تبیان، دستیار زندگی
یکی از موضوعات مهم زیر سقف مشترک،بحث تقسیم وظایف است که باید تکلیف آن به خوبی روشن شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقسیم وظایف بین لیلی و مجنون


یکی از موضوعات مهم زیر سقف مشترک،بحث تقسیم وظایف است که باید تکلیف آن به خوبی روشن شود.

تقسیم وظایف بین لیلی و مجنون

- مگه قرار بود من انجامش بدم؟

- وسایل من را کجا گذاشتی؟

- نمیدانستم باید خرید کنم!

- شستن ظرف کار خانمهاست!

- چرا سطل زباله را من باید بیرون ببرم؟

حتماً شما هم در طول زندگی مشترکتان جمله‌هایی مانند عبارات بالا، شنیده‌اید و شاید هم بارها نظیر این جملات را به همسرتان گفته‌اید‌.

این نوع جملات در اوایل زندگی مشترک با قدرت بر روابط زوجین تأثیر می‌گذارند و گاهی باعث بروز مشاجره و یا حتی قهر و آشتی‌های مختلف می‌گردند‌.

آنچه که باعث می‌شود چنین عباراتی در زندگی مشترک خودنمایی کنند، عدم آشنایی هر یک از همسران با وظایف خود پس از ازدواج و نداشتن برنامه‌ای برای تقسیم وظایف در خانه است.

نکته‌ای کلیدی در تقسیم وظایف

در تقسیم وظایف برای انجام کارهای منزل باید میان همسران‌، هماهنگی وجود داشته باشد‌. همسران نباید دچار این وسواس باشند که کارهای خانه به ‌صورت مساوی بین آنان تقسیم شود، بلکه هدف اصلی این است که برای انجام دادن کارها هماهنگی وجود داشته باشد.

مکتوب نمودن هماهنگی‌ها

در یک تقسیم وظایف موفق‌، مهم‌ترین موضوع پذیرش حقوق و وظایف زوج‌ها نسبت به یکدیگر است! مفهوم این جمله را ساده نگیرید. اینکه آقای خانه بپذیرد، اگر قرار است خانمش به تنهایی مسئولیت همه کارهای خانه را به دوش بکشد، شاید رضایت او از زندگی مشترک پایین بیاید. خانم خانه هم باید بپذیرد که همسرش برخی اوقات به دلیل خستگی زیاد از کار بیرون منزل و استرس‌های م/NB/L;بوط به آن ممکن است آنگونه که باید نتواند در کارهای خانه وی را همراهی کند.

بهترین روش نهادینه‌کردن تقسیم وظایف میان همسران این است که خانم جدولی از کارهای خانه بصورت هفتگی تنظیم نمایدو از همسرش بخواهد تا هر کدام از کارهای منزل را که به انجام آنها تمایل دارد؛ مشخص کند.

درخواست کمک با احترام و محبت

بعضی از خانم‌ها در ابتدای زندگی مشترک نمیدانند چگونه باید از همسرشان برای انجام امور منزل کمک بگیرند.

بدیهی است که به دلیل بسیاری از تفکرات موجود در جامعه امروز، برخی از مردان ایرانی بر این باورند که تمام کارهای منزل مربوط به خانم خانه است و آقایون هیچ وظیفه‌ای برای رسیدگی و یا مشارکت در کارهای خانه ندارند‌!

شاید این اعتقاد آقایون به نحوه برخورد خوب یا خدای نکرده ناصحیح خانم‌ها هم مربوط باشد‌!

آنچه که واضح است‌، خانم خانه باید با احترام و لحنی دوستانه از همسرش بخواهد که در تقسیم کارهای منزل مشارکت داشته باشد. نباید بسیاری از کارها را بصورت اجباری برای مردها قرار داد. خوب است که نظر مرد زندگی‌تان را جویا شوید تا او بتواند بر حسب زمانبندی اوقاتی که در خانه است، برای کمک به شما اقدام کند.

تجربه نشان داده که با درخواست‌های محترمانه و محبت‌آمیز بعد از مدتی؛مشارکت در کارهای منزل، تبدیل به یک روال عادی در زندگی خواهد شد و دیگر لازم نیست خانم همکاری مشترک در کارهای خانه را متذکر بشود

بلد نیستم‌ها را کنار بگذارید

بسیاری از مردان دلیل عمده عدم همکاری‌شان در امور منزل را، عدم آگاهی از چگونگی انجام کارهای منزل میدانند. بعضی از آنها به محض درخواستی مبنی بر کمک فوراً با جمله«بلد نیستم این کار را انجام بدهم» خود را به خارج از گود تقسیم وظایف می‌کشند.

طبیعی است که هیچ انسانی در بدو تولد توانایی انجام کارهای گوناگون را نداشته و آنچه که مهارت‌های افراد را در انجام صحیح کارهای مختلف بالا می‌برد‌، میزان اعتماد به نفس و البته انگیز و رغبت آنهاست. «بلد نیستم»‌ها یک حالت تدافعی میان همسران ایجاد میکند و همین عاملی برای بروز اختلافات عمیق با دلایلی پیش پا افتاده در خانواده‌های جوان خواهد شد.

