تبیان، دستیار زندگی
«از یک شنبه تا یک شنبه» نام ستون جدیدی است که در آن اخبار و اتفاقات مهم حوزه سینما و تلویزیون را مرور می کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتبالیست ها میو میو نمی کنند!

از یک شنبه تا یک شنبه؛ مرور اخبار داغ سینما و تلویزیون


«از یک شنبه تا یک شنبه» نام ستون جدیدی است که در آن اخبار و اتفاقات مهم حوزه سینما و تلویزیون را مرور می کنیم.

بازیگر حریم سلطان در ایران

چون این ستون تازه راه اندازی شده خبرهای قدیمی تر را هم پوشش می دهد. قول می دهیم از هفته آینده به روز باشیم.

ماجرای میو میو کردن فوتبالیست ها!

از اولش هم معلوم بود که این سریال «پژمان» دیر یا زود صدای اعتراض بعضی ها را در می آورد. نیما نکیسا که خیلی از اتفاقات سریال خوشش نیامده ، گفته:« ما پشت وانت کنار گوسفند نمی نشینیم و پشت تلفن به همسرمان «میومیو» نمی کنیم! » البته پژمان جمشیدی در گفت و گو  با تبیان توضیح داده که این ها همه اش شوخی است و سازندگان قصد توهین به کسی نداشته اند. مجید نامجو مطلق هم یک جورایی از سریال خوشش نیامده ولی افشین پیروانی حسابی از آن تعریف کرده. علی کریمی اما هم از سریال تعریف کرده ،هم انتقاد. آقای جادوگر گفته اشکالی ندارد نقاط منفی زندگی فوتبالیست ها را نشان دهند ولی باید به جنبه های مثبت هم اشاره کنند. پیمان قاسمخانی (نویسنده سریال) که خودش یک پرسپولیسی دو آتیشه است در جواب گفته تحت هر شرایطی هرچی علی آقا بگوید،درست است.

به این می گویند یک دوئل بامزه و بدون توهین.

میرباقری فعلا تاریخ را کنار گذاشته

داوود میرباقری بعد از ساخت چند اثر سنگین تاریخی ، داشت تحقیقات  یک سریال تاریخی دیگر را شروع می کرد که در میانه راه هوس کارگردانی  مجموعه ای طنز به سرش زد تا فعلا بی خیال «سلمان فارسی» شود. او این روزها در حال آماده کردن قسمت های اولیه «شاهگوش» است که احتمالا از هفته آینده به شبکه نمایش خانگی می آید. میرباقری کلا کارهای طنز را دوست دارد و این بازگشت را نوعی استراحت به خود می داند.

میرباقری کارگردان موفقی بوده در تلویزیون اما این شبکه نمایش خانگی بد جور آدم را بدنام می کند! منظورمان البته سازندگان قلب یخی و قهوه تلخ نیستند!

به مدیری مزه کرده!

دل ما از مهران مدیری به خاطر بدقولی هایش سر قهوه تلخ هیج جوره صاف نمی شود! به هر بهانه ای این بدقولی را یادآوری می کنیم ببینیم آخرش چه می شود؟! حالا از شوخی که بگذریم اگر دل تان برای مهران مدیری از نوع تلویزیونی اش تنگ شده، می توانید گنج مظفر را از بقالی محل بخرید و یک ساعتی به قل مراد و حیف نون و دیگران بخندید. این سریال مال شش سال پیش است و در ادامه گنج مظفر ساخته شده. تهیه کنندگان این سریال سر قیمت با مسولان صدا و سیما کنار نیامدند  و حالا از طریق دی وی دی آن را منتشر کرده اند. خبر دیگر از مدیری این که او این بار به قولش عمل کرد و آخرین قسمت «ویلای من» را به دست علاقمندان رساند. او این روزها مشغول ساخت سریال جدیدش یعنی «شوخی کردم» است. این که مدیری کی و با چه قیمتی به تلویزیون برمی گردد تا مردم را مجانی یک دل سیر بخنداند، معلوم نیست.

