تبیان، دستیار زندگی
AMD اخیرا از کارت‌های گرافیکی سال 2014 خود رونمایی کرده است. بر خلاف روال همیشگی، AMD این بار به جای معرفی مرحله به مرحله‌ی محصولات، به یکباره از تمامی آنها پرده برداشت. کارت گرافیک‌های سری R7 قیمت ارزان‌تر و سری R9 قدرت و بازده و متقابلا قیمت بالاتری دار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارت‌های گرافیک سری رادئون


 AMD اخیرا از کارت‌های گرافیکی سال 2014 خود رونمایی کرده است. بر خلاف روال همیشگی، AMD این بار به جای معرفی مرحله به مرحله‌ی محصولات، به یکباره از تمامی آنها پرده برداشت. کارت گرافیک‌های سری R7 قیمت ارزان‌تر و سری R9 قدرت و بازده و متقابلا قیمت بالاتری دارند.

کارت‌های گرافیک سری رادئون

هنگام صحبت از پردازش های صوتی معمولا کارت های گرافیک اهمیت چندانی در انتخاب سیستم نداشته و محلی از اعراب ندارند. اما به نظر می رسد با سری جدید رادئون های AMD، علاوه بر یکسان سازی هر چه بیشتر دنیای کنسول ها و PCها، داستان درباره پردازش صدا هم تغییر کرده است.

کارت های گرافیک R9 290X و R9 290 و R7 260X قرار است از تکنولوژی TrueAudio پشتیبانی کنند. این سری محصولات تازه، استفاده از افکتهای پیشرفته صوتی را بدون تحمیل بار اضافی بر پردازنده اصلی دستگاه یا خرید کارت صدای مجزا، امکان پذیر می سازند.

بی شک مدل R9 290X، عنوان پرچم‌دار سری جدید را یدک می‌کشد. AMD هنوز مشخصات کاملی از عملکرد این مدل منتشر نکرده است با این حال قدرت پردازشی آن 5TFLOP اعلام شده است. R9 290X از 4 گیگابایت حافظه با پهنای باند 300 گیگابایت بر ثانیه بهره می‌برد. باس حافظه‌ی 512 بیتی و فرکانس حافظه‌ی حداقل 4.7 گیگاهرتزی نیز از دیگر مشخصات این کارت گرافیک هستند. بر خلاف دیگر محصولات این مجموعه قیمت مدل R9 290X هنوز اعلام نشده است. طبق ادعای AMD در این کارت گرافیک از 6 میلیارد ترانزیستور استفاده گردیده است. در ادامه جدول مشخصات و قیمت کارت گرافیک‌های جدید AMD را مشاهده می‌کنید.

کارت‌های گرافیک سری رادئون

اگر چه AMD در مراسم رونمایی خود در هونولولو مشخصات فنی کامل این کارت های گرافیک را اعلام نکرد، اما حداقل می دانیم که مدل پرچمدار R9 290X قدرت پردازشی 5 ترافلاپ را فراهم می آورد. این در حالی است که نسل قبلی تنها 4 ترافلاپ قدرت پردازش داشت.

در خصوص زمان عرضه این کارت های گرافیک به بازار، AMD تنها به عبارت «آینده نزدیک» اکتفا کرده است.قرار است قیمت این سری کارتهای گرافیک از 89 دلار برای مدل ارزان قیمت R7 250 آغاز شده و در R9 280X به 299 دلار برسد. البته این شرکت در خصوص قیمت R9 290X هنوز چیزی اعلام نکرده است. پیش فروش کارت های گرافیک سری R9 و R7 از یازدهم مهر آغاز می شود.

کارت های گرافیک R9 290X و R9 290 و R7 260X قرار است از تکنولوژی TrueAudio پشتیبانی کنند. این سری محصولات تازه، استفاده از افکتهای پیشرفته صوتی

را بدون تحمیل بار اضافی بر پردازنده اصلی دستگاه یا خرید کارت صدای مجزا،

امکان پذیر می سازند

این شرکت همچنین در کنار کارتهای گرافیک تازه اش، از رابط کاربری برنامه نویسی جدیدش با نام Mantle هم پرده برداری کرد. با استفاده از این رابط کاربری، استفاده از نسل جدید معماری Graphics Core Next ویژه AMD که در اغلب کارت های گرافیک و پردازنده های این شرکت مورد استفاده قرار گرفته، بسیار آسان تر می شود.

برنامه نویسانی هم که از کدهای سطح پایین در بازی های شان استفاده می کنند، می توانند بسیار بهتر از مزایای ابزارهای بر پایه GCN بهره مند شوند. زیرا دیگر نیازی نیست که اپلیکیشن شان را برای هر پلتفرم جداگانه از ابتدا بهینه سازی کنند. و به این صورت گام مهم دیگری در یکسان سازی دنیای کنسول ها و پی سی ها برداشته شده است.

کارت‌های گرافیک سری رادئون

Mantle فعلا قرار است نسخه تحت ویندوز خود را از آذرماه و همراه با آپدیت  Battlefield 4 عرضه نماید و پس از آن به دیگر پلتفرم ها گسترش خواهد یافت.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: زومیت، نارنجی