تبیان، دستیار زندگی
عدم توافق مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در مورد بودجه جدید این کشور سبب تعطیل شدن دولت ایالات متحده از صبح امروز سه شنبه شد. دولت فدرال آمریکا برای اولین بار ظرف 17 سال گذشته به طور رسمی تعطیل شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بودجه نرسید، دولت آمریکا تعطیل شد!


عدم توافق مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در مورد بودجه جدید این کشور سبب تعطیل شدن دولت ایالات متحده از صبح امروز سه شنبه شد. دولت فدرال آمریکا برای اولین بار ظرف 17 سال گذشته به طور رسمی تعطیل شد.

دلیل این تعطیلی، عدم توافق مجلس نمایندگان و سنا بر سر بودجه است. مخالفت اصلی جمهوریخواهان که مجلس نمایندگان را در دست دارند با طرح خدمات درمانی مورد نظر باراک اوباماست.

دولت امریکا

روز یکشنبه مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است بودجه را به شرط تعلیق یک ساله طرح خدمات درمانی مورد نظر باراک اوباما تصویب کرده بود، اما گویا دموکرات ها (هم حزبی های اوباما) با این امر موافق نیستند.

دلیل مخالفت جمهوریخواهان با طرح خدمات درمانی اوباما آن است که معتقدند، دموکرات ها این طرح را برای کسب حمایت اقشار متوسط و فقیر جامعه آمریکا مطرح کرده اند تا بدین وسیله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 موفق شوند.به نظر می رسد بر اساس طرح مورد نظر اوباما و در صورت تصویب آن در کنگره، اغلب مردم آمریکا از خدمات بیمه درمانی مورد نظر وی بهره مند خواهند شد، اما جمهوریخواهان نظر دیگری در این رابطه دارند.

چه کسانی متضرر خواهند شد؟

عدم توافق کنگره آمریکا بر سر بودجه این کشور تا اول اکتبر موجب تعطیلی دولت آمریکا شده و بیش از 700 هزار کارمند فدرال را به خانه های خود فرستاده و موجب تعطیلی پارک های ملی، موزه ها و ساختمان های فدرال و خدماتی شده است. با کلید خوردن تعطیلی دولت آمریکا برخی وزارتخانه های این کشور متضرر خواهند شد.

دفاع

حدود 1/4 میلیون پرسنل و کارمند وظیفه ارتش آمریکا همچنان به سر کارهای خود خواهند رفت. حدود نیمی از 800 هزار کارمند غیر نظامی وزارت دفاع آمریکا از کار دست خواهند کشید ولی این مساله شامل فعالیت هایی که در زمینه امنیت ملی است، نمی‌شود. ولی جاهایی که نیاز به نیروی کار باشد، کارمندان باید بدون دریافت دستمزد کار کنند. یکی از مقام های رسمی وزارت دفاع آمریکا در این باره تاکید کرد، کارمندان ارتش و سایر کارمندان غیر نظامی که به سر کار می آیند مانند گذشته حقوق و دستمزد دریافت خواهند کرد.

وزارت انرژی

اکثر تاسیسات و امکانات وزارت انرژی آمریکا تعطیل خواهد شد و تنها 1113 نفر از 13814 کارمند این وزارتخانه بر سر کارهای خود حاضر می شوند.

این استثناها شامل کارمندان بخش نظارت بر ایمنی زرادخانه های هسته ای و فعالیت سدها و خطوط انتقال برق در سراسر آمریکا خواهد بود.

دلیل مخالفت جمهوریخواهان با طرح خدمات درمانی اوباما آن است که معتقدند، دموکرات ها این طرح را برای کسب حمایت اقشار متوسط و فقیر جامعه آمریکا مطرح کرده اند تا بدین وسیله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 موفق شوند.به نظر می رسد بر اساس طرح مورد نظر اوباما و در صورت تصویب آن در کنگره، اغلب مردم آمریکا از خدمات بیمه درمانی مورد نظر وی بهره مند خواهند شد، اما جمهوریخواهان نظر دیگری در این رابطه دارند

اداره ملی امنیت هسته ای آمریکا که نظارت بر سلاح های هسته ای و برنامه های رآکتورهای اتمی این کشور را بر عهده دارد تنها 343 کارمند را برای نظارت بر ایمنی تاسیسات هسته ای و حفاظت از تجهیزات و تاسیسات هسته ای حفظ خواهد کرد.

