دوران بازنشستگی و سالمندی، زمان مناسبی برای مسافرت و تفریح است. در این شرایط شما پس‌انداز مناسبی دارید و نیز فشار كاری شما كاهش یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بایدها و نبایدهای سفر خارجی برای سالمندان


دوران بازنشستگی و سالمندی، زمان مناسبی برای مسافرت و تفریح است. در این شرایط شما پس‌انداز مناسبی دارید و نیز فشار كاری شما كاهش یافته است. به علاوه فرزندان سر و سامان گرفته‌اند و هر یك به سرخانه و زندگی خود رفته‌اند، بنابراین چرا از این دوران برای دیدن مناطق دیدنی كشورمان و یا سایر نقاط دیدنی جهان استفاده نكنید. ولی پیش از اینكه تدارك یك سفر دو نفره را ببنید، اول شرایط سفر را فراهم كنید؛ سفر در سالمندی.

سفر خارجی و سالمند

اگر سفر هوایی طولانی دارید، در طول سفر هوایی پاهای خود را مدام تکان دهند و هنگامی که مهماندار اعلام می کند می توانید کمربندهای خود را باز کنید، چند دقیقه قدم بزنند. این کار از بروز مشکلات عروقی در پا (لخته شدن خون در پاها) جلوگیری می کند.

پیش از سفر با روابط عمومی خطوط هوایی تماس بگیرید و ببنید چه امكانات ویژه‌ای برای كسانی كه ناتوانی جسمی دارند، تدارك دیده‌اند مثل سرویس‌های حمل و نقل ویژه و یا تهیه كردن غذاهای مخصوص. سپس لازم است راهنمای تور خود را از ناتوانی جسمی خود آگاه كنید و نیازهای ویژه‌ای را كه دارید با او در میان بگذارید، مثلا بگویید شما باید در طول سفر از  واكر استفاده كنید. با سازمان‌های توریستی مقصد تماس بگیرید و ببینید چه امكانات ویژه‌ای برای افرادی كه ناتوانی جسمی دارند در نظر گرفته‌اند.

ممكن است كشورهایی كه شما به آن مسافرت می‌كنید با محل سكونت‌تان اختلاف ساعت داشته باشند بنابراین برای اینكه بدن‌تان با شرایط جدید تطبیق پیدا كند، برنامه‌ریزی كنید تا در طول سفر خواب كافی داشته باشید و با شرایط، جدید كنار بیایید.

از مسئولان هتل بخواهید یك اتاق در طبقات پایین هتل در اختیارتان بگذارند و از آنها بپرسید آیا حمام این اتاق به گونه‌ای طراحی شده است كه شما بتوانید با <ویلچر> وارد آن شوید؟

اگر تنها و یا با همسرتان مسافرت می‌كنید باید بیش از پیش مراقب امنیت خودتان باشید، چرا كه در مناطق توریستی همواره تعدادی دزد در كمین هستند كه از فرصت استفاده كرده و به سرقت اموال مسافران می‌پردازند

درست است که سال ها همراه بچه ها سفر کرده اید و الان مشتاق سفرهای دو نفری هستید اما باید به یاد داشته باشید که محدودیت های جسمی شما گاهی سفر دو نفره را برایتان دشوار می کند. بنابراین اگر وضعیت جسمی تان اجازه نمی دهد با یک همراه دلسوز سفر کنید. قبل از سفر، داروهای خود را داخل ساک بگذارید و حتما درباره داروهایی که مجاز به حمل آنها نیستید از آژانس مسافرتی تان اطلاع کسب کنید. همراه داشتن برخی داروها در بعضی کشورها جرم است و مجازات، جریمه و زندان در پی دارد.

اگر تنها و یا با همسرتان مسافرت می‌كنید باید بیش از پیش مراقب امنیت خودتان باشید، چرا كه در مناطق توریستی همواره تعدادی دزد در كمین هستند كه از فرصت استفاده كرده و به سرقت اموال مسافران می‌پردازند.

به ویژه این افراد ممكن است چون شما سالمند هستید و به تصور اینكه نمی‌توانید با آنها مقابله كنید شما را طعمه خودشان قرار دهند ولی اصلا نگران نباشید. فقط كافی است اصول ایمنی را در طول سفر دقیقا رعایت كنید. در اتاق هتل و یا ویلایی را كه اجاره كرده‌اید، به روی افرادی كه نمی‌شناسید، نگشایید.

اگر این افراد خود را مستخدم هتل معرفی كردند با پذیرش هتل تماس بگیرید و ببینید گفته آنها صحت دارد و برای چه هدفی قصد دارند وارد اتاقتان شوند. هنگامی كه قصد دارید محل سكونت‌تان را ترك كنید در و پنجره‌های اتاقتان را قفل كنید و در كمدی را كه اشیای قیمتی، مدارك و پول‌هایتان در آن است را به دقت كنترل كنید. كلید اتاق خود را روی میز رستوران و یا محلی كه به راحتی می‌تواند دزیده شود، رها نكنید. به علاوه همسفران غریبه را به اتاقتان دعوت نكنید. در طول سفر جواهرات قیمتی و پول نقد زیادی همراه نبرید.

اشیای قیمتی خود را می‌توانید به صندوق امانات هتل تحویل دهید و رسید دریافت كنید. اگر با اتومبیل خودتان سفر می‌كنید این اشیای قیمتی را در اتومبیلتان نگه ندارید.

سفر و سلامتی

پیش از سفر حتما با پزشکتان مشورت کنید و دارویی بگیرید که مقاومت و ایمنی بدن شما را بالا ببرد. در برخی مناطق بیماری‌های مسری شایع است و بدن شما هم آسیب پذیر تر از یک جوان است.

 پیش از سفر واكسن و یا سرم‌هایی را كه سیستم ایمنی شما را تقویت می‌كنند دریافت كنید و در صورتی كه شما بیماری مانند سرطان دارید كه در حال پیشرفت است حتما یك رونوشت (كپی) از مدارك پزشكی خود را درون چمدان‌تان جای دهید تا در صورت لزوم پزشكان بتوانند از آنها استفاده كنند.

 

اگر در هر حال شما در یك كشور غریبه، نیاز به كادر درمانی و یا پزشك پیدا كردید، سعی كنید به بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مركز پزشكی و یا بیمارستان آن محل مراجعه كنید چون در این مراكز پزشكی اصلی امكانات ویژه‌ای برای مسافران بیمار در نظر گرفته شده است، مثل مترجم و یا امكانات ارتباط با پزشك خانوادگی‌تان. ‌

در طول سفر از مصرف سالاد و سبزیجات رستوران های بین راهی جدا اجتناب کنند اما در رستوران هتل یا رستوران های مطمئن میوه و سبزی زیاد بخورید تا آب به آب نشوید. اگر به مناطقی سفر می کنید که از کیفیت آب های آشامیدنی آن مطمئن نیستید، حتما قبل از مصرف آب را بجوشایند و بعد مصرف کنید.

 

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: سلامت، تعطیلات نو