مشارکت مفیدتر از تقسیم وظایف

مشارکت؛ بهترین نوع مدیریت بین زوج‌های جوان در خانه است! تجربه نشان داده که هر نوع برنامه‌ریزی در انجام کارهای منزل توسط زوجین غیر از روش مشارکتی، به شکست و نارضایتی می‌انجامد. منظور از مشارکت این است که همسران همپای همدیگر در کارهای خانه سهیم باشند و برای هم مسئولیت‌هایی را تعیین کنند. در انجام مشارکتی امور منزل هیچ یک از مرد و زن حرف اول و آخر را نمی‌زنند بلکه آنها برای انجام امور به صورت دو نفری تصمیم میگیرند.

مشارکت حس همدلی زوجین را تقویت کرده و آنها را از پرتگاه‌هایی هم چون رقابت ناسالم در امور عادی زندگی دور نگه میدارد.

زندگی ه:/. راه با مشارکت بسیار ایده‌آل‌تر از زندگی رقابتی خواهد بود .

خستگی همسرتان را در نظر بگیرید

این یک اعتقاد ریشه‌دار و قدیمی است که”‌مردان به‌دلیل خستگی کار بیرون از خانه، نمی‌توانند در امور منزل فعالیت داشته باشند”‌. و با توجه به ریشه‌دار بودن این نظریه در عمق وجود اکثر قریب به اتفاق مردان ایرانی؛ لازم است خانم‌ها برای ایجاد تغییر در این نگرش با احتیاط و طمأنینه برخورد نمایند.

البته این نکته طلایی را به خاطر داشته باشید که؛ مردان برای همسری که به آن علاقه دارند هر کاری انجام می‌دهند تا رضایت‌ وی را بدست آورند!

اما لازم است شما به عنوان خانم خانه؛ تمهیداتی را برای آرامش همسر خود بیندیشید تا در سایه این آرامش بتوانید با کمک یکدیگر به کارها رسیدگی کنید. شما باید بپذیرید که مردها به دلیل کار سنگین و تمام وقتی که در خارج از منزل دارند، در بدو ورود به منزل احساس خستگی دارند. بهتر است زمانی که مرد به خانه برمی‌گردد بلافاصله از او مشارکت و یا کمک در کارها را طلب نکنید‌. ابتدا به او توجه و محبت کنید وبعد از مدتی که استراحت کرد و خستگی‌اش رفع شد، با لحنی دوستانه از او بخواهید به شما کمک کند.

تقسیم وظایف بین لیلی و مجنون

سرسری نگیرید

بعد از قبول کردن مسئولیت‌های محول شده، سعی ک:/.,ید تا آنها را به نحو احسن انجام دهید. هیچ کاری را با بی‌رغبتی شروع نکنید و با بی‌حوصلگی به پایان نرسانید‌. هر کاری را در وقت مشخص خودش انجام دهید و به تعویق نیندازید‌. سَرسَری گرفتن کارها ممکن است باعث شود دوباره آن را انجام دهید‌.

ایرادگیری ممنوع

وقتی که برای مشارکت در کارهای خانه، برنامه‌ریزی کردید و نوبت به انجام کارها رسید، لطفاً فقط جنبه مثبت تعامل همسرتان را ببینید و از نحوه انجام کار او، ایرادگیری نکنید! ایراد گرفتن از کارها نه تنها بهبودی حاصل نمی‌کند، بلکه ممکن است پس از مدتی همسرتان را دلزده و حساس کرده و باعث شود او تمام کارها را به خودتان محول کند تا بدون ایراد انجام شوند. صبور باشید و روزهای اول برنامه مشارکت را در سکوت و بدون ایراد سپری کنید. ظرف مدت کوتاهی خواهید دید که همسرتان به خوبی از عهده وظایفش برخواهد آمد و همه جوانب را در اثر تجربه فرا گرفته است.

از همدیگر قدردانی کنید

پس از انجام تک‌تک کارهای خانه، از همدیگر قدردانی کنید! این یک اصل ضروری در روابط و تعاملات زوجین است‌. جمله‌هایی مانند:

- از کمکت ممنونم

- متشکرم که به کارهای زندگی مشترکمان رسیدگی کردی.

- چقدر انجام امور منزل کنار تو لذت‌بخش است.

و صدها جمله شبیه این‌ها هستند‌، که با کلماتی ساده ساخته می‌شوند اما عمق احساسی خوشایندی را در همسرتان به وجود می‌آورند‌. این جمله‌های تشکرآمیز باعث می‌شوند تا هر یک از همسران بدانند که شریک زندگی‌شان قدردان زحمت‌های آنهاست و این یک پارامتر مهم در رضایتمندی از زندگی مشترک به حساب می‌آید‌.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: مهرخانه

مطالب مرتبط:

احترام به شریک همیشگی

مدیریت داد و بیدادهای همسر

ریز نکته‌های زن و شوهری

حمایت‌های عاشقانه از همسر

با این همه تفاوت، ما خوشبختیم!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.