تبیان، دستیار زندگی
برای حفاظت از تمامیت و یکپارچگی برنامه های صدای آمریکا و تعریف مأموریت سازمان، منشور صدای آمریکا در سال ۱۹۶۰ تدوین شد و بعدا با امضای جرالد فورد در ۱۲ ژوئیه ۱۹۷۶ جنبه قانونی پیدا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماموریت خاص صدای آمریکا +سند


برای حفاظت از تمامیت و یکپارچگی برنامه های صدای آمریکا و تعریف مأموریت سازمان، منشور صدای آمریکا در سال 1960 تدوین شد و بعدا با امضای جرالد فورد در 12 ژوئیه 1976 جنبه قانونی پیدا کرد.

سایت صدای آمریکا (VOA)، در قسمت "منشور صدای آمریکا" که به امضا و تائید جرالد فورد، رئیس جمهور اسبق آمریکا رسیده است، به صراحت اعلام می کند که حافظ منافع آمریکا در جهان است و بیانگر سیاست های ایالات متحده آمریکاست.

voa

در این قسمت آمده است:

برای حفاظت از تمامیت و یکپارچگی برنامه های صدای آمریکا و تعریف مأموریت سازمان، منشور صدای آمریکا در سال 1960 تدوین شد و بعدا با امضای پرزیدنت جرالد فورد در 12 ژوئیه 1976 جنبه قانونی پیدا کرد. در منشور گفته می شود:

منافع دراز مدت آمریکا ایجاب می کند مسقیما از طریق رادیو با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار سازد. صدای آمریکا برای آن که کارساز باشد باید توجه و احترام شنوندگان خود را به دست آورد. بنابراین، این اصول حاکم بر برنامه های رادیوئی و تلویزیونی صدای آمریکا خواهد بود:

1- صدای آمریکا پیوسته به عنوان یک منبع معتبر و قابل اطمینان خبر عمل  خواهد کرد. اخبار صدای آمریکا دقیق، واقعی و فراگیر خواهد بود.

2 - صدای آمریکا نماینده آمریکا خواهد بود، نه هیچ بخش واحدی از جامعه آمریکا، و بنابراین تصویری متوازن و جامع از تفکرات و نهادهای مهم آمریکا ارائه خواهد داد.

3 - صدای آمریکا سیاست های ایالات متحده آمریکا را به گونه ای روشن و کارساز تصویر خواهد کرد، همچنین بحث ها و اظهار نظرهای مسئولانه ای ارائه خواهد داد.

جرالد فورد

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا

12 ژوئیه 1976

البته معلوم نیست چگونه رسانه ای که می خواهد بیانگر سیاست های کشوری خاص باشد، می تواند مستقل عمل کرده و اطلاع رسانی شفاف و دقیق داشته باشد به خصوص در مورد کشوری همچون ایران که دولت آمریکا به صراحت از دشمنی ها و اقداماتش علیه این کشور سخن می گوید؟!

صدای آمریکا نماینده آمریکا خواهد بود، نه هیچ بخش واحدی از جامعه آمریکا، و بنابراین تصویری متوازن و جامع از تفکرات و نهادهای مهم آمریکا ارائه خواهد داد

این در حالی است که چند خط پایین تر از همین منشور، این رسانه آمریکایی مدعی شده است:

* صدای آمریکا همانگونه که پدران بنیانگذار این ملت[آمریکا] گفته اند اندیشه انسان را محترم می شمارد. صدای آمریکا متعهد است رویداد ها را کامل و بی طرفانه گزارش کند.  گزارشگران صدای آمریکا اطلاعات را فقط بر اساس ارزش آن ارزیابی می کنند. تحریک به خشونت، دخالت احساسات و تاثیرپذیری، قضاوتهای شخصی، و تاکیدهای  گمراه کننده را رد می کنند. ماخذها  باید به طور مشخص و کامل ذکر شود.

* روزنامه نگاران صدای آمریکا ( از جمله خبرنگاران، گزارشگران، نویسندگان اخبار و وقایع سیاسی، و میزبانان برنامه ها) همواره باید از به کار بردن اصطلاحات و برچسبهای تحقیر آمیز در مورد اشخاص و سازمان ها  پرهیز کنند، مگر این که آن افراد یا سازمانها از آن اصطلاحات برای تعریف خود و یا فعالیتهایشان استفاده کنند.

منافع دراز مدت آمریکا ایجاب می کند مسقیما از طریق رادیو با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار سازد

* گزارشگران صدای آمریکا باید با باریک بینی از هرگونه جعل، تحریف و به کار بردن احساسات در اخبار و گزارشهای روزمره جلوگیری کنند. اگر بخشی از صدای به کار رفته در گزارشی از یک رویداد، بیانگر نگاه گزارشگر باشد، باید بخش دیگری از صدا بازتاب آن رویداد به طور کامل و متوازن باشد. اگر صدای یک گزارش متعلق به محل رویداد نباشد و احتمال و خطر گمراهی بیننده و شنونده را بوجود آورد، آن صدا پخش نخواهد شد.

این در حالی است که فعالیت های صدای آمریکا  بیانگر تلاش صدای آمریکا برای تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران با دروغگویی و خبرسازی است.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: جام نیوز