تبیان، دستیار زندگی
با انتشار نسخه 11 آی‌تیونز و نسخه هفتم سیستم‌عامل موبایلی شرکت اپل یعنی iOS در هفته گذشته، اپل به صورت رسمی سرویس پخش رادیوی آی‌تیونز را نیز به بازار ارائه کرد. این سرویس رادیوی آی‌تیونز می‌تواند برای تمام کاربران اپل که می‌خواهند از شبکه‌های مختلف رادیوی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

iRadio؛ محصولی جدید از اپل


با انتشار نسخه 11 آی‌تیونز و نسخه هفتم سیستم‌عامل موبایلی شرکت اپل یعنی iOS در هفته گذشته،
اپل به صورت رسمی سرویس پخش رادیوی آی‌تیونز را نیز به بازار ارائه کرد. این سرویس رادیوی آی‌تیونز می‌تواند برای تمام کاربران اپل که می‌خواهند از شبکه‌های مختلف رادیویی بهره ببرند،
پیشنهادی کاملا جذاب باشد.

iradio؛ محصولی جدید از اپل

اپل، قدرت خود را به عنوان یک پلتفرم در رادیوی آی‌تیونز در حالی به رخ رقبا کشیده که فعلا این سرویس فقط برای صاحبان حساب آی‌تیونز در ایالات متحده فعال است. اگر شما نیز جزو خانواده اپل محسوب می‌شوید، این سرویس زمانی برای شما فعال خواهد بود که آن را به آخرین نسخه نرم‌افزار به‌‌روزرسانی کنید. نمونه‌هایی از پیوستگی محصولات اپل شامل یکپارچگی رادیوی آ‌ی‌تیونز با سیستم آگاه‌سازی نسخه محلی آن در OS X برای نمایش نام خواننده و عنوان در زمان شروع پخش یک آهنگ جدید، استفاده از آی‌کلود جهت ذخیره موقعیت شما هنگام تعویض بین دستگاه‌های مختلف اپل به چشم می‌آید.

در آی‌تیونز 1/11می‌توانید با استفاده از کلیک روی تب رادیو (Radio) که در بخش کتابخانه (Library) قرار دارد، کار را آغاز کنید. در اینجا ممکن است کمی سردرگم شوید، چرا که اپل هنوز هم تب اینترنت را که شبکه‌های خارجی رادیو را پخش می‌کند، نگه داشته است. البته این مساله چندان هم مهم نیست، ولی شاید برخی کاربران با دیدن این تب کمی در فهمیدن تفاوت بین رادیوی اینترنتی و رادیوی آی‌تیونز سردرگم شوند.

در iOS7، رادیوی آی‌تیونز در برنامه موزیک (Music app) قرار داده شده است. نوار پیمایش این برنامه کاربردی باعث شده رادیو به طرز زیبایی در سمت چپ قرار بگیرد.

iradio؛ محصولی جدید از اپل

اپل تعدادی ایستگاه مشخص را برپایه فهرست‌های پخش براساس ژانر، زمان و هنرمند به‌صورت بخش‌هایی مجزا و پیش‌فرض قرار داده است که البته می‌توانید وارد آن شده و به میل خود آنها را تغییر دهید. این ایستگاه‌ها پس از مدتی طبق میل و اولویت شما تنظیم و تکمیل خواهد شد. شما می‌توانید با استفاده از دکمه‌هایی نظیر «آهنگ‌های این سبک را بیشتر پخش کن» یا «دیگر این آهنگ را پخش نکن» یک بازخورد سریع نیز به سرویس بدهید. علاوه بر اینها می‌توانید مشخص کنید یک ایستگاه بر چه اساسی مثلا براساس بیشترین درخواست‌ها، گوناگونی یا موزیک‌های جدید برای شما موزیک مورد علاقه‌تان را پخش کند. اگر می‌خواهید واقعاً خاص‌تر رفتار کنید، می‌توانید به‌صورت دستی فهرستی از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان یا برعکس افراد یا آهنگ‌هایی که نمی‌خواهید بشنوید، تهیه کنید. البته قابلیتی نیز وجود دارد که می‌تواند متن آهنگ را نیز برای شما یافته و نمایش دهد.

اگر تعلق خاطر عمیقی به محصولات اپل دارید، رادیوی آی‌تیونز راه‌حل ساده‌تری نسبت به برنامه‌های دیگر به حساب می‌آید. حتی در همین اولین روزهای انتشار، جای خود را میان افرادی که می‌خواهند دنیایی از موسیقی را تنها با یک کلیک یا

لمس انگشت در اختیار داشته باشند باز کرده است

شما حتی می‌توانید ایستگاه‌ها را مانند یک لینک یا از طریق ایمیل، برنامه پیغام، توییتر و فیسبوک به اشتراک بگذارید. با وجود این به نظر می‌رسد اپل درک صحیح و کاملی از کارکرد آن ندارد! با کلیک‌ روی لینک ایستگاه رادیویی آی‌تیونز به جای باز‌کردن برنامه موزیک، برنامه فروشگاه آی‌تیونز در یک صفحه خالی باز می‌شود!

کاربرانی که سالانه 25 دلار برای سرویس پویش آهنگ iTunes Match (تطابق آی‌تیونز) پرداخت می‌کنند به نسخه بدون تبلیغات رادیوی آی‌تیونز دسترسی خواهند داشت. هزینه این قابلیت که به سرویس تطابق آی‌تیونز افزوده شده، نسبتا کم است و شنوندگان همیشگی را مجاب می‌کند با ثبت نام در این سرویس، رادیوی بدون تبلیغات دریافت کنند.

iradio؛ محصولی جدید از اپل

البته تبلیغات رادیوی آی‌تیونز چندان هم آزاردهنده نیست. شاید این مساله هم به این علت باشد که اپل هنوز در مرحله آزمایش به‌سر می‌برد!برنامه رومیزی آی‌تیونز ترکیبی از تبلیغات ویدئویی، صوتی و نمایشی در خود دارد. هرچند هنوز گزارش خاصی از مشاهده هرگونه ویدئوی تبلیغاتی روی iOS داده نشده است. هنوز به طور مشخص معلوم نیست چه زمان‌هایی تبلیغات پخش می‌شود، ولی به نظر می‌رسد اگر روی یک ایستگاه مدتی توقف کرده یا مدام بین ایستگاه‌ها حرکت یا موزیک را پی در پی قطع و وصل کنید، هر نیم ساعت تبلیغاتی برای کاربر پخش می‌شود.

رادیوی آی‌تیونز نیز تقریبا از همان محدودیت‌هایی رنج می‌برد که پاندورا به آن مبتلاست. از جمله آنها می‌توان به این اشاره کرد که ایستگاه‌ها نمی‌توانند در یک بازه زمانی بیش از حد مجاز از یک خواننده موزیک پخش کنند. شما می‌توانید آهنگ‌هایی را که نمی‌خواهید رد کنید، ولی باید به یاد داشته باشید تنها اجازه دارید پنج بار به‌طور متوالی این کار را انجام دهید. در این مورد اپل نمی‌تواند با اسپاتیفای (Spotify) و Rdio رقابت کند؛ زیرا آنها انعطاف بیشتری نشان می‌دهند. البته به نظر می‌رسد در زمان ردیابی برترین‌ها، رادیوی آی‌تیونز عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشد.

iradio؛ محصولی جدید از اپل

اگر تعلق خاطر عمیقی به محصولات اپل دارید، رادیوی آی‌تیونز راه‌حل ساده‌تری نسبت به برنامه‌های دیگر به حساب می‌آید. حتی در همین اولین روزهای انتشار، جای خود را میان افرادی که می‌خواهند دنیایی از موسیقی را تنها با یک کلیک یا لمس انگشت در اختیار داشته باشند باز کرده است. البته اپل نیاز دارد ایستگاه‌های شخصی‌تری ارائه کند تا بتواند رقیب پاندورا شود؛ ولی رادیوی آی‌تیونز به همین صورت نیز می‌تواند جایگزین جذاب و مناسبی برای بیشتر مخاطبان اصلی این نوع سرویس باشد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک