تبیان، دستیار زندگی
با باز شدن مدرسه ها بیشتر وقت دانش آموزان صرف مشق و درس و کلاس می شود. در این میان والدین نباید کتاب های غیر آموزشی مثل کتاب های شعر و رمان را از سبد مطالعه فرزندانشان خالی بگذارند. گزارش پیش رو را می توان یک بسته پیشنهادی برای کودکان و نوجوانان علاقمند ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسته پیشنهادی برای بچه ها


با باز شدن مدرسه ها بیشتر وقت دانش آموزان صرف مشق و درس و کلاس می شود. در این میان والدین نباید کتاب های غیر آموزشی مثل کتاب های شعر و رمان را از سبد مطالعه فرزندانشان خالی بگذارند. گزارش پیش رو را می توان یک بسته پیشنهادی برای کودکان و نوجوانان علاقمند به کتاب و کتابخوانی دانست.

بسته پیشنهادی برای بچه ها

امیر علی و دهکده جهانی

داستان «امیر علی و دهکده جهانی» اثر فرخنده حق‌شنو چندی پیش از سوی انتشارات سروش منتشر و به بازار نشر عرضه شد. این اثر مجموعه داستان های کوتاه فارسی برای رده سنی نوجوان و جوان است که نویسنده آن سعی کرده در قالب داستان کوتاه به دغدغه های نوجوانان امروز توجه کند. همچنین برخی از داستان های این کتاب در زمان های متفاوت رخ می دهد اما بیشتر آن ها مربوط به زمان حاضر است.این مجموعه شامل هشت داستان کوتاه با عناوین امیر علی و دهکده جهانی، پاپاخ، مسافر، چرخید و چرخید، درخت زیر برف پنهان شده بود، آب آن بالا جا مانده، پاییز تاکستان و به درد نابغه ها نمی‌خورد است.

زندگی روی دور تند

زیتا ملکی مجموعه‌ شعری را ویژه «طرح شعر نوجوان امروز» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرود.این شاعر درباره اثر تازه اش گفته: این مجموعه که عنوان فعلی آن «زندگی روی دور تند» است،‌ 30 شعر سپید با موضوعات مبتلابه اجتماعی و شهری نوجوانان را دربر می‌گیرد.همچنین بناست مجموعه یادداشت‌های او که پیش‌تر در نشریه «دوچرخه» به چاپ رسیده، از سوی همین مۆسسه انتشاراتی در قالب کتاب راهی بازار شود.او گفت: من پیش‌تر مجموعه یادداشت‌هایی را با عنوان «بی پرانتز» در نشریه دوچرخه می‌نوشتم. از ویژگی‌های این یادداشت‌های ادبی آن است که با یک شعر شروع می‌شد و با نگاه شاعرانه به مسائل اجتماعی می‌پرداخت.«جنگ دختر دستکش‌پوش با سرما» دیگر کتاب این شاعر است که توسط نشر قطره راهی بازار شده است.

پیتزای بابا، خوشمزه و پرماجرا

«پیتزای بابا»، نخستین جلد از مجموعه 10 جلدی «قصه‌های دبستانی برای دخترها»ست. نیکی دالی، نویسنده و تصویرگر و فروزنده داورپناه، مترجم آن هستند. این کتاب به روایت داستان زندگی یک دختر و پسر به نام‌های بونو و برندا با پدر و مادرشان می‌پردازد و اتفاقات معمولی را تعریف می‌کند که در طول روز با آن دست به گریبانند.تصاویر این کتاب سیاه و سفید است. نویسنده کتاب، نیکی دالی، تصویرگری داستان را هم برعهده داشته است. «پیتزای بابا»، در شمار داستان‌های اجتماعی برای گروه سنی «ب» و«ج» است که از سوی انتشارات پیدایش در 2500 نسخه و به قیمت 4500 تومان منتشر شده است.

غم‌های قلابی

مجموعه شعر «غم‌های قلابی» سروده شاهین رهنما با تصویرگری ابوالفضل همتی آهویی چند مدتی است روانه بازار کتاب شده. این مجموعه شعر دارای 14 قطعه شعر نظیر «کجا»، «شکار»، «قلاب»، «بهار»، «باد و برف و پنجره»، «جیک جیک»، «در سفر»، «نشانی»، «شبیه خنده پدربزرگ»، «بادبادک»، «احتیاج»، «رسیدن»، «تبر» و «اسیربند» است.شاهین رهنما شاعر مجموعه شعر «غم‌های قلابی» این اشعار را در قالب ژانر اجتماعی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان سروده است.کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجموعه شعر «غم‌های قلابی» را در 32 صفحه و با قیمت 3000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

حکایت لوطیان مرد رند

در میان کتاب های تازه منتشر شده برای گروه سنی نوجوانان ، نمایشنامه «حکایت لوطیان مرد رند» هم به چشم می خورد. این اثر از سری مجموعه کتاب‌های «نمایشنامه نوجوان امروز» به قلم یدالله آقاعباسی منتشر شده است. این  نمایشنامه دارای 10 شخصیت نظیر «فغان»، «پسر فغان»، «زن فغان»، «حاکم»، «سلطان»، «داروغه»، «رهگذران، گزمه‌ها و دیگران»، «لوطی 1»، «لوطی 2» و «لوطی 3» است.این نمایشنامه در سومین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران (سال 1388) در کانون نمایش‌نامه‌نویسان خانه تئاتر مورد لطف هنرمندان واقع و در بخش کودکان و نوجوانان انتخاب شد.انتشارات «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» این نمایشنامه را با قیمت 3000 تومان منتشر کرده است.

پاهای تو منهای یک

«پاهای تو منهای یک» مجموعه شعر سپید است که توسط مجتبی احمدی برای گروه سنی کودک و نوجوان سروده شده. این کتاب  دربردارنده چهارده شعر با عناوینی همچون «زنگ انشا»، «زنگ ورزش»، «زنگ علوم»، «زنگ قرآن»، «زنگ تفریح»، «زنگ هنر»، «زنگ ریاضی»، «زنگ دینی»، «زنگ املا»، «زنگ فارسی»، «زنگ تاریخ»، «زنگ جغرافی»، «زنگ مدنی» و «زنگ خانه» است.

دفتر ششم ادبیات داستانی با عنوان «داستان‌ها و افسانه‌های تاریخی و مذهبی برای کودکان و نوجوانان» به قلم محمدرضا سرشار منتشر شد.در این نوشتار به بحث درباره داستان‌های تاریخی ویژه کودکان و نوجوانان پرداخته شده و به افسانه تاریخی دینی، تنها در حد ضرورت اشاره شده است. همچنین خصایص فنی و تاریخی داستان‌های تاریخی دینی، چه برای کودکان و نوجوانان نوشته شده باشد و چه برای بزرگسالان، در اکثر موارد مشترک و مشابه است.

داستان فرود

«داستان فرود» نخستین جلد از مجموعه داستان‌های شاهنامه انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به قلم اسدالله شعبانی نوشته شده. در اسطوره‌های ایرانی «فرود» پسر سیاوش و «جریره» دختر پیران است. فرود در جنگی که در اثر بی‌کفایتی و دژراهبری طوس که از دستورها و فرمان‌های کیخسرو سرپیچی کرده بود و به همین سبب جنگی کاملا ناضروری را بین ایرانیان و فرود و یارانش پدید آورده بود، به‌دست بیژن و رهام (عموی بیژن) کشته می‌شود.مخاطب اصلی این کتاب، گروه سنی (د) هستند. تصویرگری‌های این کتاب به همراه متن ساده و روان آن از نکان قوت این اثر به شمار می‌آید. بهای آن هم 6 هزار و 700 تومان است.