عبدی: اوباما آدم خسیسی است. حق هم دارد بنده خدا در آفریقا درس خوانده و تلاش کرده شده رئیس جمهور. پس قدر پولش را می‌داند. گذاشته آخرین لحظه ای که آقای روحانی قصد برگشت به ایران داشته به او زنگ زده است. ترسیده مجبور شود 40-50 نفر را ناهار دعوت کند و در کاخ سفید هم جا نباشد.

باز هم فرهادی باز هم جنجال؛ این بار با «گذشته»

اصغر فرهادی حالا که بی خیال نادر و سیمین بازی شده و رفته آن ور دنیا فیلم ساخته،باز هم کانون حاشیه است. ماجرا به انتخاب فیلم جدید او یعنی «گذشته» برای معرفی به اسکار برمی گردد. فرهادی این فیلم را در فرانسه ساخته و کل قصه اش  در این کشور می گذرد. او از چند همکار ایرانی در ساخت فیلمش استفاده کرده که علی مصفا چون نقش یک است ، بیشتر به چشم می آید اما به خاطر این که قصه در کشور فرانسه می گذرد و تهیه کننده اش هم فرانسوی است، صدای خیلی ها را بلند کرده که این چه انتخابی است. مخالفان می گویند نماینده ایران باید کاملا ایرانی باشد. تهیه کننده «دربند» رقیب اصلی فیلم فرهادی هم مدعی شده این انتخاب از قبل مهندسی شده بوده. پرویز شیخ طادی که بعد از «روزهای زندگی» هنوز فیلمی نساخته عنوان کرده با این انتخاب حالا خارجی ها فکر می کنند ما غیر از فرهادی در ایران کارگردان دیگری نداریم. خلاصه این چند روز فضای رسانه ها پر است از ابراز نظر درباره این انتخاب. دامنه این جار و جنجال به چند نشریه خارجی هم کشیده شده و این نشان می دهد فرهادی واقعا فیلمساز شناخته شده ای در سطح بین المللی شده. در هر صورت گذشته انتخاب شد و دعوا راه به جایی نمی برد. ما هم امیدواریم بار دیگر اسم ایران در یک مراسم معتبر سینمایی خوانده شود.

غفلت تلویزیون

این تلویزیون ما وقتی بخواهد کار ویژه کند انصافا سنگ تمام می گذارد اما معلوم نیست سر بزنگاهای مهم چرا این قدر ضعیف عمل می کند. در شرایطی که خبر گفت و گوی تلفنی روسای جمهورایران و آمریکا توی همه رسانه های واقعی و مجازی رژه می رفت، تلویزیون ما بی خیال همه چیز، برنامه های روتینش را پخش می کرد. انگار نه انگار.

طنازی اکبر عبدی و ذوق باران کوثری

بعد از مکالمه حسن روحانی و باراک اوباما، هر کس به هر طریقی ابزار نظر کرده. اکبر عبدی که کلا آدم طنازی است در پاسخ به  سایت سوره سینما كه نظرتان درباره این مذاکره چیست؟ گفته:«اوباما آدم خسیسی است. حق هم دارد بنده خدا در آفریقا درس خوانده و تلاش کرده شده رئیس جمهور. پس قدر پولش را می‌داند. گذاشته آخرین لحظه ای که آقای روحانی قصد برگشت به ایران داشته به او زنگ زده است. ترسیده مجبور شود 40-50 نفر را ناهار دعوت کند و در کاخ سفید هم جا نباشد.»

باران کوثری هم که در این چند ساله دوست داشته در کنار بازیگری، آدمی مطلع به مسائل اجتماعی و سیاسی جلوه کند، به استقبال رئیس جمهور در فرودگاه رفت. عکس و حرف هایش هم شد تیتر یک روزنامه و چند خبرگزاری.

بازیگر حریم سلطان در ایران

خانه سینما؟

درباره خانه سینما و حاشیه های ریز و درشتش زیاد نوشته ایم. ما که خسته شدیم وای به حال سینماگران. خبر جدیدی نداریم جز این که دعواها یواشکی ادامه دارد. درِ این خانه باز شد خبرش را می دهیم.

برندگان

تلویزیون بعد از مدت ها یک کمدی جذاب روی آنتن فرستاد. «پژمان» سریال بامزه ای است که نشان از توانایی سروش صحت و برادران قاسمخانی دارد. اوضاع سینما هم بعد از مدت ها خوب است. خوب نه از لحاظ فروش بلکه به خاطر فیلم هایی که تازه اکران شده اند. اگر سینما رفتن را دوست دارید، پیشنهاد ما این ها است: کلاس هنرپیشگی،دربند،به خاطر پونه،گناهکاران.

بازندگان

«ماتادور» قرار بود یک اکشن جذاب باشد اما حاصلش مشتی تصویر لرزان،بازی های ضعیف و تکراری و فیلمنامه ای ضعیف شده. بازنده دیگر، فیلم «پنهان» است که تازه وارد شبکه نمایش خانگی شده. فیلم  در پرداخت موضوع الکن و ناتوان است. درباره اش مفصل می نویسیم. «پل چوبی» هم که مدتی است بر اکران سینماهاست، قرار بوده یک عاشقانه مثلا سیاسی باشد. حاصلش اما نه سیاسی است و نه عاشقانه. هر چه هست نمی توان به کار زشت قاچاق چیان، معترض نبود. متاسفانه دی وی دی غیرقانونی این فیلم وارد بازار شده و این یعنی زنگ خطر دوباره برای سینمای ایران.

دیالوگ مثبت داغ

محمد رحمانیان چند کار خوب برای تلویزیون ساخته اما اهل هنر او را به عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر می شناسند. او پس از این که موفق به اجرای نمایش «روز حسین» نشد مدتی در خارج ازکشور زندگی کرد. اوچندی است بازگشته ویک نمایش روی صحنه برده. دیالوگ مثبت داغ این هفته اختصاص دارد به تیترهای گفت گوی او با خبرگزاری فارس: «به سبز و غیرسبز اعتقادی ندارم/ در قضایای 88 اصلا وارد نشدم/ خارج ایران بخاطر عبارت «آزادی» پوستر نمایش ما را توزیع نکردند.»

دیالوگ منفی داغ

حرف های افشین هاشمی بازیگر سریال «اولین انتخاب» درباره نویسنده سریال یعنی عباس نعمتی و بقیه همکارانش، منفی ترین دیالوگ در هفته اخیر بوده. پاسخ مجید مظفری، دیگر بازیگر این سریال هم دور از انتظار بود. دعوای لفظی بهروز افخمی و مانی حقیقی که در رسانه های رسمی هم منتشر شد،از این دو نفر بعید بود. البته این نامه نگاری، خیلی آبرومند تر از نامه ها و گفته های جنجالی و حتی دور از ادب فریبرز عرب نیا و حامد بهداد در دو سال پیش است.

وداع با بازیگر قدیمی

محرم بسیم بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون هفته پیش در 93 سالگی در گذشت. او در فیلم هایی مانند گلنار، افسانه دوخواهر، میلاد، دونفر و نصفی و ... بازی کرد و در کلی سریال حضور داشت. روحش شاد.

خبر آخر/مستر بین مسلمان شد؟

خبرگزاری ایسنا،روز چهارشنبه گذشته به نقل از روزنامه‌ البیان چاپ امارات اعلام کرد: روان آتکینسون معروف به مستر بین، کمدین مشهور انگلیسی اسلام آورد. این خبرگزاری نوشت :سایت صدی بلادی (صدای کشورم) از سایت‌های اعلام کننده این خبر به نقل از مستر بین اعلام کرد که مشاهده فیلمی در اهانت به پیامبر (ص) دلیل اصلی گرایش به دین اسلام بوده است. صدی بلادی نوشت که مستمر بین خود مایل نبود که در گفت‌وگو با رسانه‌ها این مساله را اعلام کند و تنها به بالا بردن انگشتش به نشانه شهادت اکتفا کرده است.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان