تبیان، دستیار زندگی
معاون وزیر بهداشت با اشاره به روند روزافزون جامعه سالمند کشور، گفت: برای سالمندان نسخه‌ای آورده‌ام که اگر به آن عمل کنید، بسیار شفابخش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه رایگان برای سالمندان!


معاون وزیر بهداشت با اشاره به روند روزافزون جامعه سالمند کشور، گفت: برای سالمندان نسخه‌ای آورده‌ام که اگر به آن عمل کنید، بسیار شفابخش است.

دکتر علی‌اکبر سیاری در مراسم بزرگداشت روز جهانی سالمند، گفت: می‌توان سالمند شد اما با نشاط بود.

وی با بیان اینکه بدن از دو جز مادی و معنوی تشکیل شده است، افزود: علم بشر، تخصص‌ها و دانشگاه‌ها برای کمک به بعد جسمی وجود دارند. پیامبران نیز برای تربیت و تزکیه جزء دوم یعنی روح آمده‌اند.

سالمندان

معاون وزیر بهداشت افزود: در دهه انقلاب به ازای هر هزار نفر جمعیت، سالانه 35 نفر نیز به جمعیت افزوده می‌شد. به همین دلیل جمعیت جوان به سرعت در کشور شکل گرفت. به این ترتیب بود که طی 30 سال جمعیت کشور دو برابر شد. در این راستا و بر اساس سیاست‌های جمعیتی، وزارت بهداشت هم مامور شد تا در جهت کنترل جمعیت حرکت کند.

سیاری در این باره افزود: البته رشد جمعیت، سیل سالمندی را نیز به وجود آورد. بر همین اساس است که باید برای جمعیت سالمند کشور نیز برنامه داشته باشیم. به این ترتیب با سیر رشد جمعیت در آینده سالمندان زیادی خواهیم داشت که بی‌تردید نیازمند بیمارستان‌های فوق تخصصی هستیم. بر این اساس باید در آینده بیمارستان‌های فوق تخصصی سالمندان داشته باشیم. پدیده شهرنشینی و سرعت گرفتن آن نیز در ایران شش برابر دیگر نقاط دنیاست که در این زمینه هم باید فکری کرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به سیاست‌های کنونی جمعیت نیز گفت: هر چند در دهه اول انقلاب به ازای هر هزار نفر، سالانه پنج نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شد، اما اکنون به ازای هر هزار نفر سالانه 16 نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود. یعنی این نرخ نصف شده است. بر این اساس است که اکنون مسئولان و مقام معظم رهبری در این باره هشدار داده‌اند که جامعه به سمت پیر شدن حرکت می‌کند. به این ترتیب بود که سیاست‌های جمعیتی تغییر کرد و ماموریت وزارت بهداشت نیز در این راستا تغییر کرد. البته باید گفت که کنترل مرگ‌ها نیز باعث رشد جمعیت شده است؛ به طوری که به عنوان مثال در سال 64 حدود 34 هزار کودک به دلیل اسهال فوت کرده‌اند.

کنترل استرس تجویز سومم است. استرس، اختلالات بسیاری را سبب می‌شود؛ از رفلاکس گرفته تا خونریزی معده، سکته قلبی و ... باید روش‌های کنترل استرس را یاد گرفت. از طرف دیگر سیگار، قلیان و الکل دشمن سلامتی هستند باید مبلغ ضد سیگار باشیم البته افراد زیادی هم در کشور الکل مصرف می‌کنند. اما چون این موضوع ضد ارزش است، آن را بیان نمی‌کنند. اگر این نسخه ساده را اجرا کنید، حداکثر 10 سال به عمر خود افزوده‌اید

وی افزود: در مقطع کنونی و با توجه به سیاست‌های جدید جمعیتی، تمام همت‌مان را باید بر روی سلامت مادران و نوزادان بگذاریم و برنامه‌های مراقبتی و کنترل بیماری‌ها و مرگ و میر را بیش از پیش داشته باشیم. در حال حاضر وظیفه‌مان کنترل بیماری‌ها و پیشگیری از مرگ‌های نابهنگام است. ضمن فراهم کردن خدمات لازم برای سلامت مادران و کودکان باید برای جامعه سالمند نیز برنامه داشته باشیم.

سیاری ادامه داد: البته سیاست‌گذاری‌های لازم برای سلامت سالمندان نیز صورت گرفته است. در این راستا سند سلامت سالمندان تصویب شده است که پس از ابلاغ باید اجرایی شود. پدیده سالمندی تنها مشکل جسمی نیست، بلکه نیازمند حمایت‌های اجتماعی، مادی و معنوی است. ثابت شده است که باید سالمند در خانواده نگهداری شود و بر این اساس باید به خانواده‌ای که از سالمند نگهداری می‌کند، کمک شود.

كلیشه‌هایی که باید شکست

وی در ادامه افزود: برای سالمندان نسخه‌ای آورده‌ام که اگر به آن عمل کنید، بسیار شفابخش خواهد بود. تجویز اولم تحرک است. افراد باید متعهد شوند که روزانه یک ساعت پیاده‌روی داشته باشند. این پیاده‌روی باید آنقدر تند باشد که فرد عرق کرده و ضربان قلبش افزایش یابد. تجویز دوم، اصلاح عادات غذایی است. روغن جامد باید از رژیم غذایی‌شان حذف شود. مصرف قند را به حداقل ممکن کاهش دهید. در مجموع باید از غذاهای سالم استفاده کنیم. به شخصه 20 سال است که دستم را به نمک نزده‌ام و چای را بدون قند می‌خورم. درباره اصلاح عادات غذایی حرف بسیار است و باید به طور مفصل در این باره صحبت کرد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: کنترل استرس تجویز سومم است. استرس، اختلالات بسیاری را سبب می‌شود؛ از رفلاکس گرفته تا خونریزی معده، سکته قلبی و ... باید روش‌های کنترل استرس را یاد گرفت. از طرف دیگر سیگار، قلیان و الکل دشمن سلامتی هستند باید مبلغ ضد سیگار باشیم البته افراد زیادی هم در کشور الکل مصرف می‌کنند. اما چون این موضوع ضد ارزش است، آن را بیان نمی‌کنند. اگر این نسخه ساده را اجرا کنید، حداکثر 10 سال به عمر خود افزوده‌اید.

سیاری همچنین در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس تعاریف، سنین بالای 60 سال به عنوان سالمند و سنین بالای 80 سال به عنوان کهنسال در نظر گرفته می‌شوند. پدیده سالمندی در کشور ما با رشد فزاینده‌ای همراه است. در حال حاضر 8.2 درصد معادل حدود شش میلیون نفر از جمعیت کشور سالمند هستند که به تدریج بر این میزان افزوده خواهد شد.

سیاست‌گذاری‌های لازم برای سلامت سالمندان نیز صورت گرفته است. در این راستا سند سلامت سالمندان تصویب شده است که پس از ابلاغ باید اجرایی شود. پدیده سالمندی تنها مشکل جسمی نیست، بلکه نیازمند حمایت‌های اجتماعی، مادی و معنوی است. ثابت شده است که باید سالمند در خانواده نگهداری شود و بر این اساس باید به خانواده‌ای که از سالمند نگهداری می‌کند، کمک شود

وی همچنین با تاکید دوباره بر مراقبت از بیماری‌ها و کنترل مرگ و میرها، افزود: کمبود کلسیم و ویتامین D در کشور ما بسیار بالاست. سیاست وزارت بهداشت آن است که این ریزمغذی‌ها را از طریق غنی‌سازی مواد غذایی برای مردم فراهم کنند. این امر نیازمند هماهنگی بین بخشی است.

معاون وزیر بهداشت به تصویب سند سلامت سالمندان اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند، وظایف بخش‌های مختلف در رابطه با سالمندان مشخص شده است. با اجرای این سند، بخشی از مشکلات سالمندان قابل پیشگیری است.

سیاری درباره تربیت نیروی متخصص در زمینه طب سالمندی نیز گفت: یکی از برنامه‌های ما، تربیت نیروی انسانی متخصص برای سالمندان است. در حال حاضر تعداد متخصصان طب سالمندی در کشور کفایت نمی‌کند و ایران در این رشته نسبت به دنیا فقیر است.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایسنا