تبیان، دستیار زندگی
حسام الدین سراج آلبومی جدید با عنوان «مسیحا» در دست انتشار دارد که اثری متفاوت با آثار گذشته این خواننده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مسیحا» ی حسام الدین


حسام الدین سراج آلبومی جدید با عنوان «مسیحا» در دست انتشار دارد که اثری متفاوت با آثار گذشته این خواننده است.

حسام الدین سراج

حسام الدین سراج خواننده آواز ایرانی با اعلام این خبر گفت: آلبوم«مسیحا» در دو سی دی به آهنگسازی بهرام خانی ضبط شده که تمام مراحل تولید آن به پایان رسیده و اکنون آماده انتشار است.

او ادامه داد: این اثر، جنبه روایی دارد و در آن از اشعار شاعرانی چون حافظ استفاده شده است.

این اثر به نوعی، مستند تاریخی محسوب می شود که از منظرهای روایتی بی شباهت به «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» نیست.

سراج عنوان کرد: قطعات آلبوم«مسیحا» با ارکستر بزرگ سازهای زهی ایرانی اجرا شده و در کنار این ساز ها، رنگ جدیدی از سازهای کوبه ای مانند«کوزه» و برخی سازهای کوبه ای که در موسیقی مقامی دیده می شود به کار گرفته شده است.

او ادامه داد: به گمان بنده قطعات این آلبوم از نظر شنیداری با ترکیب های صوتی جذاب هستند. برای مثال در یکی از قطعات از ترکیب رباب، تنبور و کوزه استفاده شده که حاصل کار ترکیبی خوش صدا با رنگ صوتی شرقی است که برای مخاطب می تواند شنیدنی باشد.

لازم به ذکر است که در سال 1337 در شهر اصفهان در خانواده ای صاحب ذوق دیده به جهان گشود. بزرگترین مشوق وی در تحصیل علم و هنر مرحوم پدرش بود . ایشان بر علوم قدیمه و ادبیات احاطه داشت و از صدای خوش آهنگی برخوردار بود و با اساتید ادب و هنر نظیر استاد جلال الدین همائی , استاد تاج اصفهانی , استاد حسن کسائی و ..... حشر و نشر داشت , به همین جهت فضائی مستعد برای تربیت فرزندانش فراهم آورده بود. در چنین محیطی جوانه های عشق و علاقه به شعر و موسیقی در جان و دل وی شکوفا شد .

سراج موسیقی را با آموختن تنبک از سیزده سالگی آغاز کرده , سپس سنتور را در اصفهان نزد استاد ساغری آموخته و برای تکمیل آن از اساتیدی چون فرامرز پایور , رضا شفیعیان و پشنگ کامکار بهره جسته است . در زمینه آواز از محضر مرحوم استاد محمود کریمی و استاد محمدرضا شجریان استفاده کرده است . در حال حاضر هم به اغتنام فرصت از محضر ایشان اساتید موسیقی و تحقیق در شیوه قدما بهره می برد. شاگردی و تعلم را بالاترین توفیق زندگی خود می داند و به همین لحاظ به موازات آموزش موسیقی تحصلات خود را در رشته معماری و شهر سازی در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داده و موفق به اخذ فوق لیسانس معماری شده است .

قطعات آلبوم«مسیحا» با ارکستر بزرگ سازهای زهی ایرانی اجرا شده و در کنار این ساز ها، رنگ جدیدی از سازهای کوبه ای مانند«کوزه» و برخی سازهای کوبه ای که در موسیقی مقامی دیده می شود به کار گرفته شده است.

در برخی از آثار که باصدای او شنیده ایم مانند (باغ ارغوان , شرح فراق , بی نشان , آئینه رو , نرگس مست , ماه نو و ..... ) آهنگسازی را نیز به عهده داشته است .

تحقیقاتی در باب زیبائی شناسی هنر و معماری و تطبیقث وجوه اشتراک هنرها دارد که بصورت رساله نهائی دانشگاهی ارائه شده و بعضا" به صورت مقاله در مجلات فرهنگی , هنری به چاپ رسیده است .

آثار موسیقی که تاکنون از او منتشر شده است عبارتند از :

نینوا , باغ ارغوان , وصل مستان , شمس الضحی , یاد یار , آفاق عشق ( خسرو شیرین , لیلی مجنون ) , طریقت عشق , شرح فراق , آئینه رو , دل آرا , بی نشان , نگاه آسمانی , نرگس مست , بوی بهشت , شهر آشنائی , رویای وصل , وداع , عشق و مستی , نازنین یار , ماه نو و آئینه و آه و .......

تا کنون کنسرت های موسیقی موفقی در کشورهای فرانسه , انگلستان , سوئیس , هلند , آلمان , یونان , اسپانیا , چین , ترکیه , کره , کانادا , آمریکا , و روسیه داشته است .

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

تنسیم

روزنامه جام جم