داستان‌ها و افسانه‌های تاریخی و مذهبی

دفتر ششم ادبیات داستانی با عنوان «داستان‌ها و افسانه‌های تاریخی و مذهبی برای کودکان و نوجوانان» به قلم محمدرضا سرشار منتشر شد.در این نوشتار به بحث درباره داستان‌های تاریخی ویژه کودکان و نوجوانان پرداخته شده و به افسانه تاریخی دینی، تنها در حد ضرورت اشاره شده است. همچنین خصایص فنی و تاریخی داستان‌های تاریخی دینی، چه برای کودکان و نوجوانان نوشته شده باشد و چه برای بزرگسالان، در اکثر موارد مشترک و مشابه است.

قصه‌های الکی پلکی

سه جلد نخست از مجموعه «قصه‌های الکی پلکی» که به قلم جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان نوشته شده، راهی بازار شده.این سه مجموعه که هر کدام بیش از 30 داستان را ویژه کودکان گروه سنی «ب» دربر می‌گیرد، با همت نشر پیدایش راهی بازار شده‌اند.مجید راستی، محمدرضا شمس، شکوه قاسم‌نیا، سوسن طاقدیس، طاهره خردور، لاله جعفری و افسانه موسوی گرمارودی از نویسندگان این مجموعه‌اند.«قصه‌های الکی پلکی» عنوان پروژه‌ای گروهی است که در آن جمعی از نویسندگان با بهره‌گیری از تخیل نسبت به نگارش آثاری برای کودکان اقدام می‌کنند.

ملاقات در جنگل بلوط

«ملاقات در جنگل بلوط» عنوان رمانی است از جواد افهمی که وی در این اثر کودتای 28مرداد را برای کودکان و نوجوانان در قالب یک رمان بازگو کرده است. نویسنده کتاب گفته: از آن‌جایی که کودتای 28 مرداد جنبه‌های ظریفی و جذابی برای رمان دارد من سعی داشتم جنبه‌های روایی و رمان گونه اثر را برای نگارش مد نظر داشته باشم تا اثر از یک نگارش تاریخی خشک برای کودکان و نوجوانان به دور باشد.

روز شکار

«روز شکار»، نوشته مرجان کشاورزی آزاد، جزو داستان‌های تخیلی است که برای بچه‌های گروه سنی «الف» و «ب» نوشته شده، اما به واقع در شمار داستان‌های لایه لایه‌ای است که نوجوانان هم می‌توانند آن را بخوانند و سطح‌های عمیق‌تری از آن را دریابند.نویسنده در این داستان جانداران مختلف را کنار هم آورده؛ پروانه و مورچه و حلزون و پرنده و شکارچی هر کدام دنبال شکار تازه‌ای است تا زنده بماند و زندگی کند و این چرخه حیات است و قانون حاکم بر طبیعت. داستان «روز شکار» را انتشارات شباویز در 2200 نسخه و به قیمت 4500 تومان منتشر کرده است.

جلسومینو در سرزمین دروغ‌گوها

رمان فانتزی «جلسومینو در سرزمین دروغ‌گوها» تازه‌ترین اثر جانی روداری نویسنده صاحب‌نام ایتالیایی با ترجمه آندارنیک خچومیان روانه بازار شد.این رمان فانتزی داستان  پسرکی است که از بدو تولد صاحب صدای به شدت بلندی است و همین موضوع باعث می‌شود که اهالی روستایی که در آن زندگی می‌کند، او را از آنجا بیرون کنند. جلسومینو در ادامه به شهری می‌رود که در آن همه چیز وارونه است و اهالی شهر به هر سوالی پاسخ برعکس می‌دهند. صدای بلند او اما برای مردم این شهر نیز مساله ساز می‌شود و برای جلسومینو مشکلاتی را پدید می‌آورد.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: مهر/فارس/ایسنا/ایبنا/سوره مهر