تبیان، دستیار زندگی
تعریف کلمه گیاه ازآنچه که ظاهرا به نظر می رسد بسیار مشکل تراست. اگرچه گیــــاه شناسان محدوده رده بندی گیاهان را تعریف کرده اند ، مرزهای تعیین کننده اعضاء رده بندی گیاهان بسیار اختصاصی تر از تعریفات رایج گیاهاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز زیبایی در برگ سبز

گیاه

تعریف کلمه گیاه ازآنچه که ظاهرا" به نظر می رسد بسیار مشکل تراست. اگرچه گیــــاه شناسان محدوده رده بندی گیاهان را تعریف کرده اند ، مرزهای تعیین کننده اعضاء رده بندی گیاهان بسیار اختصاصی تر از تعریفات رایج " گیاه"است. ما گیاه را به عنوان یک موجود زنده و دارای تعداد زیادی سلول تعریف می کنیم که عموما" فاقد اندامهای حسی یا حرکت ارادی بوده و در صورت رشد کامل دارای ریشه ، ساقه و برگ می باشند.

آلوورا گیاهی بسیار ارزشمند است که سابقه ای بسیار طولانی ودرخشان دارد . اولین گزارش مکتوبی که در آن از آلوورا یاد شده ، پیشینه ای متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است ودر سنگ نبشته های درون غارها وکنده کاریهایی بروی ظروف کهن در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه های به جا مانده از مصر باستان آمده است که آلوورا گیاهی چنان گرامی بوده که سوگواران برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون ، باید تحفه ای از برگهای آلوورا تقدیم می کردند .

نقاشی‌هایی از صبر زرد، بر روی کنده‌کاری‌های دیوارهای معابد مصری دیده شده است. این معابد در هزاره چهارم قبل از میلاد بنا شده است.

گردش در طبیعت و تماشای مناظر زیبای طبیعی همیشه از نیازهای ما انسان ها بوده است، اما با گسترش شهرنشینی، کم کم از طبیعت سبز دوست داشتنی مان فاصله گرفته ایم. زندگی در شهرها باعث شده که این خلا را بیشتر احساس کنیم. هر چند هر از گاهی از خانه و شهرمان دور می شویم و به طبیعت پر از گل و گیاه پناه می بریم تا به شکلی به بخشی از نیازمان پاسخ گفته باشیم. راه دیگری که ما انسان های زیبا پسند و طبیعت دوست برگزیده ایم. این است که طبیعت سبز را به خانه هایمان بیاوریم.

بله، در واقع ما با نگهداری و پرورش بعضی از انواع گل و گیاه و درخت در خانه یا حیاط خانه مان، زیبایی طبیعت را به خانه هایمان هدیه می کنیم.

علاوه بر زیبایی هایی که گل ها و گیاهان دارند از خواص دارویی و درمانی فراوانی بهره مندند؛ تا آن جا که امروز بخش اعظمی از داروها منشأ گیاهی دارند. یکی از گیاهان زیبا و پر فایده گیاه آلوورا یا صبرزرد است که می توانیم آن را در گلدان نیز پرورش دهیم و نگهداری کنیم.

آلوورا از راسته، مارچوبه ی ها، تیره ی سریشیان و بومی آفریقای شمالی است.

معمولاً از آلوورا در تهیه کرم های موضعی بهره می برند که در حفظ رطوبت پوست در پوست های خشک کمک کننده است. به علاوه ترکیبات آن برای بهبود آثار سوختگی و کاهش آثار ناشی از زخم ها مفید است و اثرات ضدالتهابی دارد.

گیاه آلوورا محدودیت های آبی و خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به راحتی تحمل می کند.

از آلوورا به صورت ژل، کپسول، پودر، عصاره و برگ تازه یا حتی کمپوت استفاده می کنند.

این گیاه در بازار جهانی نیز جایگاه مناسبی دارد.

صبرزرد بی ساقه است؛ البته بعضی از آن ها ساقه ای بسیار کوتاه دارند.

این گیاه هشتاد تا صد سانتی متر رشد می کند و از طریق پاجوش تکثیر می شود برگ های آن نیزه ای کلفت و گوشتی با لبه های دانه دار و رنگ آن سبز خاکستری است.

گل های آن بر روی سنبله ای می روید که گاه تا نود سانتی متر دراز دارد.

هر کدام از گل های آن آویخته و دارای لوله ای دو- سه سانتی متری است صبرزرد را از دیرباز در مناطق خشک، گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان، هم به عنوان گیاه زینتی و درمانی کشت می کنند.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: همشهری دوچرخه (زهره صحرایی)

رشد

گلستان علی

مطالب مرتبط:

جنگل‌های دیدنی

ملخها صدا تولید میکنند

گلی به شکل میمون

مارماهی برقی

ماهی کور

جانوری به اسم هزارپا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.