تبیان، دستیار زندگی
بیش از دو میلیون ایرانی عضو شبکه اجتماعی فیس بوک هستند. پیش از اینکه فیس بوک در فضای مجازی و اینترنت خود را مطرح کند جایگاه و رتبه ایران در زمینه ی استفاده از فضای مجازی در میان کشورهای دنیا رتبه ای مابین ۱۰ الی ۱۵ بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار باورنکردنی فیس بوک!


بیش از دو میلیون ایرانی عضو شبکه اجتماعی فیس بوک هستند. پیش از اینکه فیس بوک در فضای مجازی و اینترنت خود را مطرح کند جایگاه و رتبه ایران در زمینه ی استفاده از فضای مجازی در میان کشورهای دنیا رتبه ای مابین 10 الی 15 بود.


فیس بوک

در عصر کنونی مهمترین شاخص توسعه فرهنگی جوامع بشری، میزان استفاده بهینه مردم آن از فضای مجازی است. فیس‎بوک امروزه بزرگترین پلتفرم شبکه اجتماعی جهان محسوب می شود که بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر کاربر دارد و  شاید بزرگترین منبع اطلاعاتی دنیا نیز باشد. اطلاعاتی که تحلیل‌ آنها علاوه بر جنبه ‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیار، می ‌توانند به چشم‌ انداز و آینده مردم کمک کنند.

در این راستا وب‌ سایتی با عنوان "چهره فیس‌بوک" توسط ناتالیا روجاس راه‌ اندازی شده و مدعی است، 1,2 میلیارد عکس پروفایل در فیس‌بوک ذخیره شده که به تریب تاریخ زمانی از با آغاز به کار پروفایل مارک زاکربرگ، بنیان ‌گذار فیس‌بوک ایجاد شده است. اگر روی هر بخشی از آن کلیک یا بزرگنمایی (زوم) کنید. چهره و اسم افراد را نیز تک تک می‌توانید به ترتیب تاریخ زمانی ببنید.

این در حالی است که چند ماه پیش طبق آماری که شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرد، بیش از 800 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان از این شبکه استفاده می ‌کنند و حائز اهمیت آن که طبق آخرین آمار، جمعیت جهان به تازگی از مرز هفت میلیارد نفر گذشته است و این نشان می ‌دهد که به ‌طور تقریبی 11 درصد از جمعیت جهان در شبکه اجتماعی فیس‌ بوک عضو هستند. این آمار در حالی منتشر می‌ شود که این شبکه اجتماعی در برخی از کشورهای جهان بیش از دیگر کشور‌ها محبوبیت پیدا کرده به طوری که در برخی از آن ‌ها بیش از 50 درصد جمعیت از این شبکه اجتماعی استفاده می‌ کنند.

بیش از 800 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان از این شبکه استفاده می ‌کنند و حائز اهمیت آن که طبق آخرین آمار، جمعیت جهان به تازگی از مرز هفت میلیارد نفر گذشته است و این نشان می ‌دهد که به ‌طور تقریبی 11 درصد از جمعیت جهان در شبکه اجتماعی فیس‌ بوک عضو هستند

باید توجه داشت که آمارهای منتشره توسط فیس ‌بوک نشان می‌ دهد که این شبکه اجتماعی در مصر بیش از هر کشور دیگری مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که 69 درصد از جمعیت این کشور از آن استفاده می‌ کنند. هنگ ‌کنگ از این لحاظ در مکان دوم ایستاده است و شمار کاربران فعال فیس‌بوک در این منطقه از جهان 53 درصد از کل جمعیت آن است. پس از هنگ ‌کنگ نوبت به شیلی (52 درصد)، سنگاپور (51 درصد)، نروژ (51 درصد)، دانمارک (51 درصد)، آمریکا (50 درصد)، کانادا (49 درصد)، انگلیس (49 درصد) و سوئد (48 درصد) می ‌رسد تا به ترتیب محبوب ‌ترین کشورهای فیس ‌بوکی باشند.

فیس بوک

در این میان بیش از دو میلیون ایرانی عضو شبکه اجتماعی فیس بوک هستند. پیش از اینکه فیس بوک در فضای مجازی و اینترنت خود را مطرح کند جایگاه و رتبه ایران در زمینه ی استفاده از فضای مجازی در میان کشورهای دنیا رتبه ای مابین 10 الی 15 بود و امروز هم می توان گفت که مردم ایران در زمینه میزان استفاده از فضای مجازی و حتی عضویت در فیس بوک به نوعی رتبه اول را در میان مردم کشورهای دنیا دارند. بر اساس آمار موجود بیش از یک میلیون نفر در تهران و در حدود 200 هزار نفر هم در شهرهایی از جمله شیراز و رشت عضو شبکه اجتماعی فیس بوک هستند که این آمار را اگر بر اساس میزان جمعیت کشور در برابر کشورهایی چون چین و هند و آمریکا و یا کشورهای توسعه یافته درنظر بگیریم می توانیم نتیجه بگیریم که تعداد مردمی که در ایران عضو فیس بوک هستند حتی از این کشورها هم بیشتر است.

در آخر باید متذکر شد که برخورد قهری با تکنولوزی روز دنیا و شبکه های اجتماعی و من جمله فیس بوک  موثر نخواهد بود، که بود، تاکنون داده بود. باید با داشته هامان؛  خانواده، جوانان و جامعه را به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و طرز برخورد با نوآوری ها مجهز کنیم، وگرنه به همان راهی می رویم که تاکنون رفته ایم.

فرآوری : ازاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: سایت رسانه های اجتماعی / تابناک /  پایگاه خبری اعتدال