه که امروز به عنوان برنامه های هفته جهانی فضا در ادامه مطرح می شود تنها بخشی از برنامه های در دست اجراست و لازم به ذکر است که علاقه مندان در سراسر کشور با حمایت و پشتیبانی سازمان فضایی ایران اقدام به برگزاری برنامه های آموزشی و ترویجی می نمایند.

این هفته فرصتی است برای اینکه اعلام کنیم فضا، میراث مشترک همه بشریت است و اینکه همه ملت ها می توانند برای استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو به فضا دست یابند

هفته جهانی فضا فرصتی برای دولت‌هاست تا دستاوردها و فعالیت‌های فضایی خود را به اطلاع مردم برسانند. تشویق مردم به مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با فضا نیز از مهم‌ترین اهداف این هفته به شمار می‌رود. این امر منجر به جلب حمایت‌های عمومی از برنامه‌های فضایی و ترویج راه‌اندازی نهادهای مرتبط با فضا خواهد شد.

موارد زیر شاید از مهمترین دلایل برگزاری این هفته باشد:

* آموزش مردم نقاط گوناگون جهان راجع به فواید حاصل از بهره‌برداری از فضا

*  رونق استفاده از فضا برای توسعه اقتصادی پایدار

* جلب حمایت‌های عمومی از برنامه‌های فضایی

* تشویق کودکان به فراگیری علوم و توجه به آینده

* ترویج راه‌اندازی نهادهای مرتبط با فضا در نقاط مختلف دنیا

* جلب همکاری‌های بین‌المللی برای آموزش و امداد فضایی

مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان فضایی ایران این نکته را خاطر نشان ساخت که : این هفته فرصتی است برای اینکه اعلام کنیم فضا، میراث مشترک همه بشریت است و اینکه همه ملت ها می توانند برای استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو به فضا دست یابند.

برنامه هفته جهانی فضا در ایران

وی برنامه های هفته جهانی فضا را در دو بخش علمی و تخصصی و نیز برنامه های عمومی و ترویجی اعلام و از علاقه مندان دعوت کرد تا فعالانه در این برنامه ها شرکت نمایند. بازدید از آسمان نما، برگزاری نمایشگاه هایی در زمینه فضا در مدارس و مسابقه نقاشی، مقاله نویسی، ساخت ماکت و طرح ها و ایده های جدید در امور فضایی، برگزاری سمینار و همایش های علمی و ... را از برنامه های این هفته ذکر کرد و افزود:

همایش سمینار مرکز طراحی و توسعه سامانه های فضایی ،همایش مروری بر دستاوردهای یک سال گذشته سنجش از دور سازمان فضایی ایران، همایش علوم و اکتشافات فضایی، همایش امنیت فضا از منظر پدافند غیرعامل، همایش توسعه ایستگاه های زمینی از نگاه هدایت و کنترل، همایش آشنایی با عملکرد سیستم های VSAT، همایش فناوران فضایی، همایش های دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و برنامه های متنوعی در شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای هفته جهانی فضا در ایران است.

برنامه هفته جهانی فضا در ایران

آنچه آینده فضا را رقم می‌زند، ایده‌های آینده نگرانه‌ای است که امروز رنگ و بوی تخیل دارند. این ایده‌ها در سال‌های آینده به واقعیت بدل خواهند شد و راه ما را در عصر جدید هموارتر خواهند کرد اما اگر بخواهیم چنین رویدادی به واقعیت برسد، باید از اکنون سرمایه انسانی آن را تامین کنیم.

هفته فضا، فرصتی برای تبیین اهمیت مساله فضا و فضانوردی برای عامه مردم و بخصوص جوانان و نوجوانانی است که باید از اکنون علاقه آنها شعله‌ور شود تا بتوانند در آینده در نقش دانشمندان پیش‌رو در این حوزه فعال شوند.

اهمیت این رویداد بویژه در کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران بیش از دیگر نقاط جهان به چشم می‌خورد، چراکه ما نیازمند سرعتی دوچندان برای طی این مسیر هستیم و این تنها با مدیریت صحیح و استفاده از همه توانایی‌ها و نیروها امکان‌پذیر خواهد بود. آینده بشر در فضاست و ما نیز باید با سرعتی بیشتر و روشی منطقی، جای پای خود را در این عرصه مهم، محکم کنیم.

برای مشاهده برنامه های سازمان فضایی ایران اینجا را کلیک کنید.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


به نقل از : پایگاه سازمان فضایی ایران، جام جم آنلاین