تبیان، دستیار زندگی
وقتی دریانوردان نمی توانند خشکی را ببینند، از روی شکل قرار گرفتن ستاره ها و به کمک قطب نما، راه خود را پیدا می کنند. نوک عقربه ی قطب نما، همیشه سمت شمال را نشان می دهد. فرقی نمی کند که تو در کجای کره ی زمین باشی. چون زمین یک آهن ربای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمال و جنوب کجاست؟

شمال و جنوب کجاست؟

وقتی دریانوردان نمی توانند خشکی را ببینند، از روی شکل قرار گرفتن ستاره ها و به کمک قطب نما، راه خود را پیدا می کنند. نوک عقربه ی قطب نما، همیشه سمت شمال را نشان می دهد. فرقی نمی کند که تو در کجای کره ی زمین باشی. چون زمین یک آهن ربای بزرگ و ضعیف است. عقربه ی قطب نما همیشه طوری قرار می گیرد که یک طرف آن قطب شمال و طرف دیگرش قطب جنوب باشد.

برای این که بفهمی قطب نمای کشتی چگونه کار می کند، به یک تکه نخ، چسب نواری بی رنگ، قطب نمای جیبی، دو حلقه ی پلاستیکی ( شبیه دهانه ی لیوان، یا دو لیوان ) با دو اندازه ی متفاوت نیاز داری.

شمال و جنوب کجاست؟

در دو طرف لبه ی لیوان ها، با یک وسیله ی تیز، دو شکاف درست کن. قطب نما را توی حلقه یا لیوان پلاستیکی کوچک تر بگذار و نخ به آن وصل کن. بعد این لیوان کوچک تر را با نخ به لیوان بزرگ تر وصل کن. برای این که بفهمی در کجای لیوان بزرگ تر باید شکافت ایجاد کنی، به تصویر نگاه کن. نخ ها را محکم بکش و به لبه ی ظرف وصل کن.

شمال و جنوب کجاست؟

قطب نما باید تاب بخورد و عمودی بایستد. اگر کارت را درست انجام داده باشی، حتی اگر راه بروی یا وسیله را کج نگاه داری، قطب نما عمودی می ایستد.

شمال و جنوب کجاست؟

حالا می توانی برای خودت یک آهن ربا بسازی. اول یک آهن ربا را چند بار روی یک سوزن بکش تا آن هم مغناطیسی شود. بعد آن را مانند تصویر، به یک تکه کاغذ تا شده بچسبان.

شمال و جنوب کجاست؟

سوزن دیگری را توی یک تکه چوب پنبه فرو کن. سوزن و کاغذ را روی آن قرار بده که تعادل داشته باشد. وقتی سوزن بالایی آزادنه بچرخد، همیشه در میسیر شمال به جنوب قرار می گیرد.

می توانی سوزن آهن ربا شده را روی یک چوب پنبه ی شناور بچسبانی.

منبع: مجموعه شعبده بازی علمی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی