تبیان، دستیار زندگی
تقابل محمد مایلی‌کهن با علی دایی، رکورد بدون پیروزی تیم پرسپولیس در خارج از خانه، تقابل بالا و پائین جدول در اصفهان، رویارویی محمود یاوری با ذوب‌آهن و منصور ابراهیم‌زاده با تراکتورسازی و کار سخت فولاد در اهواز جزو مهمترین دیدارهای هفته دوازدهم لیگ هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته دوازدهم لیگ برتر

پرسپولیس از دست انداز تا رویای قهرمانی


تقابل محمد مایلی‌کهن با علی دایی، رکورد بدون پیروزی تیم پرسپولیس در خارج از خانه، تقابل بالا و پائین جدول در اصفهان، رویارویی محمود یاوری با ذوب‌آهن و منصور ابراهیم‌زاده با تراکتورسازی و کار سخت فولاد در اهواز جزو مهمترین دیدارهای هفته دوازدهم لیگ هستند.

هفته دوازدهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور در حالی از روز پنجشنبه آغاز می‌شود که دیدارهای این هفته تحت تاثیر تعطیلی لیگ به خاطر آغاز اردوی تیم ملی برای دیدار با تایلند قرار دارد. در این هفته بازی‌های مهمی برگزار می‌شود که حساس‌ترین آنها رقابت صبا و پرسپولیس در قم است، دیداری که مایلی‌کهن مقابل دایی قرار می‌گیرد. پرسپولیس با پیروزی در این بازی رویای قهرمانی در سر می پروراند و با شکست به دست اندازی جدی خواهد افتاد. البته در این هفته نبردهای فولاد و نفت، فجر با ذوب‌آهن و راه‌آهن با تراکتورسازی همجذابیت‌های خاص خود را دارد که در زیر نگاهی به مسابقات این هفته خواهیم داشت:

فوتبال ، لیگ برتر

فجر سپاسی شیراز - ذوب آهن اصفهان

مهمترین اتفاق این بازی در روز نخست هفته دوازدهم، رویارویی محمود یاوری با ذوب‌آهن است، این مربی که در دو بازی پلی‌آف لیگ سیزدهم هدایت تیم ذوب‌آهن را برعهده داشت و نقش مهمی در حفظ سهمیه این تیم اصفهانی در لیگ برتر داشت، ناگهان با تصمیم مدیران باشگاه جایش را به بوناچیچ داد. یاوری که شروع ناامید کننده با مس در لیگ داشت و در دو دیدار گذشته به همراه فجر یک برد و یک باخت را تجربه کرده، در این بازی خانگی به دنبال پیروزی مقابل ذوب‌آهن است؛ نتیجه‌ای که این تیم را به طور کامل از جمع قعرنشینان جدا خواهد کرد.

در حالی که شیرازی‌ها در این بازی و در زمین نامطلوب حافظیه تساوی هم به دردشان نمی‌خورد، ذوب‌آهنی‌ها پس از دو شکست متوالی در لیگ می‌خواهند این بازی را با گرفتن امتیاز به پایان برسانند. همچنین با این برد پس از مدتها تمرین و مسابقه، با آرامش بیشتری وارد تعطیلات لیگ شده و به استراحت بپردازند. شکست کار آنها را سخت و بار دیگر این تیم را به قعر جدول نزدیک می‌کند اما پیروزی، ذوب‌آهنی‌ها را حتی می‌تواند در جمع 8 تیم برتر بالای جدول قرار دهد.

راه‌آهن سورینت - تراکتوسازی تبریز

منصور ابراهیم‌زاده که ابتدای فصل یکی از گزینه‌های هدایت تراکتورسازی تبریز بود، پس از شش هفته تلخ با پیروزی هفته گذشته مقابل داماش گیلان، تیمش تا حدودی از بحران فاصله گرفت. این تیم خصوصی در این هفته میزبان تیم چهارم جدول است اما می‌داند برای اینکه بار دیگر وارد بحران نشود، تنها باید 3 امتیاز مسابقه را بدست آورد. این پیروزی جایگاه منصور روی نیمکت سورینت را هم مستحکم‌تر خواهد کرد.

مایلی‌‌کهن رودرروی دایی؛ این سوژه اصلی بازی است که حتی می‌تواند برخی اتفاقات بازی را تحت الشعاع قرار دهد. مایلی‌کهن که پیش از آغاز فصل تا مرز نشستن روی نیمکت پرسپولیس پیش رفت، امروز مقابل علی دایی و تیم سرخپوش پایتخت قرار می‌گیرد. او که روزهای پرنوسانی را با صبای قم سپری می‌کند و در ثانیه‌های پایانی دیدار هفته گذشته برابر صنعتی خوزستان شکست خورد

در سوی دیگر میدان هم تراکتورسازی با هدایت مجید جلالی پس از اینکه نفت تهران یکی از مدعیان را در خانه شکست داد، به فکر پیروزی مقابل راه‌آهن در تهران است تا با صعود به رده‌های بالاتر به تعطیلات برود. در روز غیبت علی کریمی و در تقابل جالب بین منصور ابراهیم‌زاده  و مجید جلالی که هر دو از مربیان مطرح و موفق ایران هستند، نتیجه تساوی برای هر دوی این مربیان طعم شکست را دارد زیرا باعث سقوط تیمشان در جدول رده‌بندی خواهد شد.

فولاد خوزستان - نفت تهران

صدرنشین مقتدر لیگ، در هفته دوازدهم و پیش از تعطیلات، به فکر رسیدن به سومین پیروزی متوالی، امتیاز 28 و حفظ فاصله‌اش با سایر مدعیان است. فولادی‌ها در این بازی خانگی که آخرین بازی روز نخست از هفته دوازدهم محسوب می‌شود، میزبان نفتی هستند که هفته پیش در زمین تراکتور شکست خورد و در دومین بازی خارج از خانه نمی‌خواهد بدون امتیاز بماند.

فوتبال ، لیگ برتر

نفتی‌ها که به خاطر نتایج اخیر در هفته‌ای گذشته سیر نزولی در جدول رده‌بندی لیگ داشته‌اند، با توجه به شناخت خوبی که یحیی گل‌محمدی از فضای فوتبال اهواز و این تیم خوزستانی دارد، حتی امیدوارم بتوانند دست به کار بزرگی زده و نخستین تیم در فصل جاری باشند که فولاد را در خانه شکست داده‌اند. این نتیجه‌ تگر بدست آید، هم برای نفت بسیار ارزشمند خواهد بود  و هم سایر مدعیان را خوشحال می‌کند.

داماش گیلان - صنعتی خوزستان

شکست در تهران مقابل راه‌آهن هر چند باعث شد نماینده گیلان بدون امتیاز به شهرش باز گردد اما این تیم با توجه به شرایطی که دارد تا به امروز نتایج خوبی بدست آورده است. شاگردان ناظمی امیدوارند در سومین بازی خانگی در 4 هفته اخیر سومین برد را هم بدست آورد تا با حفظ جایگاه خوب خود در رده هشتم و یا ارتقای آن، وارد تعطیلات شوند. ناظمی هم که به خاطر نتایج خوب داماش توانسته رضایت مدیرعامل بدون صبر لیگ یعنی امیر عابدینی را جلب  و تا به امروز جایگاهش روی نیمکت داماش را حفظ کند، تنها به این پیروزی خانگی می‌اندیشد. آنهم مقابل تیمی که هدایت آن همانند داماش برعهده یکی از مربیان جوان لیگ است.

هر چند صنعتی خوزستان بازیکنان با تجربه و خوبی دارد اما این تیم که نخستین تجربه حضور در لیگ برتر را سپری می‌کند هنوز نتوانسته انتظارات هوادارانش را برآورده کند. صنعتی‌ها که هفته پیش و در ثانیه‌های پایانی بازی توانستند صبا را با یک گل در خانه شکست دهند، در این بازی نیز کار سختی را پیش رو دارند زیرا گرفتن امتیاز مقابل داماش آماده و با انگیزه آن هم روی زمین چمن مصنوعی ورزشگاه آزادی کار بسیار سختی خواهد بود.

گسترش فولاد تبریز - سایپا البرز

هیچکس فکرش را نمی‌کرد گسترش فولاد بتواند با هدایت رسول خطیبی و در حالی که در فصل نقل و انتقالات ستاره بزرگی جذب نکرده، در هفته‌های میانی لیگ به رده ششم برسد اما این تیم توانست ثابت کند انگیزه و جوانی می‌تواند در موفقیت یک تیم نقش داشته باشد. البته شوت‌های رسول علیزاده نیز در این موفقیت‌ها نقش مهمی داشته است.

منصور ابراهیم‌زاده که ابتدای فصل یکی از گزینه‌های هدایت تراکتورسازی تبریز بود، پس از شش هفته تلخ با پیروزی هفته گذشته مقابل داماش گیلان، تیمش تا حدودی از بحران فاصله گرفت

گسترش فولادی‌ها پس از پیروزی‌هایی که در هفته های اخیر بدست آوردند، در این بازی خانگی میزبان سایپا هستند و بسیار امیدوارند با کسب سومین پیروزی متوالی خود در لیگ، باز هم در جدول صعود کرده و جایگاه به مراتب بهتری را بدست آورند. اما انگین فیرات و تیمش که روزهای پرنوسانی را سپری می‌کنند، پس از اینکه هفته پیش و به خاطر حضور استقلال در آسیا استراحت داشتند، در این هفته نمی‌خواهند بدون امتیاز تبریز را ترک کنند. نتیجه‌ای که باعث می‌شود این تیم حتی به جمع قعرنشینان نزدیک شود.

سپاهان اصفهان - مس کرمان

پیروزی در دربی اصفهان که تکمیل کننده برد سپاهان مقابل پرسپولیس بود، باعث شد این تیم اصفهانی نوسانات ابتدای فصل را پشت فصل گذاشته و به رده دوم صعود کند. شاگردان زلاتکو کرانچار برای حفظ این جایگاه و نزدیک شدن به فولاد در این هفته باید مقابل مس کرمان قعرنشین لیگ به پیروزی برسند. زردپوشان اصفهان که سومین بازی متوالی را در ورزشگاه فولادشهر برگزار می‌کنند، هر چند روی کاغذ مقابل مس می‌توانند برنده باشند اما باید برای رسیدن به این سه امتیاز مهم بیش از گذشته تلاش و دقت کنند.

البته مس کرمان هم با هدف پایان دادن به ناکامی‌ها به اصفهان میَ‌آید. این تیم برای دومین بازی با هدایت مظلومی به میدان آمده و اگر بتواند از سپاهان در اصفهان امتیاز بگیرد و یا این تیم را مغلوب کند، با شرایط بهتری بعد از تعطیلات لیگ به میدان می‌آید. با توجه به یک بازی عقب افتاده که دارند، می‌توانند شانس خود را برای فرار از قعر افزایش دهند. البته در این سال‌ها رقابت زلاتکو کرانچار و پرویز مظلومی زمینه ساز بازی‌های خوبی بوده است و این امیدواری وجود دارد که رقابت بالا و پائین جدول در این هفته نیز دیدنی باشد.

فوتبال ، لیگ برتر

صبای قم - پرسپولیس

مایلی‌‌کهن رودرروی دایی؛ این سوژه اصلی بازی است که حتی می‌تواند برخی اتفاقات بازی را تحت الشعاع قرار دهد. مایلی‌کهن که پیش از آغاز فصل تا مرز نشستن روی نیمکت پرسپولیس پیش رفت، امروز مقابل علی دایی و تیم سرخپوش پایتخت قرار می‌گیرد. او که روزهای پرنوسانی را با صبای قم سپری می‌کند و در ثانیه‌های پایانی دیدار هفته گذشته برابر صنعتی خوزستان شکست خورد. آنها اگر بتواند مقابل پرسپولیس در خانه پیروز شود، علاوه بر کسب سه امتیاز مهم و ارزشمند این بازی، از نظر روحی تیمش را با آرامش بیشتری به تعطیلات می‌برد. در نهایت هم این تیم را بهتر مهیای حضور در ادامه رقابتهای لیگ برتر خواهد کرد.

اما در سوی دیگر میدان علی دایی که همچنان حاشیه‌های بوجود آمده بین او و محسن قهرمانی ادامه دارد، پس از یک پیروزی برابر فجرسپاسی همچنان در بین سه تیم بالای جدول قرار دارد؛ البته در شرایطی که استقلال دو بازی عقب افتاده دارد. این ششمین بازی خارج از خانه پرسپولیس در نیم فصل نخست بوده که سه بازی را شکست پشت سر گذاشته و در دو بازی متوقف شده است.

تساوی بدون گل برابر ذوب‌آهن، شکست مقابل سایپا البرز در کرج، متوقف شدن در دربی برابر استقلال، مغلوب شدن از نفت در ورزشگاه تختی که پرسپولیس در آن بازی مهمان بود و باخت برابر سپاهان در اصفهان نتایجی است که نشان می‌دهد تیم دایی در بازی‌های خارج از خانه یک ناکام تمام عیار بوده زیرا از 15 امتیاز تنها 2 امتیاز کسب کرده است.

قطعا این بازی هم برای مایلی‌کهن بسیار مهم است و هم برای دایی. هر دو می‌خواهند مقابل دیگری پیروز شوند. یکی می‌خواهد خودش را به مدیران تیم حریف ثابت کند و دیگری باید نشان دهد تیمش در خارج از خانه ناکام نیست. البته در زمین بازی هم غلامرضا عنایتی مهاجم صبا دوست دارد با گلزنی به تیم پرسپولیس و دایی هم خودش را در بین استقلالی‌ها محبوب‌تر کند، هم جایگاهش را در صدر گلزنان لیگ حفظ کند و هم تیم دایی را دست خالی به خانه برگرداند.

اینها تمام اتفاقاتی است که آخرین دیدار از روز دوم هفته دوازدهم لیگ برتر را بسیار حساس می‌‎کند و همه امیدوارند این بازی به حاشیه کشیده نشده و هر دو تیم بازی زیبایی را ارائه دهند.

برنامه کامل دیدارهای هفته دوازدهم رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

پنجشنبه - 11/7/92

* فجرسپاسی شیراز - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 16 ورزشگاه حافظیه شیراز

* راه‌آهن سورینت - تراکتورسازی تبریز، ساعت 16، ورزشگاه تختی تهران

* فولاد خوزستان - نفت تهران، ساعت 17:20، ورزشگاه تختی اهواز

جمعه - 12/7/92

* داماش گیلان - صنعتی خوزستان، ساعت 16، ورزشگاه عضدی رشت

* گسترش فولاد تبریز - سایپا البرز، ساعت 16، ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز

* سپاهان اصفهان - مس کرمان، ساعت 16، ورزشگاه  فولادشهر اصفهان

* صبای قم - پرسپولیس، ساعت 18:15، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم

* طبق برنامه سازمان لیگ قرار بود بازی استقلال تهران با ملوان بندرانزلی به عنوان نخستین بازی این هفته ساعت 18:15 امروز در ورزشگاه آزادی برگزار شود اما به علت حضور تیم استقلال در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، بازی این تیم با ملوان به زمان دیگری موکول شد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر