تبیان، دستیار زندگی
بخش هنری سایت تبیان با انتشار ویژه نامه «نقاشی دوره قاجار» به تشریح نقاشی ها و نحوه نگارگری در دوره قاجار پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان و تقاشی های دوره قاجار

قاشی دوره قاجار

بخش هنری سایت تبیان با انتشار ویژه نامه «نقاشی دوره قاجار» به تشریح نقاشی ها و نحوه نگارگری در دوره قاجار پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی، نقاشی قاجار در سیر تحولات خود از هنر سنتی به هنر مدرن و ناتورالیستی غربی، اسلوبهای مختلفی را تجربه کرد.

در این ویژه نامه مطالب خواندی و جالبی همچون: کلیات نقاشی قاجار، رویکردها در نقاشی قاجار، دستاوردهای نقاشی قاجار، نفوذ شیوه های اروپایی، تلفیق شیوه های کهن و نو، پیکرنگاری درباری، مرقع سازی، نقاشی لاکی،  نقاشی روی گچ1 و نقاشی روی گچ2  وجود دارد.

دوره گذار1: ابوالحسن غفاری، دوره گذار2: پس از صنیع الملک، دوره گذار3: چاپ سنگی، هزار ویک شب شاهکار کتابت ناصری، چاپ سنگی در قاجار، کتب چاپ سنگی1، کتب چاپ سنگی2 ، طبیعت نگاری در اوج: کمال الملک، تصویرگر روزنامه شرف، کاریکاتور در مطبوعات ایران و هنر خیالی سازی نیز دیگر عناوین مطالب ویژه نامه «نقاشی دوره قاجار» را تشکیل می دهند.

در بخشی از متن این ویژه نامه آمده است: «هنرمند ایرانی در این دوره در معرض توفانی از نوشدگیها و نواوریها قرار گرفت و این توفان او را تکان داد تا تکلیف خود را روشن کند . هنرمندن ایرانی در این دوره ی توفان و تنش، چاره را درهم جهت شدن با روح زمان دید؛ گرچه نیروهایی هم این هم جهتی را نمی پسندیدند و آن را برنمی تافتند و هنوز هم که هنوز است این برخورد تجدد و سنت در جامعه ایران ادامه دارد.»

ویژه نامه اینترنتی «نقاشی های دوره قاجار» به کوشش سمیه رمضان ماهی تهیه شده و در بخش هنری سایت تبیان قرار دارد.

تهیه و تنظیم: هومن بهلولی