تبیان، دستیار زندگی
نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات امروز رئیس جمهور در جلسه مشترک با نمایندگان گفت: روحانی اعلام کرد، تاثیر گفتگوی ایران و آمریکا به حدی خوب بوده که مقرر شده در کنگره آمریکا گروه دوستی با ایران تشکیل شود که در این صورت نیز کار شما در مجلس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیر لاریجانی از مواضع روحانی در نیویورک


نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات امروز رئیس جمهور در جلسه مشترک با نمایندگان گفت: روحانی اعلام کرد، تاثیر گفتگوی ایران و آمریکا به حدی خوب بوده که مقرر شده در کنگره آمریکا گروه دوستی با ایران تشکیل شود که در این صورت نیز کار شما در مجلس شورای اسلامی خطیرتر می شود.

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به جلسه امشب دولت و مجلس گفت که در این جلسه علی لاریجانی از حضور مقتدرانه رییس‌جمهور در نیویورک و به دنبال آن ملاقات‌ها و گفت‌وگوها تشکر و قدردانی کرد.

لاریجانی و روحانی

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در توضیح اولین جلسه مشترک مجلس و دولت جدید گفت: اولین جلسه مشترک دولت و مجلس امشب برگزار شد و نمایندگان مهمان هیات دولت و رییس‌جمهور بودند.

وی با بیان این‌که در ابتدای جلسه مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور صحبت کرد، افزود: ایشان در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کردند که با توجه به حضور برخی نمایندگان قبلی در دولت و همچنین وزرا و دولتی‌هایی که اکنون نماینده شده‌اند می‌توان این پیش‌بینی را داشت که فهم مشترکی بین مجلس و دولت وجود داشته باشد و همکاری‌های بین دو قوه خوب باشد.

نماینده مردم ورامین اضافه کرد: بعد از آقای انصاری، رییس مجلس صحبت کرد. آقای لاریجانی در صحبت‌های خود چند نکته مهم و خوب را مطرح کردند. ایشان در وهله اول از دکتر روحانی به جهت حضور مقتدرانه و منطقی با انجام حجم بسیار زیادی از ملاقات‌ها و گفت‌وگوها در جهت منافع کشور تشکر کردند.

این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه گفت: آقای لاریجانی در این جلسه بر روی همکاری‌های دولت و مجلس تاکید داشت و اعلام کرد که مجلس با تمام ظرفیت از دولت حمایت کرده و کمک می‌کند. طبیعتاً هرچه تعامل و هم‌افزایی بیشتر باشد به حل مشکلات کشور کمک خواهد کرد.

نقوی حسینی با بیان اینکه رییس مجلس در این جلسه صحبت‌هایی در مورد اوضاع منطقه مطرح کرد، افزود: رییس مجلس گفت که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد جمهوری اسلامی نقش موثر و خوبی در منطقه و عرصه بین‌الملل داشته باشد و روی سران آمریکا و کشورهای غربی تاثیر می‌گذارد. به تبع این تاثیر آنها مطالبی را در گفت‌وگوهای خود مطرح می‌کنند. البته آقای لاریجانی پاسخ آقای ظریف به بیانات اخیر اوباما و جان کری را ستودنی خواند و از آن تقدیر کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ادامه داد: آقای لاریجانی در این جلسه همچنین بر این موضوع تاکید کرد که ایران از مذاکره پیرامون حق هسته‌یی و غنی‌سازی عبور کرده و امروز غرب باید ایران را به عنوان کشور تولیدکننده هسته‌یی ببیند و درک کند که ما به هیچ عنوان به عقب برنمی‌گردیم.

نقوی حسینی با بیان اینکه بعد از صحبت‌های لاریجانی، روحانی اظهاراتش را مطرح کرد، گفت: آقای روحانی صحبت‌های خود را ابتدا از مسائل اقتصادی شروع و تاکید کرد که برنامه اقتصادی دولت بر دو نکته استوار است؛ اول این‌که میزان رشد منفی اقتصاد کشور کنترل شود و آرام آرام به سوی رشد مثبت سوق پیدا کند و دوم این‌که به هر شکل ممکن جلوی رشد تورم گرفته و این نیز کنترل شود.

رییس مجلس گفت که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد جمهوری اسلامی نقش موثر و خوبی در منطقه و عرصه بین‌الملل داشته باشد و روی سران آمریکا و کشورهای غربی تاثیر می‌گذارد. به تبع این تاثیر آنها مطالبی را در گفت‌وگوهای خود مطرح می‌کنند. البته آقای لاریجانی پاسخ آقای ظریف به بیانات اخیر اوباما و جان کری را ستودنی خواند و از آن تقدیر کرد

این نماینده مجلس افزود: طبق اظهارات آقای روحانی، دولت برای رسیدن به این اهداف از بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال خواهد کرد و از صنعت و اصلاح نظام بانکی و مسائل مربوطه نیز حمایت می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان این‌که روحانی در بخش دوم صحبت‌های خود حوزه سیاست‌های خارجی دولت را تشریح کرد، گفت: ایشان توضیحاتی در مورد سفر خود برای شرکت در اجلاس شانگهای و مباحث و گفت‌وگوهای پیرامون آن به‌ویژه ملاقات با پوتین و رییس‌جمهور چین ارایه کرد.

