تبیان، دستیار زندگی
مصرف فقط میوه تأثیر چندانی در کاهش خطر مرگ ندارد اما در عوض مصرف سبزیجات به تنهایی می‌تواند خطر مرگ‌ومیر را کاهش دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با مصرف سبزیجات خام بیشتر عمر کنید


مصرف فقط میوه تأثیر چندانی در کاهش خطر مرگ ندارد اما در عوض مصرف سبزیجات به تنهایی می‌تواند خطر مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

سبزیجات

نتایج یک پژوهش گسترده‌ی اروپایی نشان می‌دهد که مصرف میوه و سبزیجات خطر مرگ‌ومیر به ویژه به دلیل بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

ای کسانی که میوه نمی‌خورید بدانید و آگاه باشید که مصرف میوه و سبزیجات خطر مرگ‌ومیر به ویژه مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

نتایج این پژوهش گسترده که در کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، هلند و چند کشور اروپایی دیگر انجام شد نشان می‌دهد که بین سلامتی و تغذیه‌ی مناسب ارتباط نزدیکی وجود دارد. به عنوان مثال نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های گازدار خطر ابتلا به دیابت را بالا می‌برد.

محققان قصد داشتند که روی ارتباط بین مصرف میوه و سبزیجات و خطر مرگ‌ومیر بررسی‌هایی انجام دهند. تأثیر مثبت میوه و سبزیجات پیش از این نیز به اثبات رسیده است. اما این پژوهش گسترده که روی عده‌ی زیادی از کشورهای مختلف انجام ‌شده تأثیر مثبت این مواد غذایی را در کاهش مرگ‌ومیر به اثبات می‌رساند.

در بین 451151 شرکت‌کننده در این پژوهش که 13 سال به طول انجامید 25682 مورد مرگ ثبت شد که 10438 مورد آن ناشی از سرطان و 5125 مورد از آن نیز ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی بوده است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف بیش از 569 گرم میوه و سبزیجات در روز خطر مرگ‌ومیر را به میزان 10 درصد کاهش می‌دهد: یعنی اینکه 1.12 سال دیرتر دار فانی را وداع می‌گویید و البته سالم تر زندگی می‌کنید.

نتایج بررسی‌ها به طور روشن نشان می‌دهد که داشتن یک برنامه‌ی غذایی سرشار از میوه و سبزیجات خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را 15 درصد کاهش می‌دهد.

محققان توصیه می‌کنند رژیم غذایی‌تان را سرشار از میوه و سبزیجات کنید

تا بیماری‌های قلبی عروقی از شما دور شود. باید بدانید رژیم غذایی مدیترانه‌ای

که حاوی میوه و سبزیجات، ماهی و روغن زیتون است خطر بیماری‌های قلبی

عروقی را به میزان 30 درصد کاهش می‌دهد

توجه داشته باشید مصرف فقط میوه تأثیر چندانی در کاهش خطر مرگ ندارد اما در عوض مصرف سبزیجات به تنهایی می‌تواند خطر مرگ‌ومیر را کاهش دهد. مصرف سبزیجات خام نیز تأثیر بیشتری دارد. در واقع مصرف روزانه‌ی سبزیجات خام به میزان 16 درصد خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

محققان توصیه می‌کنند رژیم غذایی‌تان را سرشار از میوه و سبزیجات کنید تا بیماری‌های قلبی عروقی از شما دور شود. باید بدانید رژیم غذایی مدیترانه‌ای که حاوی میوه و سبزیجات، ماهی و روغن زیتون است خطر بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان 30 درصد کاهش می‌دهد.

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش خطر مرگ‌ومیر به دلیل مصرف میوه و سبزیجات در بین برخی از افراد چشمگیرتر است: افرادی که الکل زیادی مصرف می‌کنند (30 تا 40 درصد)، افراد چاق (20 درصد) و افراد سیگاری. به عقیده‌ی متخصصان دلیل این کاهش در نتیجه‌ی وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در این مواد غذایی می‌باشد که خطر استرس اکسیداتیو ناشی از الکل، دخانیات و چاقی را کاهش می‌دهند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

قبل از مصرف سبزیجات بخوانید

سبزی‌های سحرآمیز

سبزیجات معطر: به سلامتی سلام کن

سبزی پای ثابت سلامتی بی تو هرگز!

ترفندهایی برای مصرف بیشتر سبزیجات

میوه و سبزیجات:5 واحد اما چگونه؟

سبزیجات را چگونه خشک کنیم؟

چگونگی خرید و شستشوی میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات: هرچه رنگی‌تر بهتر

رنگ‌ها در میوه‌ها و سبزیجات نیز معنی دارند

بهترین شیوه‌ی نگهداری میوه و سبزیجات

جنگ علیه سرطان با سبزیجات

پوست سبزیجات را جدا نکنید

سبزیجات سرشار از ویتامین برای فصل سرما

آیا سبزی آماده و منجمد خاصیت دارد؟

تفاوت طرفداران میوه و دوستداران سبزیجات

از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید

برترین سبزی ها برای سلامتی

سبزی ها خطر دیابت را کاهش می دهند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.