تبیان، دستیار زندگی
اگر گل نمی‌خوردیم سه، چهار گل می‌زدیم. ما جانانه کار کردیم اما در فوتبال شانس هم موثر است. امروز ما لیاقتمان پیروزی بود. ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویای اسقلال بر باد رفت

استقلال - اف سی


در شروع نیمه دوم اما استقلال دوباره به بازی برگشت. استقلال که در این نیمه خسرو حیدری را هم نداشت با فشار روی دروازه تیم کره ای ابتدا می توانست روی ضربه فرهاد مجیدی به گل برسد اما لحظاتی بعد کار نیمه تمام فرهاد را ساموئل با ضربه سر روی یک کرنر زیبا به ثمر رساند و بازی مساوی شد....

استقلال ایران(0)2 صفر-  اف سی سئول کره جنوبی(1)2

گلها : ها دائه سونگ  (38) و کی یو کیم )پنالتی) برای سئول و جی لوید ساموئل (50) و محمد قاضی (75) برای استقلال

داور: خلیل الغمدی از عربستان، بدر علی الشومرانی و حامد سلیمان

اخطار: کارت زرد: جمشیدیان از استقلال، دژان دامیانوویچ از اف سی سئول.

تماشاگر: حدود 80 هزار نفر

ورزشگاه آزادی تهران- چهارشنبه 10 مهرماه 92- ساعت 19

ترکیب استقلال:

مهدی رحمتی (3)، خسرو حیدری (2) ( محمد قاضی 45)(4)، جی لوید ساموئل (3)، امیرحسین صادقی(2)، هاشم بیک زاده (3)، فرهاد مجیدی (3) ، پژمان نوری (2) (آرش برهانی 71) (2)، سیاوش اکبرپور(3)، حنیف عمران زاده (3)، احمد جمشیدیان (3) و پژمان منتظری (3).

ترکیب اف سی سئول:

کیم یونگ دائه (3) ، کیم جو یونگ، چا دو ری (3) ، کیم جین کیو (4) ، کیم چیوو(3) ، سرخیو اسکودرو (4) ، دژان دامیانوویچ (3) ، مولینا اوربه (4)، ها دائه سونگ (4) ، گو یوهان (3) ، کوه میونگ جین (یون ایلوک 68).

نگاه کلی: در حالی سوت آغاز این دیدار زده شد که آبی پوشان در نیمه نخست در زمین کره جنوبی با نتیجه دو گل مغلوب شده بودند و کار کمی برای شاگردان قلعه نویی دشوار بود اما با آغاز شدن دیدار شور و هیجان هواداران استقلال به بازیکنان و زمین منتقل شد و آبی پوشان بازی را خوب اغاز کردند و توانستند موقعیت های خوبی را روی دروازه چشم بادامی ها ایجاد کنند. شوت های نوری و اکبرپور و فرار های مجیدی جرقه های امیدواری را در دل هواداران فوتبال ایجاد کرد و شرایط برای کره ای ها دشوار به نظر می رسید اما شانس با استقلال یار نبود تا بازی به تعادل کشیده شود. در طرف مقابل کره ای ها پس از خارج شدن از فشار استقلالی ها  با ضد حمله های خطرناک خود چندین بار تا فروپاشی دروازه استقلال پیش رفتند تا اینکه در دقیقه 38  یار شماره 16 این تیم توپ برگشتی از پشت 18 استقلال را با شوتی کات دار وارد دروازه آبی ها کرد تا داستان صعود آبی ها به فینال پیچیده تر از قبل شود. نیمه نخست در حالی با همین تک گل به پایان رسید که سرعت بازی راضی کننده بود و هواداران یک بازی سرعتی از دو تیم شاهد بودند اما این کره ای ها بودند که از موقعیت های خود بهتر استفاده کردند.

در شروع نیمه دوم اما استقلال دوباره به بازی برگشت. استقلال که در این نیمه خسرو حیدری را هم نداشت با فشار روی دروازه تیم کره ای ابتدا می توانست روی ضربه فرهاد مجیدی به گل برسد اما لحظاتی بعد کار نیمه تمام فرهاد را ساموئل با ضربه سر روی یک کرنر زیبا به ثمر رساند و بازی مساوی شد.

با این گل هواداران تشویق های خود را بیشتر کردند تا استقلال بتواند گل های خورده را جبران کند اما نبود هافبک بازیساز و حرفه ای بودن کره ای ها سرعت بازی را کنترل می کردند تا بازی به نیمه های نیمه دوم نزدیک شد.