وی ادامه داد: آقای روحانی در مورد سفر خود به نیویورک و فعالیت‌های هیات ایرانی در طول سه روز سفر به نیویورک را کاملا تشریح کرد و توضیحاتی در مورد سخنرانی‌اش در مجمع عمومی، نشست‌های خبری و سخنرانی در جنبش غیرمتعهدها و مذاکرات و گفت‌وگوهای حاشیه اجلاس به نمایندگان ارایه کرد.

سید حسین نقوی حسینی

نقوی حسینی افزود: نهایتا در مورد گفت‌وگو با آقای اوباما نیز توضیحاتی داد و نهایتا گزارش مبسوطی از سفر به نیویورک را ارایه کرد

عابد فتاحی  نماینده مردم  ارومیه هم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر در خصوص جلسه مشترک دولت و مجلس در محل ریاست جمهوری گفت: برنامه جلسه که پیش از آغاز این دیدار اعلام شده بود در آغاز جلسه تغییر کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرار بود محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس، غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و در پایان علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی در این جلسه سخنرانی کنند.

وی ادامه داد: با تغییر برنامه جلسه همه سخنرانان حذف شده و مقرر شد پس از خوش‌آمدگویی انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور و تشکر وی از رابطه خوب دولت و مجلس، علی لاریجانی رئیس مجلس به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حسن روحانی رئیس جمهور در این جلسه سخنرانی کنند. علی لاریجانی در ابتدای سخنرانی خود با تشکر از سخنان عمیق و ارزشمند روحانی در سازمان ملل از رایزنی ها و تلاش های دیپلماتیک ایران برای حل پرونده هسته ای و مسائل منطقه ای تقدیر کرد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لاریجانی در این جلسه بیکاری و مشکلات اقتصادی مردم را سنگین خواند و تاکید کرد نیاز داریم که دیدگاه ملی نسبت به مسائل داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی را کنترل کنیم.

فتاحی تصریح کرد: پس از پایان سخنرانی لاریجانی ، حسن روحانی رئیس جمهور به بیان گزارشی از رایزنی های خود در نیویورک پرداخت.

وی ادامه داد: روحانی در خصوص زمانبندی ملاقات هایش در نیویورک و انجام 18 ملاقات دیپلماتیک صحبت کرد.

فتاحی همچنین با اشاره به توضیحات رئیس جمهور در خصوص تماس تلفنی اش با اوباما گفت: در این تماس در خصوص پرونده هسته ای ایران و لزوم لغو تحریم ها گفتگو کردیم.

وی افزود: روحانی همچنین اعلام کرد تاثیر گفتگوی ایران و آمریکا به حدی خوب بوده که مقرر شده در کنگره آمریکا گروه دوستی با ایران تشکیل شود که در این صورت نیز باید در مجلس شورای اسلامی  گروه دوستی با آمریکا تشکیل شود.

این نماینده مجلس در پایان اگفت: روحانی در این چلسه به تماس های مکرر کاخ سفید برای مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت: نرمش آمریکا درباره مسائل خاورمیانه نسبت به اروپا بسیار بهتر است

نماینده مردم ارومیه با اشاره به اظهارات روحانی در مورد وضعیت اقتصادی کشور نیز خاطرنشان کرد: روحانی با بیان اینکه 45 روز است دولت سکان اقتصاد کشور را در دست دارد، وضعیت اقتصادی بدتر از آن است که فکر می کنید. رشد اقتصادی بسیار منفی است، تورم 39 درصد است و ما باید حرکت هایی در راستای جلب اعتماد و اطمینان مردم انجام دهیم.

فتاحی با بیان اینکه رئیس جمهور صحبت های امیدوار کننده ای در این جلسه داشتند تصریح کرد: روحانی همچنین در خصوص سئوال خبرنگاران خارجی از وی پیرامون مسئله هولوکاست صحبت کردند و اظهار داشتند که من تاریخدان نیستم و مسئله هولوکاست به ما ربطی ندارد.

این نماینده مجلس در پایان اگفت: روحانی در این چلسه به تماس های مکرر کاخ سفید برای مذاکره با ایران اشاره کرد و گفت: نرمش آمریکا درباره مسائل خاورمیانه نسبت به اروپا بسیار بهتر است.

مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: در مجموع جلسه بسیار پربار و مفید و موثر بود البته ما درصددیم این جلسات به طور نوبه‌ای هر چندماه یکبار در مجلس و دولت انجام شود تا مجلس و دولت بتوانند در فضایی دوستانه با تبادل نظر راهکارهای بهتر خدمت رسانی به مردم را پیدا کنند.

وی افزود: تعاملات خوبی روز گذشته در جلسه هیئت رئیسه مجلس که بنده حضور داشتم و چندی قبل نیز آقای نوبخت حضور داشتند، انجام شد و راهکارهای خوبی برای تعامل هرچه بیشتر دولت و مجلس در سطوح مختلف دولت و مجلس پیش بینی کرده‌ایم که امشب آقای لاریجانی نیز تاکید کردند.

حجت الاسلام و المسلمین انصاری افزود: ما این جلسه ارزشمند را به فال نیک می گیریم که سرآغاز تعامل سازنده بین قوه مقننه و مجریه پیش رو داشته باشیم.

فراوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر، ایسنا،باشگاه خبرنگاران جوان