بیش از 400 کارمند نیز برای نظارت بر فعالیت شبکه انتقال برق در آمریکا به سر کار خواهند آمد.

 حمل و نقل

بخش زیادی از کارمندان شاغل در بخش حمل و نقل از کنترل حمل و نقل هوایی گرفته تا کارمندان فرودگاهی به فعالیت خود ادامه داده و از 55468 کارمند این بخش بیش از 36987 نفر به سر کارهای خود می آیند.

کارمندان شاغل در بخش فعالیت های تجاری فضایی نیز به فعالیت خود ادامه می دهند. وزارت حمل و نقل آمریکا اعلام کرد، فعالیت کارمندان بخش فضایی با هدف حمایت از ایستگاه بین المللی فضایی ادامه خواهد یافت.

ه اسمیتسونین

باغ وحش ملی و 19 موزه و گالری شامل موزه تاریخ طبیعی، گالری تصویر و موزه هوا و فضا نیز تعطیل خواهد شد.

از 4202 کارمند این بخش تنها 688 نفر برای حفظ امنیت و حفاظت از تاسیسات موزه ها و گالری ها و مراقبت و غذا دادن به حیوانات باغ وحش ملی بر سر کار خود حاضر می شوند.

دولت امریکا

پارک های ملی

پارک های ملی از "یوسمیت تا آلکاتراز" بسته خواهد شد و تنها 3266 کارمند از 24646 نیروی کار این بخش بر سر کار خود می آیند. این کارمندان شامل تعدادی از نیروهای آتش نشانی و مدیریت حریق، مقام های قضایی و نیروهای اورژانس خواهند بود.

وزارت امنیت داخلی

حدود 86 درصد از 240 هزار کارمند وزارت امنیت داخلی آمریکا از تعطیلی دولت مستثنی هستند و این کارمندان شامل نیروهای مرزی و بنادر آمریکا خواهند بود.

اکثر کارکنان گارد ساحلی، اداره ایمنی حمل و نقل، سرویس مخفی و نهادهای قضایی و قانونی از این تعطیلی مستثنی شده اند.

کارمندان سرویس های مهاجرت و شهروندی آمریکا نیز به کار و فعالیت خود و صدور گرین کارت برای متقاضیان ادامه می دهند.

وزارت دادگستری

از 114486 کارمند وزارت دادگستری آمریکا بیش از 96744 نفر از تعطیلی دولت مستثنی شده اند. نیروهای اداره تحقیقات فدرال موسوم به اف بی آی و پرسنل حمایتی آن نیز از این مساله مستثنی هستند. عملیات های اف بی آی در خصوص امنیت ملی و تحقیقات نیز ادامه خواهد یافت.

حدود 1/4 میلیون پرسنل و کارمند وظیفه ارتش آمریکا همچنان به سر کارهای خود خواهند رفت. حدود نیمی از 800 هزار کارمند غیر نظامی وزارت دفاع آمریکا از کار دست خواهند کشید ولی این مساله شامل فعالیت هایی که در زمینه امنیت ملی است، نمی‌شود. ولی جاهایی که نیاز به نیروی کار باشد، کارمندان باید بدون دریافت دستمزد کار کنند. یکی از مقام های رسمی وزارت دفاع آمریکا در این باره تاکید کرد، کارمندان ارتش و سایر کارمندان غیر نظامی که به سر کار می آیند مانند گذشته حقوق و دستمزد دریافت خواهند کرد

نیروهای اداره مقابله با مواد مخدر آمریکا نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. نیروهای شاغل در زندان های فدرال نیز بر سر کارهای خود حاضر خواهند شد.

خدمات پستی آمریکا

سرویس خدمات پستی آمریکا نیز باز خواهد بود و طبق روال معمول به کار خود ادامه می دهد. این اداره برای فعالیت های خود هیچ مالیاتی دریافت نخواهد کرد و درآمد خود را از محل فروش تمبر و سایر خدمات پستی تامین خواهد کرد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش سیاست تبیان


منابع : مهر، تسنیم