70 دقیقه از بازی گذشته بود که تیم کره ای تقریبا سوار بر موج بازی شده بود. این تیم با ضد حمله ای خطرناک توپ را به تیر دروازه استقلال کوبید تا هنوز امید آبی ها زنده باشد. قلعه نویی با دیدن شرایط بازی در دقیقه 70 مسابقه آرش برهانی را بعد از مدت ها آماده حضور در میدان کرد تا شاید حضور او راهگشا باشد.

استقلال که چیزی برای از دست دادن نداشت در دقایق پایانی حملات خود را گسترش داد تا در دقیقه 75 مسابقه توپ محمد قاضی یکبار به تیر دروازه خورد و در برگشت خود او توانست گل برتری تیمش را به ثمر برساند. با به ثمر رسیدن این گل امیدهای هواداران دو برابر شد اما بی دقتی ساموئل در محوطه جریمه باعث شد تا کره ای صاحب یک ضربه پنالتی شوند و ضربه دقیق بازیکن کره ای کار را برای آبی ها تمام کند.

حادثه ویژه: محرومیت تیموریان و نکونام و نا آمده بودن حیدری و جمشیدیان باعث شده بود تا ابی پوشان برای رسیدن به فینال ناکام بمانند.

بهترین بازیکن میدان: مولینا اوربه بارها و بارها خط دفاعی استقلال را آزار داد و بیشتر حملات این تیم توسط این بازیکن طراحی می شد.

صعود مقتدرانه شاگردان لیپی

تیم های فوتبال گوانگژو چین و کاشیوا ریسول ژاپن از دور برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه کانتون به مصاف هم رفتند که در نهایت نماینده چین موفق شد با نتیجه چهار بر صفر به برتری برسد و جواز حضور در فینال را بدست آورد.

گل های این بازی را الکسون 16، کونکا 57 و موریکوی 79 و 88 به ثمر رساندند.

گوانگژو دیدار رفت را با نتیجه چهار بر یک به سود خود پایان داده بود و با این برتری در مجموع با نتیجه مقتدرانه هشت بر یک صعود کرد.

قلعه نویی: لیاقت مان فینال بود

امیر قلعه‌نویی در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان بازی تیمش که با تساوی دو بر دو به پایان رسید و منجر به حذف این تیم در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا شد، درباره این دیدار گفت: ابتدا از هوادارانمان متشکرم که امروز ما را شرمنده کردند چه در حین بازی و چه در پایان بازی که ما را شرمنده کردند. یک خسته نباشید هم به بازیکنانمان می‌گویم. ما بازی خوبی ارائه دادیم اما عدالت اتفاق نیفتاد. موقعیت‌هایمان را یکی پس از دیگری از دست دادیم. گل اولی را که خوردیم به ندرت در فوتبال اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در مجموع خوب بودیم و همه تلاش کردند. من از همه و مدیرعامل متشکرم که با وجود همه سختی‌ها کار کردند. لیاقت ما بیشتر بوئ اما خواست خدا این بود که ما به این مرحله برسیم. اعتقاد داریم که نباید یک داور سعودی برای این دیدار می‌گذاشتند. پنالتی ما را روی نوری نگرفت و اعتقاد دارم اگر این داور به جام جهانی برود، در حق داوران ما اجحاف شده است. داوران ما از او یک کلاس بالاتر هستند. امشب یکی از شب‌های بد زندگی‌مان است. درست است که ما حذف شدیم اما لیاقتمان فینالیست شدن بود.

او در ادامه افزود: واقعا باید به این تیم افتخار کرد. برخلاف روند بازی گل خوردیم و فوتبال خوبی را ارائه دادیم و برحسب یک اتفاق و مشکل در ساختار دفاعی که یقینا تغییراتی در آن خواهیم داشت باید تلاش کنیم تا مثل سال گذشته از لحاظ دفاعی وضعیت بهتری پیدا کنیم.

سرمربی استقلال در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره حضور تماشاگران در این دیدار چه بود اظهار کرد: امروز تماشاگران ما فرهنگ جدیدی را نهادینه کردند. در سال اول حضورم در استقلال هم چنین چیزی را دیده بودم. دوست داشتم آنها خوشحال به خانه بروند. اما خواست خدا بود و این اتفاق افتاد.

او در پاسخ به سوالی درباره تعویض خسرو حیدری گفت: او مصدوم بود. حیدری ظهر امروز به بازی رسید. از او متشکرم که حاضر شد به خاطر مردم بازی کند. جای تشکر از او دارد. بازی نکردن قاضی هم به خاطر مصدومیتش بود.

قلعه‌نویی در پاسخ به این سوال که شکست دو بر صفر تیمش در سئول بر روند بازی موثر بود، گفت: آن یک نیمه از بازی بود و اگر گل نمی‌خوردیم سه، چهار گل می‌زدیم. ما جانانه کار کردیم اما در فوتبال شانس هم موثر است. امروز ما لیاقتمان پیروزی بود. امروز خط دفاعی‌مان نسبت به بازی رفت خیلی بهتر بود اما هنوز مشکل داریم.

سرمربی اف سی سئول: بازی تهاجمی ارائه کردیم

چو یونگ سو سرمربی اف‌سی سئول در نشست خبری پس از تساوی تیمش برابر استقلال درباره این دیدار گفت: خوشحالم در استادیوم عالی آزادی بازی خوبی را ارائه دادیم و گل‌های خوبی زده شد. از بازیکنانمان بابت ارائه این نمایش متشکرم و امیدوارم روند موفقیت ما ادامه داشته باشد. البته چالش اصلی ما از الان آغاز شده و باید خودمان را برای فینال آماده کنیم.

فکر نمی‌کنم که تنها فاکتور رسیدن ما به این مرحله خوش‌شانسی بوده باشد. بازیکنان ما همه توانشان را به کار گرفتند و از قابلیت‌های فنی تیم به خوبی استفاده شد. درست است که شرایط سخت بود اما همه مجموعه باشگاه ما را حمایت کردند تا به فینال رسیدیم. همه انرژی بالایی داشتند و به همین دلیل است که ما در این مرحله هستیم.

او در ادامه افزود: ما در فینال باید برابر گوانگژو به میدان برویم. می‌خواهیم به کل آسیا توانایی‌هایمان را نشان دهیم. تمام مردم آسیا قبول دارند که گوانگژو بهترین تیم فعلی آسیاست. آنها بازیکنان بسیار خوبی دارند و آنها خودشان را به خوبی آماده کرده‌اند اما من از تمام توان بازیکنانمان استفاده می‌کنم و تا زمان فینال که زمان زیادی باقی مانده، خودمان را امتحان می‌کنیم. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا قهرمان آسیا شویم.

سرمربی اف‌سی سئول در پاسخ به این سوال که چقدر شانس را در صعود تیمش موثر می‌داند، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم که تنها فاکتور رسیدن ما به این مرحله خوش‌شانسی بوده باشد. بازیکنان ما همه توانشان را به کار گرفتند و از قابلیت‌های فنی تیم به خوبی استفاده شد. درست است که شرایط سخت بود اما همه مجموعه باشگاه ما را حمایت کردند تا به فینال رسیدیم. همه انرژی بالایی داشتند و به همین دلیل است که ما در این مرحله هستیم.

او در پاسخ به این سوال که چرا تیمش به گونه‌ای بازی کرد که گویا در بازی رفت صفر – صفر بازی به پایان رسیده است و اف‌سی سئول بازی تهاجمی خوبی را ارائه داده، بیان کرد: بله موافقم. من در نیمه دوم البته کار کردم تا تیمم در دفاع بهتر باشد. ما بازیکنان هجومی خوبی داریم ولی باید از لحاظ دفاعی هم خوب کار می‌کردیم. البته با این بازیکنان اگر دفاعی کار می‌کردیم، مطمئنا کارمان سخت‌تر می‌شد.

چو یونگ سو در پاسخ به سوال خبرنگار کره‌ای مبنی بر اینکه نظرش راجع به شماره 22 که به میدان آمد اما مصدوم شد و با مصدومیت او اف‌سی‌سئول گل خورد، چیست: ما خواستیم با آوردن شماره 22 خط دفاع را مستحکم کنیم، اما با مصدومیتش گل خوردیم. در ادامه شماره 24 را به میدان فرستادیم و عملکرد بهتری داشت و در نهایت موفق شدیم نتیجه را 2 بر 2 حفظ کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد تیمش با خشونت در این دیدار بازی کرد و دامیانوویچ مهاجم تیمش بارها خطاهای سنگینی را انجام داد، اظهار کرد: البته در لیگ ما همیشه یارگیری من‌تو من در دفاع وجود دارد. استقلالی‌ها بازیکنان مستحکمی داشتند اما قبول دارم بازیکن ما کمی اعصابش به هم ریخته بود و کارت زرد گرفت. البته یکی از بازیکنان استقلال که یادم نمی‌آید چه کسی بود خطایی روی او کرده بود که باعث شده بود اعصاب او به هم بریزد.

حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان