تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با سیزدهم مهر 1392هجری خورشیدی، بیست و نهم ذی القعده 1434هجری قمری و پنجم اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیزدهم مهر در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز شنبه برابر با سیزدهم مهر 1392هجری خورشیدی، بیست و نهم ذی القعده 1434هجری قمری و پنجم اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

13 مهر 1359

نیروهای عراقی تهاجم سنگینی را برای تصرف خرمشهر آغاز كردند. این حمله با مقاومت رزمندگان اسلام روبرو شد و آنها پس از تحمل خسارت های جانی و مالی فراوان، تنها توانستند 50 متر به داخل این بندر پیشروی كنند.

13 مهر 1357

بدنبال محدودیت هایی كه در فعالیت های امام خمینی (ره) توسط حكومت عراق اعمال شد، ایشان از عراق راهی فرانسه شدند. امام (ره) قبل از فرانسه قصد عزیمت به كویت را داشتند كه مقامات وقت این كشور از ورود ایشان ممانعت كردند.

13 مهر 1357

آنتونی پارسونز، سفیر انگلیس در ایران، در دیدار با وزیر كشور وقت گفت: وقتی آیت‌الله خمینی خواست از عراق به كویت عزیمت كند ما از دولت دوستمان (كویت) خواستیم كه ممانعت كند و ملاحظه كردید كه اینچنین هم كردند.

13 مهر 1352

در پی تعطیلی دفتر بی بی سی در تهران، رییس و كارمندان انگلیسی آن از ایران اخراج شدند. این دفتر بدنبال اخطار دولت وقت، مبنی بر عدم رعایت بیطرفی و برخورد مغرضانه در انتشار اخبار، تعطیل شده بود.

13 مهر 1346

بیست و یكمین دوره مجلس شورای ملی كه در 14 مهر 1342 آغاز به كار كرده بود، خاتمه یافت.

13 مهر 1344

امام خمینی(ره) پس از حدود 11 ماه اقامت و تبعید در تركیه با توافق رژیم پهلوی و دولت عراق به این كشور انتقال یافتند. علی رغم ورود مخفیانه امام، ایشان با استقبال گرم و پرشورمردم عراق روبرو شدند. حضرت امام پس از یك توقف كوتاه در كاظمین، رهسپار سامرا شدند و با استقبال باشكوه مردم و حوزه علمیه این شهر، در آنجا اقامت گزیدند.

13 مهر 1326

محمود جم، وزیر جنگ ایران و جرج آلن، سفیر امریكا در تهران، یك پیمان نظامی امضا كردند. به موجب این پیمان استفاده ایران از كمك های نظامی سایر كشورها، منوط به موافقت آمریكا و همچنین مقرر شد شماری از افسران امریكایی برای بهبود وضع ارتش ایران عازم ایران شوند.

13 مهر 1321

با اصرار و پافشاری دولت امریكا، ایران علی رغم مخالفت اولیه خود با استخدام آرتور میلسپو، به عنوان رییس كل خزانه ایران و مشاور اقتصادی، موافقت كرد.

13 مهر 1314

مجلس شورای ملی رای حكمیت دولت تركیه، راجع به تحدید حدود ایران و افغانستان را كه در‌ تاریخ 24 فروردین 1314 صادر شده و مشتمل بر هفت فصل بود، تصویب كرد و اجازه اجرای آن را به دولت داد.

13 مهر 1305

رضا پهلوی، 50 نفر از محصلین وزارت جنگ را برای فراگیری آموزش های نظامی تحت فرماندهی سرهنگ سیف‌الله خان به مسكو اعزام كرد. در همین سال با تایید مجلس، گروهی از افسران ایرانی برای گذراندن دوره های آموزشی به مدارس نظامی اروپای غربی و به ویژه فرانسه فرستاده شدند.

تنظیم: هومن بهلولی